למה חברי הכנסת פטורים מהצגת התו הירוק? - סרוגים

למה חברי הכנסת פטורים מהצגת התו הירוק?

הרשתות החברתיות מלאות בצילומי מסך שחברי כנסת מעלים עם התו הירוק שלהם. מה הרקע לתופעה הזו ומדוע אסור לחייב אותם להציג את התעודה בכניסה למשכן? | עושים סדר

author-image
למה חברי הכנסת פטורים מהצגת התו הירוק?
  צילום: הדס פרוש, פלאש 90 עיבוד סרוגים

בימים האחרונים מתקיים דיון סוער לגבי החלת חובה להציג תו ירוק גם מצד חברי הכנסת בעת הכניסה למשכן, זאת בניגוד לכל שאר העובדים או המבקרים.

הסוגיה עלתה לסדר היום אחרי שוועדת הכספים אישרה לפני מספר שבועות כי מגבלות התו הירוק יחול גם כל משכן הכנסת, כולל העובדים הקבועים, אך למעשה חברי הכנסת הוחרגו מהתקנה הזו.

הסיבה נעוצה חוק חסינות חברי הכנסת, שמסדיר את החובות והזכויות שלהם, ובין היתר נותן להם חופש תנועה מלאה, במטרה לאפשר להם לבצע את תפקידם הפרלמנטרי, בלי הפרעות או הגבלות.

צילום: דוברות הכנסת

מה החוק אומר?

סעיף 9 מציין במפורש: "שום הוראה האוסרת או המגבילה את הגישה לכל מקום במדינה, שאינו רשות היחיד, לא תחול על חבר הכנסת, אלא אם היה האיסור או ההגבלה מטעמים של בטחון המדינה או של סוד צבאי."

סעיף זה למעשה לא מאפשר להגביל את הכניסה של הח"כים למשכן, גם אם לא התחסנו או הציגו בדיקת קורונה שלילית, וחיוב הצגה של התו הירוק עליהם, יצריך את שינוי החוק.

יוזמה להציג תו ירוק – באופן התנדבותי

אחרי הביקורת – הן הציבורית, והן מצד עובדי כנסת שמרגישים מופלים ואף מופקרים, הציע יו"ר הכנסת מיקי לוי, כי חברי הכנסת יציגו את התו הירוק שלהם באופן פומבי, וזאת על מנת להוות דוגמה אישית בפני הציבור.

גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן פנתה במייל לח"כים והציעה שהם שירשמו דרכה במסמך חתימות כי הם עומדים בתנאי התו הירוק, אך באופן התנדבותי: "כחלק מהיותנו נבחרי ציבור מוטלת עלינו חובת הדוגמה האישית. על כן מצורף קישור למסמך חתימות בדבר הצהרת תו ירוק".

צילום מסך למסמך של סילמן

בימים האחרונים חברי כנסת רבים משתפים ברשתות החברתיות צילומי מסך המאשר חיסון או החלמה, ובכך מצטרפים למגמה של הביקורת הציבורית נגד הפוטר להם זכו.

גם סיעת יש עתיד הודיע באופן רשמי כי תבקש מחבריה להציג את תעודת התו הירוק. לדברי יו״ר המפלגה ושר החוץ לפיד: "התו הירוק הוא תעודת המעבר שלנו לחיים לצד מגפת הקורונה. עלינו לשמש דוגמא לציבור".

עם זאת, חשוב לציין ששוב שכל עוד לא ישונה חוק חסינות חברי הכנסת, אין לכך משמעות ולא ניתן להגביל את כניסתם למשכן או לכל מקום שמצריך תו ירוק.

עוד באותו נושא

"התו האציל": פינדרוס מסתלבט על עידית סילמן


50

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
הרבי
נועם | 29-09-2021 18:52
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
2
ביבי
נועם | 29-09-2021 18:52
ביבי אלי ישי בנט
3
קורונה
נועם | 21-12-2021 17:04
קורונה