פנייה לשר כהנא: "להפסיק ליצור רושם כאילו יבול נכרי זו 'חומרא'"

פנייה לשר כהנא: "להפסיק ליצור רושם כאילו יבול נכרי זו 'חומרא'"

נאמני תורה ועבודה פנו בבמכתב לשר כהנא ולראשי המערכת לשירותי דת בו קראו: "הורידו את המונח "חומרא" ממסמכים רשמיים הקשורים להלכות השמיטה, כך תימנע פגיעה בחקלאים"

פנייה לשר: "לא ליצור רושם כאילו יבול נכרי זו 'חומרא'"
  (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

שנת השמיטה החלה לפני שבועות בודדים וכבר הספיקו מושגי החומרא והקולא ההלכתיים להתערבב ולקבל פרשנות מוטעית, אומרים בנאמני תורה ועבודה במכתב רשמי אותו שגרו אל השר לשירותי דת מתן כהנא, הרבנים הראשיים ומנכ"ל הרבנות הראשית.

"בידי מקבלי ההחלטות והגופים הרשמיים ליצור מציאות, כאשר שימוש במילה חומרא מוציאה, פעמים רבות, את יכולת שיקול הדעת מהצרכן", נכתב במכתב אותו כתב הרב עידו פכטר מנאמני תורה ועבודה. "החקלאות הישראלית מתמודדת עם אתגרים קשים ומנסה למצוא פתרונות כלכליים לשינויים הצפויים לה, שימוש במילה "חומרא" ביחס ליבול נכרי בשנת השמיטה עלולה לגרום לאזרחים רבים לא לצרוך תוצרת ישראלית ולהחמיר את המצב הקיים על אף שהסיבה ההלכתית קלושה".

עוד באותו נושא

יבול נכרי אינו שמיטה לחומרא


35

"אנו פונים אליכם על מנת לדרוש מהמועצות הדתיות להפסיק ליצור את הרושם כאילו צריכת יבול נכרי היא "שמיטה לחומרא". ניתן לקבל כי תפקידן של המועצות הדתית היא להורות לציבור היכן ניתן לרכוש כל אחת מהתוצרות הללו, אולם באופן המשאיר את ההחלטה מה נחשב חומרא ומה קולא, – בידיו של הקונה, בהתאם לפסיקת רבותיו", טוענים במכתבם בארגון תורה ועבודה

"אכן, רשאי אדם לחשוש מהפתרון של "אוצר בית דין", לא לסמוך על "היתר מכירה", ולצרוך בשל כך יבול נכרי. ואולם, להגדיר גישה זו כקיום מצוות שמיטה לחומרא, אינו אלא דבר שרחוק הן מפשטי המקראות העוסקים בשמיטה, הן מהפסיקה המקובלת, והן מן המוסר החברתי.

ידועה ומפורסמת תמיכתם של פוסקים לא מעטים ב"היתר המכירה", החל מהראי"ה קוק, עבור ברב עובדיה יוסף וכלה ברבנים רבים החיים כיום. מדוע אפוא ייגרע כוחו של פתרון זה ביחס ליבול נכרי? מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?", שואל הרב פכטר.

"מעל כל זאת מרחפת הסוגייה העקרונית. השימוש ביבול נכרי משמעו הפחתת השימוש בחקלאות הישראלית, שגם כך סובלת לא מעט מבעיות כלכליות. היתר המכירה תוקן בדיוק בשביל כך – כדי לחזק את החקלאות הישראלית, כך שלא תינזק משמירת השמיטה. "המחמיר" כביכול בשימוש ביבול נכרי בשמיטה סובר אולי שבכך הוא פותר לעצמו ספקות הלכתיים, אך למעשה הוא פוגע בכך במאות חקלאים ישראליים המיישבים את ארץ ישראל וזקוקים נואשות לפרנסה ולשוק שיצרוך את מרכולתם. בנוסף לכך, קיים חשש רציני, שאותו יבול נכרי שהוא צורך, מגיע מחקלאים שאינם "אוהבי ישראל" בלשון המעטה ובכך אותו אדם מחזק את אויבי המדינה. גישה זו בוודאי אינה שמיטה לחומרא. היא פוגעת במישרין בחקלאי ישראל ומחלישה את אחיזתנו בארץ".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
החקלאים רוצים להתפרנס בכבוד
רמי | 23-09-2021 11:56
זה שליברמן דופק את החקלאים בפרנסה בחק ההסדרים החדש, ולא רק במליצות לשוניות, כנראה לא מפריע לנאמני העבודה. מעניין מדוע...
2
מה אתם רוצים מעמי הארצות
רון | 23-09-2021 13:53
לא כל לובש כיפה יש מוסג בהלכה הכיפה היא רק תחפוסת ולא אמת
3
בהחלט! פעם ראשונה...
דוד | 23-09-2021 14:26
בהחלט! פעם ראשונה שאני מסכים עם כל מילה שלהם.
4
נו אבל כהנא...
ידידיה מנוח | 23-09-2021 15:55
נו אבל כהנא שקרן ונוכל אז כמובן מנסה לזייף את ההלכה כאילו כולם טיפשים. אם מישהו חס על החקלאים אז למה פותחים יבוא מטורקיה כל השנה? לא מורידים מכסים מיבוא כל השנה? פתאום בשמיטה כל הבורים ועמי ארצות מגלגלים עיניים ומסלפים את ההלכות כמו כהנא האפס? מה הליצן שקרן הזה מבין בהלכה? כלומניק שחצן והזוי.
5
הרבי
נועם | 23-09-2021 16:06
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
6
כהנא
נועם | 23-09-2021 16:07
כהנא ערפאת
7
יבול נכרי זה אכן חומרא.
רם | 23-09-2021 17:44
הם שוכחים שלהיתר מכירה יש המון רבנים שהתנגדו כולל ספרדים כולל הרב בן ציון אבא שאול, הרב עזרא עטייה והרב סלימן מוצפי. חוץ מזה בתכלס? מה כל השנה הרגילה עושים? אם נאמני תורה ועבודה נגד יבול נכרי אז אני עכשיו עוד יותר רגוע שזה מה שאני אוכל.
8
צודקים לחלוטין ...
יצחק | 23-09-2021 21:58
צודקים לחלוטין
9
דמגוגיה בגרוש וחוזר...
לוי | 24-09-2021 1:12
דמגוגיה בגרוש וחוזר ידיעה. הרב קוק התיר מחוסר ברירה. ללא היתר זה, הייתה קריסה ארצית של החקלאות. הרב עובדיה התיר, כיוון שסמך על הרב קוק ואחרים. הרב עובדיה התיר, כיוון שהיתר מכירה יותר זול
10
פכטר. כל הפוסקים...
אביחי | 24-09-2021 22:29
פכטר. כל הפוסקים שהסכימו להיתר המכירה עשו זאת משום שעת הדחק. והדגישו בפסקם. שזאת קולא זמנית ובבוא העת והרווחה יחזרו להחמיר. ובכל שנת שביעת לבחון את ההיתר מחדש. ואל תיתמם כאילו הם באו להחמיר.
11
השנה ליבי אומר...
שמעון יוסף | 26-09-2021 0:40
השנה ליבי אומר להחמיר ולקנות רק אוצר הארץ ובמקרה הגרוע יבול נכרי לא יכנס לביתי היתר מכירה!!!
12
היתר מכירה זה...
עידו | 26-09-2021 8:24
היתר מכירה זה איסור לא תחונם לא יעזור לכולם. גם אם תמכור לדקה עדיין זה לא תחונם מה גם שהמכירה היא מכירה לא רצינית בדיוק כמו במכירת חמץ. נכון שיבול נכרי זה לא שמיטה לחומרא בזה הם צודקים וגם זה לא פיתרון ובזה לא כיוונה התורה.
13
נאמני תורה ועבודה
אביחי | 27-09-2021 12:37
לא תורה ולא עבודה. סתם עבודה בעיניים. מתי תפסיקו להטעות הציבור - הרי אתם מתקרבים במהירות רבה מדי להגדרה המגוחכת של יועז הנדל דתיים לסרוגין