טבעת זהב עם אבן אחלמה התגלתה בחפירות ביבנה - סרוגים

טבעת זהב עם אבן אחלמה התגלתה בחפירות ביבנה

בחפירות ארכיאולוגיות ליד יבנה נחשפה לאחרונה טבעת זהב מרהיבה, ובה שיבוץ של אבן בצבע סגול, מסוג אחלמה. גילה של האבן הוא כ-1,500 שנה וייתכן אף יותר

טבעת זהב עם אבן אחלמה התגלתה בחפירות ביבנה
  צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

בחפירת הענק שמנהלת רשות העתיקות ביבנה, נחשפה לאחרונה טבעת זהב מרהיבה, ובה שיבוץ של אבן בצבע סגול מסוג אחלמה, שהייתה שייכת ככל הנראה לאדם עשיר שהתגורר בעיר.

עוד באותו נושא

צלל עם שנורקל ומצא חרב של אביר בת כ-900 שנה

בדיקה של הטבעת על ידי ד"ר יותם אשר במעבדה האנליטית ברשות העתיקות, גילתה שהאבן מורכבת ברובה מסיליקה – חומר ממנו מורכבות רבות מאבני החן. בדיקה זו, שללה את האפשרות כי השיבוץ הסגול עשוי זכוכית פשוטה. משקלה של הטבעת 5.11 גרם.

ד"ר אמיר גולני, מומחה לתכשיטים קדומים ברשות העתיקות אשר בחן את הממצא, אמר כי "מי שהחזיק בטבעת היה אדם אמיד, וענידת התכשיט הצביעה על מעמדו ועושרו. טבעות שכאלה יכלו להיענד על ידי גברים ונשים כאחד." גולני מוסיף, כי "בטבעת שובצה אבן חצי יקרה, הקרויה אמטיסט (Amethyst). אבן זו, מוזכרת בתנ"ך כאבן האחלמה – אחת מ-12 אבני החושן אשר שימשו את הכהן הגדול בבית המקדש. לאבן החן הזו נקשרו סגולות רבות, ובהן – מניעת תופעת הלואי של השכרות – החמרמורת (האנגאובר)."

המשמרת ילנה קופרשמידט מנקה את טבעת הזהב במעבדות רשות העתיקות. (דפנה גזית, רשות העתיקות)

הטבעת נמצאה לא רחוק ממחסן קנקני היין שבתמונה. (אסף פרץ, רשות העתיקות)

תכונה זו המיוחסת לאבן מעניינת במיוחד, על רקע ההקשר בו נתגלתה הטבעת – אתר שבו פעל יקב יין ענק, הגדול בעולם הידוע מהתקופה הביזנטית.

הטבעת הייתה שייכת לבעל היקב או למבקר

"האם מי שענד את הטבעת רצה להימנע משיכרון עקב שתיית יין מרובה? את זה כנראה לא נדע", אומר ד"ר אלי הדד, שמנהל את החפירה יחד עם ליאת נדב-זיו וד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות. "בכל זאת, מעניין לדעת, כי הטבעת נמצאה בקרבת היקב, במרחק של כ-150 מ', שם נחשפו בחפירות שלנו שרידי מחסן ארוך, ששימש לאחסון קנקני יין (אמפורות). חלק מהקנקנים נמצאו כשהם הפוכים על שפתם, ויתכן שהיה זה מחסן מלאי של קנקנים ריקים לפני שאלה נלקחו לגיתות היין, על מנת למלאם ביין. יתכן שהטבעת המרהיבה הייתה שייכת לבעל המחסן המפואר, למנהל עבודה במקום, או פשוט למבקר או מבקרת שאתרע מזלם, והטבעת היקרה נשמטה מידם, עד שלבסוף נתגלתה על ידינו".

בקרב החוקרים קיימת התלבטות ביחס לתיארוך הטבעת. זו, נמצאה בתוך מילוי המתוארך, ככל הנראה, לסוף התקופה הביזנטית  – ראשית התקופה האיסלמית הקדומה – המאה 7 לספירה, ואולם יתכן כי הטבעת, בשל יופיה ויוקרתה, "התגלגלה" מיד ליד במשך מאות שנים. טבעות זהב משובצות באבן האחלמה מוכרות בעולם הרומי, ויתכן שממצא הטבעת שייך לבן המעמד הגבוה שחי בעיר כבר במאה ה-3 לספירה.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "הממצאים הקטנים, היום-יומיים, שמתגלים בחפירות שלנו, מספרים לנו את הסיפורים האנושיים ומחברים אותנו באופן בלתי אמצעי לעבר. מרגש לדמיין את האיש או האישה שהטבעת הייתה שייכת להם, כשהם מתהלכים ממש כאן, במציאות שונה לחלוטין מזו שאנחנו מכירים בעיר יבנה של היום".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו