יבול נכרי אינו שמיטה לחומרא - סרוגים

יבול נכרי אינו שמיטה לחומרא

מדוע אפוא ייגרע כוחו של פתרון זה ביחס ליבול נכרי? מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?

יבול נכרי אינו שמיטה לחומרא
  (צילום: מכון מנדל למנהיגות)

עם כניסתה של שנת השמיטה תשפ"ב, מתחילות להתפרסם ברחבי הארץ מודעות מטעם המועצות הדתיות המסבירות לציבור הרחב היכן ניתן לקנות ירקות ופירות מיבול נכרי, תוך שהן מגדירות את הדבר כ"שמיטה לחומרא", היינו כקיום המצווה בצורה המהודרת והמחמירה ביותר.

עוד באותו נושא

מכירת קרקע בשמיטה, מביאה ברכה – למאכערים


10

מדיניות הלכתית זו שגויה ואף מסוכנת. אכן, רשאי אדם לחשוש מ"אוצר בית דין" ולא לסמוך על "היתר מכירה" ולצרוך בשל כך יבול נכרי. אבל להגדיר את הגישה הזו כקיום מצוות שמיטה לחומרא זהו דבר שרחוק הן מפשטי המקראות העוסקים בשמיטה, הן מהפסיקה המקובלת והן מן המוסר החברתי.

בתורה נאמר מפורשות שתכלית השמיטה היא "והיתה שבת הארץ לכם לאוכלה". כלומר, התורה מעוניינת שכולנו יחד – עשירים ועניים, גרים ותושבים – נאכל את פירות הארץ דווקא ונהנה משביתת הקרקע. הרמב"ן אף ראה באכילת הפירות המקודשים בקדושת השביעית מצווה. שאיפתנו המוצהרת צריכה אפוא להיות בכיוון הזה – להצליח לקיים את מצוות השמיטה ולאכול את פירותיה. ואמנם יש בעלי שדות פרטיים וגם חקלאים שמצליחים לעשות זאת. זה אופן קיום השמיטה לחומרא, ולכך צריך לשאוף ולחנך. לא צריכת יבול נכרי.

עוד באותו נושא

"מכפלת כוח" | התפקיד החדש של הרב עידו פכטר


23

נוסף לכך, מן הבחינה ההלכתית ידועה ומפורסמת תמיכתם של פוסקים לא מעטים ב"היתר המכירה", החל מהראי"ה קוק, עבור ברב עובדיה יוסף וכלה ברבנים רבים החיים כיום. מדוע אפוא ייגרע כוחו של פתרון זה ביחס ליבול נכרי? מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?

אבל מעל כל זאת מרחפת הסוגייה העקרונית. השימוש ביבול נכרי משמעו הפחתת השימוש בחקלאות הישראלית, שגם כך סובלת לא מעט מבעיות כלכליות. היתר המכירה תוקן בדיוק בשביל כך – כדי לחזק את החקלאות הישראלית, כך שלא תינזק משמירת השמיטה. למותר לציין שחיזוק זה נצרך גם כיום, כשהחקלאות הישראלית סובלת מהפסדים גדולים בעקבות חוסר תיקצוב ותנאי מזג אוויר משתנים.

עוד באותו נושא

כל מה שצריך לדעת: כך תתכוננו לשנת השמיטה

"המחמיר" כביכול בשימוש ביבול נכרי בשמיטה סובר אולי שבכך הוא פותר לעצמו ספקות הלכתיים, אך למעשה הוא פוגע בכך במאות חקלאים ישראליים הזקוקים נואשות לפרנסה ולשוק שיצרוך את מרכולתם. בנוסף לכך, קיים חשש רציני, שאותו יבול נכרי שהוא צורך מגיע מחקלאים שאינם "אוהבי ישראל" בלשון המעטה, ובכך אותו אדם למעשה מחזק את אויבי המדינה. גישה זו בוודאי אינה שמיטה לחומרא. היא פוגעת במישרין בכלכלה הישראלית ומחלישה את אחיזתנו בארץ.

יש לדרוש אפוא מהמועצות הדתיות להפסיק ליצור את הרושם כאילו צריכת יבול נכרי היא "שמיטה לחומרא". ההפך הוא הנכון. צריכת יבול נכרי היא האופציה ההלכתית הנמוכה ביותר מבין כל האופציות שקיימות היום בשוק.

מי שמרים את מבטו מעבר לשיקולים אישיים צרים וחושב, כפי שהתורה ביקשה, על טובתה של החקלאות הישראלית, לא רץ לחפש יבול נכרי אלא מתאמץ לצרוך פירות וירקות מחקלאי ארץ ישראל, בין בדרך של שמיטה מלאה (ובאופן המותר), בין בדרך של אוצר בית דין, ובין בדרך של היתר מכירה. תפקידן של המועצות הדתית היא להורות לציבור היכן ניתן לרכוש כל אחת מהתוצרים הללו ולא לחנך לגישות הלכתיות שגויות הפוגעות במדינת ישראל.

=======

הרב ד"ר עידו פכטר, הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
35 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
הוא צודק
חיים | 19-09-2021 20:10
יישר כח
הכל אותו הדבר יבול נכרי
סמי | 20-09-2021 13:53
אם התר המכירה תופס, והוא תופס כהכרעת גדולי עולם. הכל אותו הדבר יבול נכרי. לא הבנתי מה רוצה כבוד הרב?
2
היתר המכירה יצא...
מאיר | 19-09-2021 22:18
היתר המכירה יצא בלחץ של הברון רוטשילד על רבני ארץ-ישראל למצוא פיתרון למושבות שהוא תמך בהם והם חיכו עד לרגע האחרון עם הפיתרון אוצר בחת דין כניראה זה הכי אידאלי
מי אמר לך שאוצר בית דין אסור "באיסור חמור"?
רם | 06-05-2022 17:14
אם יש בית דין כשר ואחראי הוא עדיף על היתר מכירה.
אוצר בית...
נהוראי | 20-09-2021 12:06
אוצר בית דין אסור באיסור חמור, והראייה שגדול הפוסקים הרמבם לא פסק אותו. כל שכן בזמנינו שעושים מזה כסף רב. אין ספק שעדיף היתר מכירה כפי שפסק הרב עובדיה יוסף. יאכלו ענווים וישבעו
3
קורא לענין
משה אהרון | 19-09-2021 23:23
ולשומע ינעם
4
אחד שאומר ש...
דוד | 20-09-2021 1:45
''אבל מעל כל זאת מרחפת הסוגייה העקרונית.'' לא ראוי להקרא רב. עשה בדיחה מעצמו. מה שמניע רב, ומה שמעל הכל עבור רב זה הסוגיה ההלכתית! (איני בא לתת דופי בהיתר מכירה) אבל אם יש פוסקים שאומרים שההיתר הזה אינו היתר והמכירה אינה מכירה (שדרך אגב, הקרקע אינה נרשמת בקרקע על שם הגוי, אלא נשארת על שמו של היהודי, ובניגוד למכירת חמץ, שאם הגוי יבוא אלי הביתה ויגיד לי שהוא רוצה את החמץ שלו, שבוודאי אני אתן לו ואדרוש את כספי כפי שסוכם במכירה, בהיתר מכירה, אם הגוי יבוא לחקלאי ויתן לו את דמי הקרקע החקלאי לא יסכים! אז לשיטת הפוסקים שסוברים שהיתר מכירה לא תופס, הפירות הינם קדושים בקדושת שביעית ואסור לסחור בהם, וכן יש בהם את איסור ספיחין שחז''ל החמירו בו מאוד, שאין שום היתר לזה. אז מי אתה שתבוא ותכריע, ועוד מתוך שיקולים כאלה ואחרים? ושוב, אינני בא לתת דופי בהיתר מכירה, אבל מי אתה בכלל שתכריע? וד''א, באו חבורת ''משכילים'' לרבי חיים עוזר, רצו ממנו רב לקהלו שלהם, אמר להם קחו את פלוני, אמרו לו שהם לא רוצים אותו כי הוא רק רב, והם רוצים רב עם תואר דוקטור וכדו', שיהיה ''הרב דוקטור פלוני''.. אז הוא אמר להם שאם הדוקטור עומד לייד הרב, סימן שהרב חולה... ודיי למבין
יבול נוכרי היתר מכירה
יבול נוכרי היתר מכיר | 21-10-2021 12:59
סליחה על הבורות האם חלה קדושת שביעי על היתר מכירה ויבול נוכרי? אם כן מה עלי לעשות
החזון איש לא זכה לכוון לדעתך...
דוד | 22-09-2021 1:28
חבל... אתה מבין הרבה יותר ממנו...
שמיטה דרבנן,...
אברהם | 20-09-2021 12:03
שמיטה דרבנן, לקנות מיבול נכרי של ערבים זהו איסור תורה. ידיך דמים מלאו
5
ועוד משהו אחד
דוד | 20-09-2021 1:48
''תפקידן של המועצות הדתית היא להורות לציבור היכן ניתן לרכוש כל אחת מהתוצרים הללו'' קשקשן, זה כמו שאני אפרסם איפה ניתן לרכוש חלב. כולם מוכרים היתר מכירה, מעטים אלו שמביאים תוצרת חו''ל, אז מפרסמים את המיעוט שציבור ידע איפה יש אותו. היתר מכירה יש בכל מקום... סתם פרובוקציה.
כל הכתבה הזאת היא סתם התנגחות בציבור החרדי הר
יומי | 19-01-2022 11:03
הרי רוב מוחלט של הסופרים רשתות השיווק ואפילו החנויות הפרטיות והבאסטות בשווקים מוכרות היתר מכירה, החנויות שמוכרות יבול נכרי הם מעטות ובודדות. למשל: בנתניה 5 חנויות שמוכרות יבול נכרי ועוד מאות חנויות שמוכרות היתר מכירה. אז בוודאי שיפרסמו את החנויות המעטות שיש בהם יבול נכרי למי שמעונין בכך. אף אחד לא הכריח את הרב דר המלומד לקנות דווקא שם. תקנה איפה שבא לך ואני יקנה איפה שבא לי. הכאב שיש לך מההקפדש של אחרים טעונה טיפול אצל דר בקופת חולים
6
למען האמת כולם קשקשנים. פסיקות של בני אדם ...
שוליית הנפח | 20-09-2021 8:32
דוחים רעיונות נשגבים של אלוהים. מקעקעים אורם של אותיות מאירות מחללים .תורה נשגבה . רעיון השמיטה הבסיסי, מזמן נזנח .רבנים חולים בעבודת אלילים נדבקו לספיחים שוליים והפכום לעיקר בדרגה של עבודת אלילים. והעיקר הוא אדם אדמה ואלוהים ודווקא בסדר הזה....... . וכך במקום לתת לעניים לאכול בחינם ומכבידים עליהם יותר ביוקר המחייה ...........
7
עלובים . מאז שדבק ברבנים החולי.....
משה אהרון | 20-09-2021 8:42
של הסטייה מהעיקר והשתעבדות לעבודת אלילים זרה : פוליטית ואחרת. הביא הקבה לעולם את המוצר החדש של רב דוקטור : רבוקטור. כחלק מארגז הכלים של פועלי האמת של הגאולה.טיפוסים חסרי כל השראה גאולתית . קפואי גלות אלפיים ,מבקשים לעצור בכל מחיר את העולם ואת האדם ...... לא אומר של רב דוקטור הוא ראוי ומוצלח מדובר על הפוטנציאל הסינרגטי......
8
מסתבר שחברי 'גוש...
רוו | 20-09-2021 9:34
מסתבר שחברי 'גוש הימין' המזוייף של ביבי מעדיפים תוצרת של פעילי טרור מעזה על פני תוצרת יהודית מהגולן או השומרון. ככה זה כשגדלים עקום ומשתמשים ב'לא תחונם' כדי לאסור קניית תוצרת יהודית ולקנות תוצרת של חמאס.
האם חשבת על שמירת שבת פעם
ישראל | 07-10-2021 15:32
ידידי הכותב, נשמע ממך שרק החשש של קנייה מנכרי חשובה לך. האם אתה כל השנים מקפיד לקנות פירות וירקות עם הכשר מהודר ולא מחקלאים שחיללו שבת ועיבדו את האדמה וכו'... בשבת קודש ? האם יתכן שהאכפתיות הייחודית הזו היא פוליטית ולא הלכתית ?
הגוש הלא מזוייף
ואתם | 22-09-2021 11:15
ואתם הגוש הלא מזוייף חילקתם 53 מיליארד מקופת המדינה לחמאס ודעאש והאחים המוסלמים, נתתם להם במתנה את כל הנגב ועוד ידכם נטויה,ועוד יש לכם את החוצפה לתקוף את אלו השומרים שמיטה כהלכתה איבדתם את הבושה,היזהרו מן הצבועים 0על פי רוב חובשי כיפות סרוגות]העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס
9
איזה רב ואיזה...
חיי | 20-09-2021 10:13
איזה רב ואיזה נעליים.
10
מי שקונה היתר...
עידן | 20-09-2021 10:14
מי שקונה היתר מכירה פשוט תומך באיסור תורה של לא תחונם לא תיתן לו חנייה בקרקע. צריך פשוט לחזור לרעיון המקורי של השמיטה והחקלאים רק יקטפו ויובילו למרכזי הערים ויקבלו שכר רק על הקטיף וההובלה ויאפשרו לאנשים לקחת בחינם פירות וירקות כמובן בכמות שמותר מזון שלוש סעודות.
אז לא...
רון | 20-09-2021 14:01
אז לא תחונם אומר תקנה מהם פירות וירקות ולא מהאחים שלך??? אתה בטוח שזו הייתה כוונת הפסוק?
לא תחונם...
שמשון | 20-09-2021 12:01
לא תחונם נאמר על גויים שהם עובדי אלילים. המוסלמים אינם עובדי אלילים. אבל יבול נכרי אסור מהתורה כי אתה מסייע בכספך למחבלים
זו לא מכירה...
משה | 20-09-2021 12:00
זו לא מכירה לצמיתות, אלא זמנית כדי לפתור קושי מסויים, ולכן אין כאן לא תחונם
11
אדיוט רודף פרסום...
מני | 20-09-2021 17:53
אדיוט רודף פרסום
12
יבול נכרי מחזק...
דו | 22-09-2021 0:47
יבול נכרי מחזק גם חקלאים ישראלים! איפה המוסר והצדק בהחרמה של ערביי הנגב והגליל שאליה רומז הרב?
13
כמה טענות יש פה
אבנט | 22-09-2021 11:57
הראשונה, שיש לשאוף שכולם יאכלו פירות בקדושת שביעית שהרי התורה רצתה בזה, היא טענה שמפתיע שבאה מפיו של אדם מנאמני תורה ועבודה. זו טענה מנותקת מציאות. לו היינו חיים בדור שרובו ככולו שומר תורה ומצוות ורודף לקיים את דבר ה' למרות כל הקושי והסיבוכים שכלולים אזי היה הרב פכטר צודק, אבל לא כך הדבר. וכשם שאף על פי שהתורה ממש מצווה על שמיטת כספים אבל המדרגה של העם לא יכולה לעמוד שם ושמיטה היא מדרבנן ולכן נתקן הפרוזבול, כך המצב היום לא מאפשר שנפיץ קדושת שביעית בכל מקום. התקלות, הביזוי לפירות, והעבירות שיפלו בהם אנשים ביודעים ובלא יודעים הם רבים על הרווח שיהיה מכיוון עין בעין לרצון התורה. הדבר הטוב בדורנו הוא להפנות את כלל הציבור למה שאין בו שביעית, ואלה שמכירים בערך ובדינים אז אותם יש לעודד לשביעית. אם כבר מדברים. ב. טענת היתר המכירה וחיזוק החקלאות היא אכן טענה נכונה. בזה הרב צודק. רק ישים הרב לב ששתי הטענות שלו מנסות לאחוז במקל בשתי קצותיו, הטענה הראשונה מובילה לצריכת שביעית, בעוד שהטענה השנייה קוראת להפקיע כמה שיותר שביעית.
14
הצעה גאונית
אחד העם | 23-09-2021 1:27
חשבתי על הצעה לבעיית השמיטה שלפי עניות דעתי עם כל הצניעות והענווה היא פשוטה וגאונית,במקום למכור את הקרקעות לנכרי ,אפשר למכור את המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי לנכרים[מתן כהנא יידע להוביל מהלך זה בכשרון רב] ואז נגלה שהשמיטה איננה בעיה כלל ,להפך היא מצווה קדושה וחביבה שמחזקת את הבטחון הקיומי הפיזי והרוחני של עם ישראל בארץ ישראל
15
היתר מכירה למהדרין
עמדין | 23-09-2021 1:55
אני חושב שבמקום למכור לנכרים ששומרים 7 מצוות בני נח,עדיף למכור לדתיים לאומיים שאינם מחויבים אפילו ל7 מצוות בני נח ,לעיון הרבנים האחראים על המכירה
16
היתר מכירה
בן | 23-09-2021 8:41
המשפט מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית? הוא מוזר. הרי כנגד כל המתירים היתר מכירה יש הרבה שאוסרים. אפשר לטעון שיבול נכרי הוא גם לא מהודר, אבל אי אפשר לטעון שהיתר מכירה כן. בנוסף, הטענה שמקפחים את פרנסתם של חקלאים מוזרה מאוד גם כן, הרי כל הרעיון של התורה זה שהחקלאים לא יעבדו. אולי צריך לדאוג להם לכסף בדרך אחרת, אבל אין טעם לטעון מכוח רעיונות תורניים ולבקש את ההפך מהם. אוצר בית דין שמתנהל נכון הוא פתרון מעולה לפירות, אבל לא לירקות.
17
כאשר
ש | 23-09-2021 20:21
כאשר כל תלמידי החכמים כאן שרוממות החקלאות הישראלית בגרונם יפעלו לא בשמיטה אלא בשאר ששת השנים לפעול רפורמה חדשה בחקלאות שתיטיב לחקלאות הישראלית כגון ביטול מכסות וביטול יבוא ירקות מחול ובפרט מתורכיה ורפורמה חדשה של הצרכן שקונה ישירות מהחקלאי בלי הסרסורים וגופי השיווק באמצע ועוד ועוד אזאי יהיה להם לגיטימציה בשמיטה לטעון בעד החקלאות אך כאשר במשך כל השנים הם נותנים לחקלאות הישראלית להתרסק ופתאום על חשבון הלכות השמיטה הלא פשוטות הם נזכרים בטיעון החקלאי יש בזה משהו צבוע החקלאים זועקים הרבה לפני השמיטה ואין שומע
18
כל השנה אתם...
פרופסור לס | 23-09-2021 20:54
כל השנה אתם קונים תוצרת ערבית בשווקי ישראל מביאים בעלי מקצוע מעסיקים עובדים ערבים קונים חומרי בניין בזול פתאום ידכם דמים מלאו צבועים . שנית מה זה חקלאות ישראלית כל השמיטה היא עקרון של להפסיק חקלאות ישראלית . שלישית היתר מכירה הוא היתר גמור אבל עדיין בדיעבד . מי שלא צבוע וכל השנה לא רוכש דבר מערבים יש דבר שקוראים לו יבול חול. בנוסף לגבי העובדה שההיתר נוסד בשביל חקלאות ישראלית זה לא נכון ושקר המצב היה אז ברמה של חרפת רעב ופיקוח נפש היום לכל חקלאי יש דמי אבטלה סיוע של המדינה יכולת החקלאי לייבא וכן גם לעבוד שכיר במינימום אם צריך למשך שנה הוא לא ימות מרעב לזה לא מתירים איסור תורה אדם מחוייב ליהדותו גם במחיר ירידה של שנה ברמת החיים ובמציאות ביננו לכל החקלאים היום יש עיסוקים צדדיים צימרים לולים עבודה צדדית יש להם נשים עובדות אף חקלאי לא ימות מרעב . ובכלל מצבם של החקלאים פנטסטי לרובם רכבי שטח יוקרתיים שלא יספרו לי סיפורים .
תסביר בבקשה...
ש | 26-09-2021 9:04
תסביר בבקשה לציבור מנין העגבניות שאתה קונה... ואחר כך תעשה סקר כמה קונים עגבניות מיובאות מטורקיה ותבדוק את עצמך כמה אתה ואחרים מעודדים חקלאות ישראלית באמת....
אנחנו לא...
משה | 24-09-2021 16:03
אנחנו לא קונים ממחבלים כל השנה. יש לך טעות מהיסוד ולכן הארכת ללא צורך. בקיצור, מי שמחזק יבול נכרי, ידיו דמים מלאו
19
הרב עובדיה לא סמך על היתר מכירה
חיים | 25-09-2021 23:36
אני שמעתי בעצמי ממנו שזה רק היתר בדיעבד וירא ה' לא יסמוך על זה ואמר שהוא עצמו לא סומך על זה. הרי כולנו יודעים כל החורים שיש במכירה זו ושהתירו אותה רק משום פיקוח נפש בזמנם, תתביישו לכם דלי''ם ורקים.
20
שמיטה
זונדל עידו | 26-09-2021 2:12
קשקשת...
מה?
סנדער | 26-09-2021 4:48
מה זינדלת עליך זונדל?