היום בהיסטוריה: מבצע אסף מציל את החזית הדרומית - סרוגים

היום בהיסטוריה: מבצע אסף מציל את החזית הדרומית

בה' בכסלו (7.12) בשעות הבוקר ריכזו המצרים כוח גדול של שריון ורגלים להתקפה מכרעת על השטח שבין עזה לאשקלון. גדוד הפשיטה המשוריין 89 יצא להתקפת פתע ושבר את ההתקפה המצרית

היום בהיסטוריה: מבצע אסף מציל את החזית הדרומית
  צילום: אוסף התצלומים הלאומי

היום בהיסטוריה: מבצע אסף מציל את החזית הדרומית

לאחר מבצע יואב במלחמת השחרור, המצרים תפסו מספר תלים ממערב לנחל הבשור, ובכך הפרידו בין כוחות צה"ל שישבו בבארי ונירים. מדינת ישראל חששה שהמצרים ינסו להאחז בנגב לקראת הסדרים מדיניים. לצורך כך יצא צה"ל למבצע אסף ע"ש אסף שכנאי שנפל כשאיבטח את קו צינור המים באזור המבצע.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: הצנחנים באירופה שפחות הכרתם

המבצע החל בג' בכסלו תש"ט (5.12.48). כוח בפיקודו של יצחק שדה, שבו נכללו גדוד הפשיטה 89 מחטיבה 8 וגדוד 13 מחטיבת גולני, יצא מגבולות ואורים. על גדוד 89 הוטל לכבוש את התילים ועל גדוד 13, הוטל להתבסס על המשלטים ולהיערך להגנה. השלב הראשון התנהל בהצלחה וללא נפגעים; הגדוד המשוריין כבש ללא קושי את התילים והמצרים נדהמו וברחו.

חיילי גולני התבססו בעיקר בשייח' נוראן (גבעה ועליה קבר שייח הנמצאת כיום בתוך קיבוץ מגן) ובחירבת מאעין (בין נירים וניר עוז) והתכוננו להתקפות המצרים.

למחרת, החלו המצרים בהתקפות בלתי פוסקות על שייח' נוראן וחירבת מאעין מערבית לו. רוב ההתקפות היו על גבעת שייח' נוראן, שהייתה נקודה חשובה ששלטה על כל השטח. המצרים איבדו חמישה טנקים וחיילים רבים, בקרב כוחותינו חמישה חיילי גולני נהרגו.

המבצע הנועז של גדוד הפשיטה

בה' בכסלו (7.12) בשעות הבוקר ריכזו המצרים כוח גדול של שריון ורגלים להתקפה מכרעת על שייח' נוראן וחירבת מאעין. הכוח היה מוסתר על ידי סוללת הרכבת הטורקית, אולם מטוס סיור מדגם פייפר גילה אותו והצניח את הידיעה לגדוד הפשיטה המשוריין. מיד התארגן הגדוד להתקפה.

לעזרת כוחות צה"ל הגיעו זחלמ"ים וג'יפים בשעה המתאימה כאשר הגדוד המצרי היה ערוך כבר במבנה קרבי והתכונן לצאת להתקפה. הזחלמ"ים והג'יפים פרצו מעורפם כשהם ממטירים אש לכל הכיוונים ושברו את גל ההתקפה המצרי.

המבצע השיג את מטרתו צה"ל דחק את המצרים לכיוון רצועת עזה, ונחשב לאחד המבצעים המבריקים במלחמת העצמאות, כשהמצרים ציפו להתקפה מצפון אך הותקפו מדרום. יגאל אלון ראש אג"ם שלח מברק ליצחק שדה ובו כתב:

"קבל את הערכתי על המבצע הנועז של גדוד הפשיטה נגד המצרים ביום ג' ה' כסלו תש"ט 7 בדצמבר 1948"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו