אלעד מלכא באולפן: "לא יכול לחשוב על פתרון יעיל יותר להוריד את העומסים"
בראיון באולפן סרוגים מסביר מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", מדוע יש להטיל תשלום על הכניסה עם רכב למרכז: היום משלמים את הכסף הזה בזמן, בפקקים. אגרת גודש משיגה את התוצאה"
אחת הרפורמות המרכזיות שמופיעות בחוק ההסדרים היא רפורמת אגרות הגודש, לפיה רכבים פרטיים שייכנסו לגוש דן יצטרכו לשלם אגרה. מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", המקדם את החוק, אלעד מלכא, סיפר בראיון לאולפן סרוגים מדוע מדובר ברפורמה יעילה, מה הוא עונה לביקורת שכנגד, ואיזה ביקורות יש לו לגבי מבנה הרפורמה הנוכחי. צפו בראיון המלא:
"הרפורמה נוסתה ב-6-7 מקומות בעולם, ובכולם בהצלחה", טוען מלכא. "בכל המקרים זה הוריד את הגודש ב-15%. זה משמעותי כי הגודש תמיד עולה בקצב אקספוננציאלי. אני לא יכול לחשוב על פתרון יעיל יותר שהמדינה יכולה לעשות על מנת להוריד את העומסים".
מלכא הודף את הביקורת לפיה יש לשפר את התחבורה הציבורית על מנת שתהווה חלופה יעילה לפני שיהיה ניתן להטיל קנס כזה על הציבור: "הרבה אנשים היום משלמים את הכסף הזה בזמן, בפקקים, שעולה לכולם כסף. עדיף שתהיה בישראל תחבורה ציבורית טובה יותר, רואים בכמה מקומות שונים שאגרות הגודש משיגה את התוצאה גם בלי שינוי בתחבורה הציבורית. אחת הסיבות שהתחבורה הציבורית בארץ לא טובה, היא הפקקים".
רבים טוענים שמדובר ב"מס לפריפריה", כלומר שאלה שגרים בפריפריה ועובדים במרכז יצטרכו לשלם, לעומת אלו שיש להם כסף לגור במרכז. לביקורת הזאת משיב מלכא: "רוב האנשים שגרים בפריפריה לא עובדים במרכז, ואם כן הם היותר עמידים. הנתונים מראים שרוב מי שישלם את אגרות הגודש הם בעשירונים 7-9, מעמד בינוני גבוה. זה מס פרוגרסיבי. ייקחו לעשירים יותר".
אחת הביקורות המרכזיות של מלכא על מבנה הרפורמה היא ההחרגות של קבוצות שונות, בהן אופנועים, מוניות ונכים. מלכא מדגיש כי נכים שאינם עם מוגבלות פיזית לא אמורים לקבל את הפטור, למרות שהם קיבלו אותו. "נראה הרבה רכבי נכים שלא משמשים נכים. המוניות שקיבלו החרגה זה רכב פרטי עם גג צהוב עליו. ביקשנו לבטל את ההחרגות הללו".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו