אבותינו יעשו הכל כדי להשיב את הבנים הביתה? - סרוגים

אבותינו יעשו הכל כדי להשיב את הבנים הביתה?

השבוע חלף עשור מעסקת שליט, עסקה שיצרה מציאות חדשה וחסרת תקדים ביחסי ישראל מול חמאס. בעסקה הענקנו לחמאס לא רק חיילים, אבל גם יוקרה ואהדה. היא הפכה למודל, והיא עומדת ברקע המגעים לשחרור הדר גולדין ואורון שאול

author-image
אבותינו יעשו הכל כדי להשיב את הבנים הביתה?
  (צילום תמונה ראשית: לע"מ, צילום תמונת כתב: שורת הדין)

עסקת שליט נחשבת בעיני הפלסטינים לאחד ההישגים הכי משמעותיים שחמאס הצליח להשיג בזירה הפלסטינית כולה במאבק מול ישראל. מעמד החמאס נסק מאוד בעקבות העסקה, אשר הצליחה להביא הישג אסטרטגי – בניגוד לרשות הפלסטינית שלא הצליחה להביא הישגים דומים. מדינת ישראל נאלצה לצפות בתמונות ששודרו מעזה של מאות אלפי בני אדם שלא יודעים עצמם מרוב אושר, רוקדים ברחובות, יורים יריות שמחה באוויר, מהללים, משבחים ונושאים על כתפיים את מעל אלף הרוצחים שאך יצאו לחופשי.

חמאס עשה את עסקת חייו. והוא עשה אותה בסבלנות של המזרח התיכון. הם חטפו חייל אחד, המתינו חמש שנים, ולא הסכימו לשחררו עד אשר מדינת ישראל נכנעה למספר שהם קבעו מראש. 1,027 אסירים שוחררו בעסקה. לפי רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי, הם היו אחראים למותם של 569 ישראלים. לא רק אנשי חמאס היו שם, גם אנשי פת"ח וארגונים אחרים. חלק מהם גורש לגדה, אחרים חזרו לעזה, והכבדים ביותר גורשו אל מחוץ לתחומי מדינת ישראל. האחרונים מסתובבים בעולם, אוספים כספים לחמאס ומתכננים משם פיגועים, בעיקר מטורקיה ומקטאר.

עוד באותו נושא

נעם שליט שובר שתיקה: "זה היה כשלון מהדהד"


100

בעסקת שליט שוחרר הדור החדש של מנהיגי החמאס. הבכיר ביניהם, יחיא סינוואר, נבחר לעמוד בראש החמאס והוא שולט בה ללא מיצרים ביחד עם משוחררים נוספים. אחיו, מחמוד סינוואר, החזיק בגלעד שליט, ואיים שאם יחיא סינוואר לא ישתחרר, הוא ישחט את החייל החטוף ויטביע את ראשו בים.

סינוואר הוא מנהיג אכזרי, שפתח במסע טיהורים וחיסל את מתנגדיו כדי לתפוס את השלטון. בנאום הניצחון שלו הבטיח מול קהל צמא דם: "אנחנו נפציץ את תל אביב ואזעקות צבע אדום ישמעו בה כל בוקר, ערב ולילה, במשך חודשים". אמר ועשה. בכיר נוסף מהעסקה שגורש לגדה היה מחמוד קוואסמה. שלוש שנים לאחר מכן תכנן והפעיל את החוליה שביצעה את חטיפת ורצח שלושת הנערים, אירוע מזעזע שהוביל למבצע צוק איתן בעזה.

ישראל העניקה לגיטימציה לחמאס במסגרת עסקת שליט. אם באוסלו הענקנו לרשות הפלסטינית נשק, בעסקת שליט הענקנו לחמאס חיילים, אבל גם יוקרה ואהדה ציבורית ברחוב הפלסטיני. אנחנו אלה שרוממנו אותו מיתר ארגוני הטרור. עסקת שליט הפכה למודל. היא עומדת ברקע המגעים בין ישראל לחמאס לשחרור הדר גולדין ואורון שאול. חמאס לא ירשה לעצמו ליצור פער מההישג הקודם ולאכזב את האוכלוסייה הפלסטינית והאסירים בבתי הכלא שנושאים אליו עיניים. סינוואר הודיע שלא ירד מהמספר שקבע: 1,111 אסירים. והוא יודע, לאור נסיון העבר, ולאור סבלנות הברזל שהג'יהאד ניחן בו, שהוא גם יגיע אליו.

עוד באותו נושא

תיעוד חדש של גלעד שליט בשבי החמאס. צפו


8

בזמן שאנו כפופים לחוקים ונורמות בינלאומיות, חמאס מגדיר את כללי המשחק תוך כדי תנועה, ואינו כפוף לשום נורמה ודין. בכך ידו תמיד תצא על העליונה במשחקי משא ומתן. על כן, אין לנהל איתו משא ומתן.

ישראל צריכה להפנים, שבאויב צריך להילחם, ועם אויב לא מנהלים מסחר של תן וקח. לאויב לא משלמים שוחד ושלמונים כדי לקבל פיסה של שקט. אין שום צל של ספק, שמדינת ישראל צריכה לעשות הכל על מנת להשיב בנים שנפלו בשבי האויב. אבל הדרך המותווית צריכה להיות במלחמה ולא ברפיסות, ולא מתוך אשליית הבקשיש. לכל היותר ניתן לאמץ את המודל האמריקאי של חייל תחת חייל, גופה תחת גופה. אחרת משוואת החטא ועונשו לא תעמוד יותר.

ישראל יכולה ללמוד מפרשת השבוע, פרשת לך-לך, כשאברהם אבינו יצא למלחמה בארבעת המלכים כדי לשחרר את לוט, אחיינו. כאשר לוט נפרד מאברהם, הוא הלך והתיישב בסדום. לימים פרצה מלחמה בין ארבעת המלכים לחמשת המלכים, ביניהם מלך סדום, וזה הפסיד בקרב. סדום על כל רכושה נפלה שבי, ביניהם, לוט. ששמע על כך אברהם, הוא הכריז מלחמה על ארבעת המלכים, ויצא לשחרר את לוט. "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו; וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן". הוא לא ניהל איתם משא ומתן. הוא לא נתן להם חלקים ממקנהו העצום והרב. הוא לא סחר איתם בנפש אחיינו.

ואצל אברהם המצב היה חמור יותר. לוט עזב את אברהם לאחר מריבה בין רועיו לבין רועי אברהם, ונפרד מעמו. הוא לא נותר נאמן לו. הוא בחר לשבת בעיר סדום שכולה חטאים. ואף על פי כן, אברהם יצא לשחררו, כי אחים לא מפקירים.

את החיילים שלנו לא נפקיר. הם יצאו בפקודה להגן על מדינת ישראל, ועל כן חובתנו לעשות הכל לשחררם, אבל לא מתוך כניעה. יש דרכים שנראה כבר שכחנו, שהם כולם בחזקת Fair Game. יש להסיר את החסינות מעל המנהיגים הרוצחים שלהם. יש לגדוע את ראש הנחש בעודו יוצא מהמחילה ולכתוב את המשוואה מחדש. אין לתת להם מחוות הומניטריים. אין לספק להם כל צרכיהם, עד אשר ישחררו את הבנים. הלקח של עסקת שליט נלמד היטב בקרב החמאס. לא נראה שהוא נלמד היטב בקרב מקבלי ההחלטות במדינת ישראל.

==

הכותבת הינה נשיאת ארגון 'שורת הדין' הנלחם למען ישראל במישור המשפטי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אמנם אברם לא...
חיים | 17-10-2021 11:37
אמנם אברם לא סחר בלוט, אבל כן סחר באישתו. הכל פוזיציה.