האם הכותל בדרך למפעל הגריטה של מרב מיכאלי? - סרוגים

האם הכותל בדרך למפעל הגריטה של מרב מיכאלי?

איך אישה כל כך קיצונית בניתוקה ממסורת היהדות, מעיזה לומר בכלל משהו ביחס לכותל המערבי? הרי ללא תפילותינו, היה הכותל הזה, חסר החן והשיק, המונומנט האחרון שהיה מקבל את התייחסותה

האם הכותל בדרך למפעל הגריטה של מרב מיכאלי?
  מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90) תמונת כותב (צילום: שלומי שלמוני)

השרה מרב מיכאלי רוצה לכבוש את הכותל מחדש ואנחנו צריכים להזכיר לעצמנו ולעולם, מה הוא עבורנו ומה עבורה. כאשר החליט מי שהחליט לתת רחבה לרפורמים, צעק מי שצעק על חילול הקודש. מי שמבין קצת בתנועות רוחניות, קלט שיש כאן מלחמה על כל הקופה וזה לא יגמר שם.

כל המהלכים הממשלתיים מלמדים על חתירה למדינת כל אזרחיה. "סוף סוף ניפטר מהחטוטרת התרבותית שנגררת אחרינו 3000 שנה", זוממים ליברלים חסרי זהות, החשים דחיה מן החזרה הסיזיפית אל נקודת המוצא שתובעת מענה לשאלות: "מאין באת? לאן אתה הולך? ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון?

עוד באותו נושא

מרב מיכאלי: "יום אחד נצטרך לשחרר את הכותל"


178

"מיכאלי שותפה במפעל גריטה בו לוקחים מונומנטים תרבותיים בעלי משקל ופילוסופיה עמוקה, ובקלות דעת גורסים אותם ומוציאים צעצועים במקומם. כך זה ביחס למשפחה, לזהות המינית וכעת השרה מבקשת לקחת את הכותל שלנו, שריד בית מקדשנו ולכבוש אותו. לגרוס גם אותו במפעל הכושל שלה ולהפוך 'יקר' ל'זולל'.

ההוזלה של כל מה שקדוש ויקר בלבם של יהודים מכל קצות הקשת הפוליטית, למרבה הצער היא עבורה משימת חיים. אין שקט במשרדה, אם יש רעש תפילה בכותל המערבי. בלא היהודים המאמינים שחבקו את הכותל והורידו בו נחלי דמעות, מה היה הוא עבורה?

איך אישה כל כך קיצונית בניתוקה ממסורת היהדות, מעיזה לומר בכלל משהו ביחס למקום הזה? כיצד אין בה את היושרה המינימלית לתפוס מרחק ממה שכל כך לא שייך אליה?

הרי ללא תפילותינו, היה הכותל הזה, חסר החן והשיק, המונומנט האחרון שהיה מקבל את התייחסותה! הרי אלו שעשו אותו למה שהוא, למוקד תפילה וכיסופים שמכל העולם באים להתרפק על אבניו, הם דווקא היהודים המאמינים, להם היא כל כך בזה.

ואנחנו אומרים לה – הרפי! את נכנסת למגרש אחר לגמרי. זה כבר לא עסק בינך ובין הדתיים. כאן את פותחת חזית אל מול העם היהודי כולו, שיוקיע אותך ואת חלומותיך בכל הכוחות שגנוזים בו.  אנחנו עם קשה עורף שלא התפתה לכסף, השמדות או לניסיון להמיר את דתו. לא בטוח כל כך איך היית את עומדת בלחצים כאלה, הלוואי שהניצוץ היהודי שחבוי בך היה גם הוא מתעורר.

לעת עתה, הוא מופנה באופן שטני כדי למחוק את זהותה היהודית של המדינה. למחוק אותנו האנשים המאמינים. אמר לי חבר מתל אביב שעוסק בחינוך בבתי ספר חילונים. "עד עכשיו הם ידעו שיש דתיים שידאגו לזהות היהודית של המדינה ולכן האחריות לא עליהם. עכשיו הברכיים שלהם מתחילות לרעוד. זהו – המלחמה עליהם ואין מי שיעצור אותה בלעדיהם".

בסופו של דבר המלחמות האלה של מיכאלי ודומיה יחזקו את הזהות היהודית במדינה. אני כמעט יכול להישבע על כך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הכותל הוא של כולנו
נחמיה | 26-10-2021 11:27
חרדים, דתיים לאומיים, מסורתיים, חילונים, אתאיסטים ורפורמים. של כולנו. לא רק שלך, הרב אגל-טל היקר.
בלי אמונה והקב"ה הכותל הוא עבודת עץ ואבן מה
גחמיה | 28-10-2021 13:20
לאתאיסטים ורפורמים אם לא עבודת אלילים של אבנים וסלעים
מילים חסרות משמעות
גם של הקב"ה? | 27-10-2021 0:08
ומה כתוב בתורתו על הכופרים בה כמו למשל רפורמים.. מציע לך לשבת לחשוב קצת לפני שהיד רצה אל המקלדת עם משפטים חסרי משמעות
את כל...
קיבלנו את הכל במסורת רציפה | 26-10-2021 23:24
את כל הכללים
כאילו הבן...
קמצא | 26-10-2021 21:57
כאילו הבן אדם בחיים לא שמע על חורבן בית שני
, מה...
גורנישט מיט גורנישט | 26-10-2021 20:26
, מה כתוב בתורה כהוראות הפעלה של בית המקדש ?
וזה ביתו...
הכותל זה ביתו של הקב'ה | 26-10-2021 15:30
וזה ביתו והמכבדים את קדושתו על הוראותיו ותורתו שניתנו בהר סיני כהוראות יצרן, יכולים להתארח בביתו כאורחים. לכופרים אין כניסה או מדרס רגל במקום קדוש זה.
הכותל המערבי של בית המקדש
רוברט | 26-10-2021 15:11
כן. הכותל המערבי של בית המקדש. מי שאינו מתפלל 3 פעמים ביום להקמתו המחודשת של בית המקדש כולל הקרבת כל הקורבנות, ודורש בעלות על כותלו המערבי, מפגין כישורי צביעות יוצאים מן הכלל. כולל הריפורמים המתבוללים, והשמאלנים לסוגיהם. חבל מאד שממשלת בנט לפיד עבאס מגבה את הצבועים.
2
הם לא ליברלים אלא פרוגרסיבים . צריך להבחין
זאב | 26-10-2021 12:49
ליברלים ( גם חברתית וגם כלכלית) זה כמו הליכוד אבל ימינה או תקווה חדשה. וגם הציונות הדתית היא ליברלית מבחינה כלכלית. פרוגרסיבים זו דת אחרת ואין לה דבר עם חופש ( ליברטי). יש בה עוד יותר כפייה מאשר בשמרנות
3
הנכדה
א | 26-10-2021 15:42
של השטן מה לה וליהדות צריך לבדוק אם היא לא נוצריה חתיכת זבל
והועברה במסורת וזה...
כשם שיש אמת יחידה לרצון ה' ונתינתה בהר סיני ולקדושה עפ'י המסורת | 26-10-2021 23:58
והועברה במסורת וזה רצון ה' ולא דת אחרת וזוהי ההתגלות היחידה בהיסטוריה שבה נקבעה מגלה את רצונו באופן בלתי אמצעי לעולם ואין התגלות אחרת כך יש את המסורת לקדושת הכותל ובית המקדש. מיקום בית המקדש ניתן במסורת היהודית המקורית השורשית. או הכל או כלום. או כל המצוות או כלום. אם הרפורמים כופרים במעמד הר סיני אז הם לא אמורים לדעת איפה בית המקדש נמצא. אז שיעשו להם כותל ובית מקדש במקום אחר. לא במקום הקדוש לעם היהודי המקורי. כל העמים מכירים במעמד הר סיני ובקיומו. ונכונות מעמד הר סיני מופיעה בספרי דתם. ולכן כל מי שמכיר בקדושתו של בית ה' יכול לבוא להתפלל תפילה אישית, אבל מצוות בפרט במקום קדוש, יש לקיים על פי הוראות הבורא.
ויש לנו...
לא רק דעתי, זה דעת הקב'ה שהועברה לנו במסורת וזו האמת היחידה | 26-10-2021 23:17
ויש לנו רצף של כל הדורות מאב לבן ושמירה הדוקה של לא לשנות כלום בל תוסיף ובל תגרע ולא יישכח מפי זרעו.
וזו דעתך....
. | 26-10-2021 21:56
וזו דעתך. ורק דעתך. זכותך לחשוב ולעשות אחרת מבלי להתייג כלא יהודים.
סתום. תפה....
לכל ה ע מ י ם | 26-10-2021 21:54
סתום. תפה. איזה רפורמים באים להפגין נגד קדושת המקום יתולעת? לכל ה ע מ י ם. לא לעם אחד שיהיה הכל. יש כמה דרכים להאמין ולעבוד ידבע מרובע
הכותל הוא...
ההוראות ניתנו בהר סיני שהרפורמים כופרים בעצם קיומו | 26-10-2021 21:06
הכותל הוא חלק בלתי נפרד מבית המקדש 'המקום אשר אראך'. שליש ממצוות התורה שייכות לבית המקדש. הקדושה ירדה במעמד הר סיני. עם ישראל כולו קיבל את זה במעמד הר סיני והעביר את זה מאב לבן עד ימינו אלה וכל שומרי המצוות ממשיכים להעביר את הגחלת. הרפורמים החליטו לפני 250 שנה לכפור שרירותית במעמד הר סיני שהוא מעמד יצירת העם היהודי כאן הקב'ה וזאת מתוך חיפוש טובות הנאה חברתיות ואישיות. מי שרוצה לכפור בתורה מן השמיים וקדושת בית המקדש יחד עם הכותל. מי שמחפש לעצמו מקום אחר שבאמת יהיה ללא קדושה ולא ינסה לכפות נגד האמת ונגד המציאות ולפגוע בקדושת הכותל.
, ומי...
רפורמיסט מושבע | 26-10-2021 19:17
, ומי קבע מה הוראותיו ? החרדים ? אם נאפשר לרפורמים גישה - זו לא תהיה הפגנה אלא תפילה כפשוטה. כך או כך : הכותל כלל איננו חלק מבית המקדש גופו אלא חלק מחומה שהקיפה אותו. אגב, היכן כתוב שבית המקדש הוא מצווה מן התורה ? בסיכומם של דברים, מאומה לא ייגרע מכבודו של הכותל אם גם רפורמים יוכלו להתפלל בו בשובה ונחת.
היא יהודיה....
גי'מי | 26-10-2021 19:16
היא יהודיה. אתה זבל
ועל פי...
ועדיין זה ביתו של הקב'ה שיש לכבד על פי הוראותיו וקדושותיו | 26-10-2021 18:38
ועל פי תורתו שניתנה מן השמיים בהר סיני. גם הלא יהודים שמבקרים יודעים לכבד את קדושת המקום. הרפורמים שבאים להפגין נגד קדושת המקום ונגד תורה מן השמיים שניתנה בהר סיני שיתכן לעשות את הרחק מהמקום הקדוש. ורצוי שיבנו לעצמם כותל לפי האג'נדה שלהם שיהיה ללא קדושה, במקום רחוק רחוק.
, הכותל...
כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים | 26-10-2021 16:40
, הכותל הוא מקום תפילה לכולם. זה שתקרא לה זבל - לא ממש משקף חוכמה גדולה.
4
טוה היא הנכדה...
מיכל | 26-10-2021 18:25
טוה היא הנכדה של, זוכרים? ללאת בהמה
5
היא צודקת ...
עדה הבלר | 26-10-2021 19:15
היא צודקת אנחנו בקריסה,הליכוד החריב את המדינה וגם הכותל לא יהיה עוד בידינו
6
הכותל של כלל ישראל
שנא את הרבנות (אבות) | 26-10-2021 19:38
צודקת. רב הכותל מבית רבינוביץ הבן של חיים יהודה אב בית דין הגדול שברח לחול על גניבות והפרת אימונים עי הכנסת כנופיית נפתלין-רבינוביץ בעסק המשפחתי של מרמות וגניבה בתוך בתי דין של המדינה. הרבנות החרדית כולה גניבה ונפוטיזם, רומסי צדק ומשפט. שחיתות במיטבה. לוקחים מהציבור עבור ביתם. הכותל שייך לכלל ישראל. כאן מיכאלי צודקת.
7
בכל פעם שאני...
אורה | 26-10-2021 20:50
בכל פעם שאני שומעת את מיכאלי ורואה אותה...אני יותר משוכנעת שהיא זקוקה לטיפול פסיכיאטרי דחוף
8
א. מי אתה...
נ נח נחמ נחמן מאומן | 26-10-2021 21:51
א. מי אתה שתגדיר למירב מיכאלי מה היהדות שלה ב. רב אמיתי לא קורא לעצמו רב כשהוא כותב מאמר פוליטי מובהק, זה רק גורם לרבנופוביה ומשול לאדם חסר ערך שמצמיד לעצמו תארים וכך הופך אותם גם לחסרי ערך ג. איזה עם יהודי ילחם בה? החילונים שלא מרגישים בכותל שיש להם מקום? הרפורמים שמודרים משם תדיר? הכותל הוא חא תזכורת למה שהיה, הוא גם תזכורת ללמה הפסיק להיות, בגלל שנאת חינם, והדרת האחר כי הוא בעל דעות שונות, אולי מירב לא היתה קנאית ליהדותה כמו אבותינו, אבל אתה בוודאות קנאי לטמטום כמו אבותינו. ד. אם אתה מרגיש שמישהו גורס לך את הזהות המינית, עשה טובה לעצמך וצא מהארון, להזיק לעצמך זה פעם לא טוב.
אדם...
לימור פרץ | 27-10-2021 13:38
אדם שפל א תה.תתבייש לך מי אתה.שתהרוס את המסגדים .מה עובר עלכם בראש ערב רב.הגויים טובים ממכם.פויה ובושה.ממש בחילה.תתעסקו בחיים שלכם.גועל הנפש זועקת
9
זה כמו לעורר...
מומי | 26-10-2021 21:52
זה כמו לעורר את העולם המוסלמי נגדה לא פלא מה יהיו התגובות של הקיצוניים עליה ועל ביתה לא נתפלא זה כמו רבין שדבר על הפלופרים בימין
10
אם אתה כלכך...
אני רק שאלה | 26-10-2021 22:00
אם אתה כלכך מלא בעצמך ובטוח שבכל מקרה הזרם הספציפי שלך יתחזק מהמהלך, למה שתתנגד לו? כי אידאליזם זה בטוח לא, האידאלים היחידים שלך זה שנאת האחר והאדרת עצמך..
11
תפקידו של רב...
יישר כח לרב על המאמר | 27-10-2021 6:17
תפקידו של רב לומר דברים לאמיתה של תורה ללא חשש ו'לא תגורו מפני איש'. רב אמיתי צריך לדבוק באמת ולהראות לעם את האמת ולא להתחנף לשקר. וזה דרך התורה מאז משה רבנו שלא החניף לרשעים להכעיס ולכופרים כמו דתן ואבירם וקורח ועדתו וכל מי שכופר בתורה. מי שכופר בתורה אידיאולוגית כמו הרפורמים ועוד עושה מזה דת שם את עצמו אויב לאלוקים. ועליהם אמר דוד המלך ערב בנית בית המקדש משנאיך ה' אשנא מתקוממיך אתקוטט. ושלא יגידו הרפורמים הכופרים להכעיס שזה שנאת חינם, כי להבדיל משנאת חינם לסתם אדם, שנאת אויבי ה' והכופרים היא מצווה מהתורה. מי ששם את עצמו אויב לאלוקים שנתן תורה מן השמיים ואמיתותה הוא יותר גרוע פי מיליארד מכל חילוני שמתעלם ממצוות התורה או לא יהודי שהולך בדרך אחרת. אין מצוות שנאה בתורה כלפי אף אחד למעט כלפי הכופרים הנלחמים בתורה ועם ישראל.
12
אוי ואבוי מה...
אמיר | 27-10-2021 6:31
אוי ואבוי מה יהיה פה אם היא תיגע בכותל באיזו שהיא צורה. מה שהיה עם רבין יהיה פינטס לעומת מה שיקרה לה. עם כל הפנאטים שיש כאן.. יש דברים שאסור לגעת בהם.נקודה.
13
אני לא אתה...
אבי | 28-10-2021 9:27
אני לא אתה ולא אתך לא אוהב קיצוניים