היום בהיסטוריה: ו' בחשון - פעולת התגמול האחרונה - סרוגים

היום בהיסטוריה: ו' בחשון – פעולת התגמול האחרונה

בליל ז' בתשרי תש"ז, היום לפני 65 שנה, יצאה כוח גדול של הצנחנים לפוצץ את משטרת קלקיליה בתגובה לרצח יהודים. 18 לוחמים נהרגו מול כמאה ירדנים. זו הייתה פעולת התגמול האחרונה

author-image
היום בהיסטוריה: ו' בחשון - פעולת התגמול האחרונה

היום בהיסטוריה: ו' בחשון תשי"ז – פעולת התגמול האחרונה

בסוף חודש תשרי ותחילת חשוון תשי"ז (4-9.10.56) חדרו שתי חוליות מסתננים ורצחו באכזריות שבעה יהודים. בישיבת חירום ממשלתי אושרה הצעת הרמטכ"ל משה דיין להרוס בתגובה יעד חשוב: מצודת המשטרה בקלקיליה.

פקודת המבצע הורתה לכבוש את המצודה ולפוצץ אותה, וכן להשמיד את הכוח הירדני שנמצא בה. המשימה הוטלה על חטיבת הצנחנים בפיקודו של אריאל שרון. מבצע שומרון יצא לפועל בליל ו' בחשון תשי"ז (10-11.56) היום לפני 65 שנים. פעולה זו נועדה להיות הגדולה והמורכבת ביותר של צה"ל עד לאותה עת, אך לתכנונה הוקצתה יממה אחת בלבד.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 75 שנה לפיצוץ תחנת הרכבת בי-ם

המבצע החל בהפגזה של צה"ל על מוצבי צבא ירדן שבאזור. לאחר מכן גדוד הנחל המוצנח בפיקוד רס"ן מוטה גור ביצע את משימתו, השתלטות וטיהור המצודה. את הכוח ניווט חבלן הצנחנים ירמיהו ("ירמי") ברדנוב, שהיה בחופשה אך הצטרף אל הכוח בלבוש אזרחי, צרור מקלע פגע בירמי והרג אותו. הירדנים גילו התנגדות עזה. ניטש קרב פנים-אל-פנים.

סגן ירמי ברדנוב הי"ד

מדיניות פעולות התגמול מיצתה את עצמה

במהלך הקרב על המשטרה, נתקל כוח החיפוי באש מעמדה ירדנית שלא הייתה ידועה מראש. במקום נהרגו 2 חיילים ו-8 נפצעו. סגן פנחס ניידיק (נוי) מפקד כוח החיפוי שלח את סגנו להמשיך בביצוע משימת החיפוי, והוא אישית הסתער על עמדת האויב, קפץ אל התעלה ובקרב פנים-אל-פנים הרג תשעה מחיילי האויב. בזאת איפשר המשכת הסיוע לכוח במשטרה ומנע נפגעים נוספים בקרב היחידה. לאחר הפעולה קיבלו סגן פנחס את עיטור הגבורה.

כעבור שעתיים המשטרה נכבשה ופוצצה. כוח החסימה הצליח לחסום כוח מהמשמר הלאומי הירדני, אך נתקל בקשיים רבים במהלך הנסיגה חזרה לשטח ישראל.

בפעולת התגמול בקלקיליה נהרגו 18 מאנשי צה"ל ו-68 נפצעו הפעולה הביאה את הקצונה של צה"ל ל"הכרה ברורה, כי מדיניות פשיטות הגמול מיצתה את עצמה"

פעולת קלקליה/שומרון, הייתה פעולת התגמול האחרונה שלאחריה יצאה מדינת ישראל למבצע קדש, מערכת סיני, בו מיגרה כמעט לחלוטין את תופעת המסתננים.

לזכרו של ירמיהו הוציאו חבריו ספר המתאר את דמותו ירמי מהצנחנים. בין ההרוגים היה זאב משה ברויאר בוגר ישיבת קול תורה. בכפר סבא שדרכה חזרו הלוחמים הוקמה אנדרטה לזכר הנופלים המתארת את הקרב.

==

נהנים מהפינה?

הזמינו הרצאה למשפחה לקהילה ולחברים לעבודה.

*יאיר קליין* 0585479943

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מעניין ומרתק ...
קשישה | 12-10-2021 20:11
מעניין ומרתק