אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: למה לא צריך לפחד ממה שנודף בו ריח פגאני?

רבים ניסו להסביר את הציווי ארבעת המינים ואחריו את מנהג חיבוט הערבות. אבל דווקא הרמב"ם מספק הסבר פשוט מאוד שמאיר באור אחר את המילה פגאני, שרבים מנסים להדביק למצווה הזו. צפו:

צפו: למה לא צריך לפחד ממה שנודף בו ריח פגאני?
  צילומסך, כאן דיגיטל

ארבעת המינים וחיבוט ערבות – שריד פגאני המאפיין עולם אלילי? | בסרטון של נדב הלפרין כחלק מ"כאן אורייתא", הוא מנסה להסביר.

רבים מתייחסים לציווי על ארבעת המינים, אותן קשה להסביר, כפאגניות שנשתמרה ביהדות. בעולם היהודי, גם התקשו להסביר את ארבעת המינים ולכן יש המון משלים ומדרשים מדוע צריך אותם. כבר הרמב"ם בספרו מורה נבוכים, הוא מסביר שמרוב פירושים זה מעורר מבוכה לטעם המצווה.

עוד באותו נושא

בסוכות תשבו: זה הזמן להתחבר למשבר האקלים


7

הרמב"ם מסביר כי בעולם המקראי, השמחה התבטאה בחגיגה עם התוצרת המובחרת של הטבע, וארבעת המינים נלקחו כדי לבטא את שמחתם של בני ישראל על יציאתם ממצרים.

ברוח פירוש הרמב"ם, בלטינית עתיקה פירוש המילה "פאגני" הוא כפרי. בעולם המודרני והעירוני, יש סכנה שמרוב עזרים טכנולוגיים, נאבד את הקשר הפשוט עם הטבע שבו אנו חיים. לכן לא תזיק לנו קצת כפריות.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אמונה בחבר דמיוני...
האדמור מגורנישט | 26-09-2021 19:19
אמונה בחבר דמיוני לא פחות הגיונית מאמונה בחבר אלים שיושב על האולימפוס.
בהנחה שאתה בן...
סעדיה | 27-09-2021 16:08
בהנחה שאתה בן לעם ישראל, קצת מביך לקרוא את דבריך! נראה שתפיסת האמונה שאתה כופר בה היא מאוד מושפעת מתרבויות זרות, וזה בסדר שאתה כופר בזה, רק חבל שיהדות לא למדת ולא הרחבת את אופקיך מעט. כמובן, אף פעם לא מאוחר. אם באמת תרצה מוזמן ליצור קשר במייל [email protected] להסביר את הדברים זה מורכב לתגובה ברשת. על כל פנים, משתף אותך בדברים שכתב ניטשה שהיה אדם מאוד מאוד חכם, ובעצם הוא אחד מאלו שגרמו לאנושות להתנתק מהנצרות מתוך שהוא הבין את השפלות שבאמונה זו. אך עם זאת, היה בעל מרחב מחשבתי והבין היטב את ההבדל בין עם ישראל לשאר דתות! מאחל לך שתיקח את עצתי בשני ידיים ותקדיש זמן לקריאת ספרים (מוסמכים כמובן) ביהדות! *בברית הישנה היהודית, זה ספר הצדק הא-לקי, מצויים אנשים ונאומים בסגנון גדול כל כך שאין כלום בספרות יוון והודו שיכול להדמות אליו. אתה ניצב באימה וביראת כבוד בפני שרידים אלה של מה שהאדם היווה פעם... הטעם שאתה טועם בה, בברית הישנה* בתנך *הוא אבן בוחן ל'גדלות' ו'קטנות'. בריאת אידיאלים ושינוי ערכים אשר אין כמותם עלי אדמות.* (ניטשה ב'מעבר לטוב ולרוע' הוצאת שוקן 63-64). זה אותו פילוסוף 'ניטשה' שקבר את הנצרות! וכן כתב: *הפשע הגדול לתרבות האנושית שכרכו בכריכה אחת את דברי ההבל והשטות של הברית החדשה* הספרים של הנוצרים *עם הגדלות והנשגבות של הברית הישנה* (ניטשה הכיר את הנצרות היטב, אביו היה כומר.) ועוד כתב ניטשה: *יבוא היום הגדול וכל שלשלת ימיו וקורותיו, של העם החסון הזה, המופיעה בגודל אישיו* של עם ישראל *ופעוליו במידה שכל שאר העמים הגדולים הדוגלים בתרבות האנושית, פעוטי הכוח, ומעוטי הניסיון, אינם יכולים להגיע אליה, תתגלה בנקמת ברכתו של עם ישראל גם לכל אלה העמים, וא-לקי ישראל עתיק היומין ישמח אז ביצירת עולמו ובעמו, וכולנו כולנו נגילה ונשמחה איתו* (ניטשה 'דמדומי שחר' ספר שלישי פסקה 205).
2
הנענועים הלוך ושוב אכט של פיוס ומחילה
משה אהרון | 26-09-2021 19:54
ארבעת המינים הם היסוד והאמצעי המשלים של האדם עם הטבע משל אנו מצהירים כי אנו מוכנים לאחוז בטבע גם בטוב שבו וגם ברע וכואב שבו .החל מההדר וכלה בערב של הערבה. והנה אחרי שאגדנו את יסודות הטבע מטוב ועד רע ואחזנו בהם בתפיסה מחייבת של קניין .אנו מגישים אותם בנענוע של טלטול כלפי כל רוחות השמיים :למעלה ולמטה לומור כל דקירה - עוולה או פגימה שעשינו כלפי הטבע בסמל החוד של הלולב] אנו מושכים אותם בחזרה אלינו. בסמליות של אכט הנענוע של הלוך ושוב . וכך למעלה כלפי הבורא במחווה של פיוס ומחילה. ולמטה גם כלפי האדמה.. והנה רק באכט הזה אנו מסוגלים להגיע לשמחה השלמה כשההרמוניה שבה לכל הבריאה.