עדויות קשות של משפחות ההרוגים באסונות מירון וצפית: "נשארנו לבד"

עדויות קשות של משפחות ההרוגים באסונות מירון וצפית: "נשארנו לבד"

על רקע קידום חוק שיכיר באסונות לאומיים-אזרחיים, משפחות שיקיריהם נהרגו במירון ונחל צפית הגיעו לכנסת והעידו על התחושות הקשות: "לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו"

author-image
עדויות קשות של משפחות ההרוגים: "נשארנו לבד"
  צילום מסך

עדויות קשות של משפחות נפגעי אסון מירון וצפית נשמעו היום בוועדת העבודה והרווחה, בדיון על הצעת חוק סיוע לנפגעי אסונות לאומיים אזרחיים שמקדמת יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן (העבודה).

איציק אור, אבא של אלה, שנספתה בנחל צפית אמר הפני הוועדה כי למרות החיבוק הציבורי אחרי האסון, ההרגשה הייתה שרשויות המדינה לא התייחסו למשפחות.

"האסון שלנו הוגדר בתקשורת כאסון לאומי. הגיעו אינו כל עם ישראל- חברי כנסת מכל סיעות הבית, שרים, רבנים ראשיים לשעבר, נתנו לנו חיבוק ותחושה שהמדינה מחבקת ועוזרת לנו. קמנו מהשבעה והופה- נשארנו לבד. אף אחד לא מדבר איתנו."

"אילו הבת שלי הייתה נהרגת כחיילת המדינה נותנת מטרייה מאוד ברורה. ואיתי אף אחד לא מדבר, וכולנו, כל המשפחות, עם אותה תחושה. הייתי רגיל ללכת עם הילדים לבחור אולם לחתונה ועכשיו הייתי צריך לבחור מצבה לבת שלי. המשפחה עוברת טראומה, יש לנו עוד 5 ילדים ונכדים, אנחנו רוצים לחזור למסלול חיים".

אסון מירון. צילום: דוד כהן/פלאש 90

סיגלית חברון, שבנה נהרג באסון מירון שיתפה בכאב אחרי מות בנה: "יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים ויש אחרים. המשפחות כל כך עסוקות בלאסוף את עצמן, הדברים האלה רחוקים מאתנו, לא חיפשנו מריבות ולא להאשים אף אחד. רק עכשיו, שבעה חודשים אחרי, אישרו לנו טיפולים ברווחה בדימונה. אתמול הבן שלי קיבל את הטיפול ה-3 שלו, בן 11. בחיים לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו. אני זאת שהייתה צריכה לפנות לרווחה בעצמי"

עוד באותו נושא

מסקנות ועדת החקירה: רק הדלקה אחת במירון


3

"זה פצע שלא מגליד, אנחנו חיים אותו יום יום"

גם שי צרפתי, בנו של משה צרפתי ז"ל שנהרג בהר מירון ביקר את היחס למשפחות: "המדינה לא הייתה שם בשבילינו. תבואו אלינו, תגידו מה קרה. קיבלנו תעודת פטירה במייל, זהו. אף משפחה שכולה לא אמורה לצאת למאבק ציבורי, לא על חקירת האירוע ולא על הכרה ופיצוי. האחריות היא כל כולה על המדינה. אני מרגיש כמו בסדרת ריאליטי – אנחנו רואים את הוועדה יום יום, איך כולם שופכים רפש אד על השנייה ומדור במוות של אבא שלי, זה פצע שלא מגליד, אנחנו חיים אותו יום יום".

כאמור ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעת החוק סיוע לנפגעי אסונות לאומיים אזרחיים, חוק שאמור לאפשר לממשלה להכריז על אירוע שגרם לנפגעים, בגוף או בנפש ואינו אירוע צבאי או פגיעת איבה, כאסון לאומי אזרחי, במידה וראתה כי קיים צורך להעניק לנפגעים או לקרובי משפחה של הנספים סיוע מיידי וכן לקבוע מנגנון סיוע לנפגעים ולמשפחותיהם.

אפרת רייטן (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ רייטן מרום: "הגשתי את ההצעה בעקבות אסונות טראגיים שידעה המדינה וקולות שעלו מהשטח אחריהם. משפחות וקרובים נשארו ללא מענה ויש צורך בחשיבה מחודשת של המדינה עבור אותם אזרחים שזקוקים לליווי וסיוע כספי בימים שאחרי האסון, שיסייעו להם לעמוד שוב על הרגליים".

החוק אמור במקרה של הכרזה כזו ימנה שר הרווחה גורם מלווה מטעם המדינה לנפגעים ולמשפחותיהם, אשר יהיה בין היתר אמון על הקשר עם גורמי הסיוע לשם מיצוי זכויותיהם של הנפגעים וקרובי המשפחה של הנספים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מה ביבי ועדת מאמיניו לא טיפלו בכם ?
קר קר קר קרעי | 29-11-2021 12:56
דחו את הטיפול לממשלה האחרת לכו לאנשי הציבור שלכם, שיתחילו לעבוד בוועדות ולא ירוצו אחרי משיח השקר שבתאי צבי = ביבי נתניהו
2
מה מיוחד באסון לאומי-אזרחי?
מוטי | 29-11-2021 13:07
אם אדם שהלך לראות שיטפון בנגב נסחף וטבע, המדינה לא תטפל במשפחה שלו ולא תפצה אותה. אז, למה אם הוא היה חלק מקבוצה המדינה צריכה לפצות את המשפחות?
3
מה אתם מתפלאים...
העסקנים דואגים לעצמם ... לא לכם ... | 29-11-2021 13:30
מה אתם מתפלאים ? אתם הרי מכירים את העסקונא הרקובה שלכם , מאות מיליונים הם עשו ועוד יעשו מההילולה המטופשת הזו ... אבל לתת פצוי למשפחות הנפגעים ... זה כבר יותר מדי בשבילם ... זבל , כבר אמרתי , לא ?