היום בהיסטוריה: נפילתו של לוחם לח"י האגדי 'דב הבלונדיני'

היום בהיסטוריה: נפילתו של לוחם לח"י האגדי 'דב הבלונדיני'

יעקב גרנק - דב הבלונדיני היה לוחם אגדי בלח"י, שאחראי על הפעולות הנועזות ביותר של הארגון. אחרי קום המדינה שימש כמ"פ בגדוד הפושטים של צה"ל ונפל בערב חג חנוכה בקרבות על עוג'ה אל חפיר

author-image
היום בהיסטוריה: הלוחם האגדי 'דב הבלונדיני'
  יעקב גרנק. דב הבלונדיני

היום בהיסטוריה: כ"ד בכסלו תש"ט – נפילתו של לוחם לח"י האגדי 'דב הבלונדיני'

יעקב גרנק נולד בפולין למשפחה אמידה, וכנער הצטרף לתנועת בית"ר. כשהיה בן שש עשרה פרצה מלחמת העולם השנייה ויעקב התנדב לקומנדו הפולני, לחם בשורותיו וחיסל מארבי אויב. מפקדיו החליטו להעניק לו ציון לשבח על אומץ ליבו. אך לפני שההחלטה מומשה, פולין נכנעה. יעקב נפל בשבי הגרמני, ברח מרכבת שבויים והגיע ברגל ללודז' משם ברח לוילנה, לליטא ומשם עלה לארץ ישראל דרך טורקיה.

בארץ הצטרף תחילה לפלוגת בית"ר בראש פינה, ולאחר הפילוג באצ"ל הצטרף יעקב ללח"י. בלח"י קיבל יעקב את הכינוי דוב ובשל היותו בלונדיני הפך להיות  דוב הבלונדיני.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: "קדימה גולני גדוד 13 לא נשברים"

 

בלח"י הפך דוב הפך לאגדה ולסמל עוז וגבורה וממפקדי השטח הבולטים והמובילים. הוא נשלח לקורס ללוחמה זעירה, ופיקד על פעולות רבות, ביניהן ההתקפה על מרכז הבולשת הבריטית בירושלים והתקפת שדה התעופה בכפר סירקין, ההתנקשות בנציב העליון וההתקפה על בניין האנטליג'נס ביפו. כמו כן פיקד בפעולה למען שחרורו של ד"ר ישראל אלדד, במהלך הפעולה הבין דוב שהשוטרים הבריטים ששמרו על אלדד עלולים לשבש את הפעולה התעשת דוב ובתוך שניות השתלט על השוטרים ואפשר את המשך הפעולה.

החלום ללחום בצה"ל התגשם

חלום חייו של דב לשרת בצבא העברי, התגשם עם קום המדינה. עם הקמת חטיבה 8 בפיקודו של יצחק שדה, התמנה דב למפקד בדרגת סרן בגדוד הפשיטה, גדוד 89, והוליך את פלוגתו לניצחונות מזהירים במבצע "דני", בעיראק סואידן ובנגב המערבי. הוא השרה ביטחון על הלוחמים שהעריצו אותו והלכו אחריו באש ובמים.

במבצע "חורב" נלחם גדוד 89 מול המצרים בעוג'ה אל חפיר (כיום ניצנה) אך המצרים היו מבוצרים והפלוגות התקשו לפרוץ אל המתחם המצרי. פלוגתו של דוב חיכתה לפקודה. והפקודה הגיעה מהמח"ט יצחק שדה: "דוב" אמר יצחק בקשר "הקרב קשה צריך את עזרתך" דוב ללא היסוס אסף את חייליו וכשהוא בראשם פרצו אל המתחם המצרי ובזמן הפריצה  בכ"ד בכסלו תש"ט  (26.12.48) נפגע דוב ונהרג. כעבור מספר שעות חייליו המשיכו את רוחו של דוב ומתחם עוג'ה אל חפיר נכנע.

דוב שהיה לאגדה בחייו נמנה על שורת המפקדים שרוח צה"ל מושתת עליהם.

המשורר אורי צבי גרינברג כתב על "דב":  "קינה על הסיקריק והוא סרן "דב" בצבא ישראל. הוא היה גזע אש, אשר כל מימיהם של משנאיו לא יוכלו לכבות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
סיפור על גיבור....
ד | 28-11-2021 11:21
סיפור על גיבור. יהי זכרו ברוך.