אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אבינר: המתת חסד אינה חסד

בעקבות התכנית 'עובדה' שהציגה מוות של חולה סופני אומר הרב אבינר כי התורה אוסרת על התאבדות משום שלכל רגע נוסף בחיים יש ערך. אך עם זאת במקרים מסוימים יש אפשרות שלא להאריך חיים

הרב אבינר: המתת חסד אינה חסד

שאלה

האם אדם חולה סופני הסובל רשאי לתת קץ לחייו ע"פ הדרכת התורה?

תשובה

א. כולם יודעים שהתורה אסרה התאבדות לכל אדם מבני ישראל ואף לכל אדם בעולם, כפי שמובא בתחילת התורה: "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרש" (בראשית ט ה). לאדם השופך דם עצמו ייתן את הדין בפני בית-דין של מעלה. הסיבה לכך היא שהאדם אינו בעלים על חייו. חייו שייכים לריבונו של עולם, למען עבודת ד'. ולכן "שעל כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד לתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (פרקי אבות ד כב). אפשר גם להבין שלכל רגע נוסף יש ערך, שהרי "ועד יום מותו תחכה לו, אם ישוב מיד תקבלו" (תפילת ימים נוראים). ולכן יתכן שבאותם הרגעים האחרונים של חייו, אדם יחזור בתשובה וזה ייתן ערך לכל חייו.

ב. גם טובי הפילוסופים בעולם שוללים את המתת החסד בגלל "מדרון החלקלק": אדם סובל מאוד יתאבד, אחר כך אדם הסובל קצת פחות יתאבד ואחר כך אדם עם קשיים בחיים גם יתאבד, וכך אדם יברח מהתמודדות בחיים. יתר על כן, המשפחה והחברה יפעילו לחצים על החולה הסופני: אתה מכביד, אתה עולה לנו כסף, אנא חתום על הסכמה להמתת חסד. ואנו לצערנו מכירים את אותו המדרון החלקלק של החיה הנאצית: קודם רצחו את חולים סופניים, אחר כך חולי נפש, אחר כך בעלי מומים, אחר כך הומוסקסואלים ואחר כך יהודים. ד' ישמרנו.

ג. יחד עם זה, נפסק בשולחן ערוך יורה דעה (ס' שלט) שגוסס, כלומר חולה סופני שהמערכות שלו הולכות ומתדרדרות, אין חובה להאריך את חייו באמצעים מלאכותיים חדרניים. בזמן האחרון נחקקה במדינה ישראל חקיקה בנידון הזה של חולה הנוטה למות שהיא תואמת בדיוק להלכה, וכמובן לא כאן המקום לתאר את פרטיה.

רק שכולם יזכור מעשה ברבי חנניה בן תרדיון שהרומאים שרפו אותו ושמו עליו ספוגים של צמר השרויים במים והניחום על לבו כדי שלא תצא נשמתו מהרה. אמרו לו תלמידיו: רבי, תפתח את הפה ותצא נשמתך מהרה. אמר להם: מוטב שיטלנה מי שנתנה ואל יחבל הוא בעצמו. אמר לו הרומי שם: רבי אם אני מרבה בשלהבת ונוטל ספוגים של צמר מעל לבך אתה מביאני לחיי העולם הבא? אמר לו: כן. וכן עשה (עבודה זרה יח ב). מכאן אנו למדים שהסרת אמצעים מלאכותיים חיצוניים מותרת בתנאים מסויימים אלא אסור למהר את המיתה.

יהי רצון שנזכה לחיים טובים, אריכות חיים ואיכות חיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו