עם כניסתה של שנת השמיטה תשפ"ב, מתחילות להתפרסם ברחבי הארץ מודעות מטעם המועצות הדתיות המסבירות לציבור הרחב היכן ניתן לקנות ירקות ופירות מיבול נכרי, תוך שהן מגדירות את הדבר כ"שמיטה לחומרא", היינו כקיום המצווה בצורה המהודרת והמחמירה ביותר.
מדיניות הלכתית זו שגויה ואף מסוכנת. אכן, רשאי אדם לחשוש מ"אוצר בית דין" ולא לסמוך על "היתר מכירה" ולצרוך בשל כך יבול נכרי. אבל להגדיר את הגישה הזו כקיום מצוות שמיטה לחומרא זהו דבר שרחוק הן מפשטי המקראות העוסקים בשמיטה, הן מהפסיקה המקובלת והן מן המוסר החברתי.
בתורה נאמר מפורשות שתכלית השמיטה היא "והיתה שבת הארץ לכם לאוכלה". כלומר, התורה מעוניינת שכולנו יחד – עשירים ועניים, גרים ותושבים – נאכל את פירות הארץ דווקא ונהנה משביתת הקרקע. הרמב"ן אף ראה באכילת הפירות המקודשים בקדושת השביעית מצווה. שאיפתנו המוצהרת צריכה אפוא להיות בכיוון הזה – להצליח לקיים את מצוות השמיטה ולאכול את פירותיה. ואמנם יש בעלי שדות פרטיים וגם חקלאים שמצליחים לעשות זאת. זה אופן קיום השמיטה לחומרא, ולכך צריך לשאוף ולחנך. לא צריכת יבול נכרי.
נוסף לכך, מן הבחינה ההלכתית ידועה ומפורסמת תמיכתם של פוסקים לא מעטים ב"היתר המכירה", החל מהראי"ה קוק, עבור ברב עובדיה יוסף וכלה ברבנים רבים החיים כיום. מדוע אפוא ייגרע כוחו של פתרון זה ביחס ליבול נכרי? מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?
אבל מעל כל זאת מרחפת הסוגייה העקרונית. השימוש ביבול נכרי משמעו הפחתת השימוש בחקלאות הישראלית, שגם כך סובלת לא מעט מבעיות כלכליות. היתר המכירה תוקן בדיוק בשביל כך – כדי לחזק את החקלאות הישראלית, כך שלא תינזק משמירת השמיטה. למותר לציין שחיזוק זה נצרך גם כיום, כשהחקלאות הישראלית סובלת מהפסדים גדולים בעקבות חוסר תיקצוב ותנאי מזג אוויר משתנים.
"המחמיר" כביכול בשימוש ביבול נכרי בשמיטה סובר אולי שבכך הוא פותר לעצמו ספקות הלכתיים, אך למעשה הוא פוגע בכך במאות חקלאים ישראליים הזקוקים נואשות לפרנסה ולשוק שיצרוך את מרכולתם. בנוסף לכך, קיים חשש רציני, שאותו יבול נכרי שהוא צורך מגיע מחקלאים שאינם "אוהבי ישראל" בלשון המעטה, ובכך אותו אדם למעשה מחזק את אויבי המדינה. גישה זו בוודאי אינה שמיטה לחומרא. היא פוגעת במישרין בכלכלה הישראלית ומחלישה את אחיזתנו בארץ.
יש לדרוש אפוא מהמועצות הדתיות להפסיק ליצור את הרושם כאילו צריכת יבול נכרי היא "שמיטה לחומרא". ההפך הוא הנכון. צריכת יבול נכרי היא האופציה ההלכתית הנמוכה ביותר מבין כל האופציות שקיימות היום בשוק.
מי שמרים את מבטו מעבר לשיקולים אישיים צרים וחושב, כפי שהתורה ביקשה, על טובתה של החקלאות הישראלית, לא רץ לחפש יבול נכרי אלא מתאמץ לצרוך פירות וירקות מחקלאי ארץ ישראל, בין בדרך של שמיטה מלאה (ובאופן המותר), בין בדרך של אוצר בית דין, ובין בדרך של היתר מכירה. תפקידן של המועצות הדתית היא להורות לציבור היכן ניתן לרכוש כל אחת מהתוצרים הללו ולא לחנך לגישות הלכתיות שגויות הפוגעות במדינת ישראל.
=======
הרב ד"ר עידו פכטר, הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
8 דיונים
ש
כאשר כל תלמידי החכמים כאן שרוממות החקלאות הישראלית בגרונם יפעלו לא בשמיטה אלא בשאר ששת השנים לפעול רפורמה חדשה בחקלאות שתיטיב לחקלאות הישראלית כגון ביטול מכסות וביטול יבוא ירקות...
כאשר כל תלמידי החכמים כאן שרוממות החקלאות הישראלית בגרונם יפעלו לא בשמיטה אלא בשאר ששת השנים לפעול רפורמה חדשה בחקלאות שתיטיב לחקלאות הישראלית כגון ביטול מכסות וביטול יבוא ירקות מחו"ל ובפרט מתורכיה ורפורמה חדשה של הצרכן שקונה ישירות מהחקלאי בלי הסרסורים וגופי השיווק באמצע ועוד ועוד אזאי יהיה להם לגיטימציה בשמיטה לטעון בעד החקלאות אך כאשר במשך כל השנים הם נותנים לחקלאות הישראלית להתרסק ופתאום על חשבון הלכות השמיטה הלא פשוטות הם נזכרים בטיעון החקלאי יש בזה משהו צבוע החקלאים זועקים הרבה לפני השמיטה ואין שומע
המשך 20:21 23.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן
המשפט "מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?" הוא מוזר. הרי כנגד כל המתירים היתר מכירה יש הרבה שאוסרים. אפשר...
המשפט "מדוע לזרוע רושם בציבור, כאילו מי שסומך על היתר מכירה, עושה דבר שאינו מהודר מספיק מבחינה הלכתית?" הוא מוזר. הרי כנגד כל המתירים היתר מכירה יש הרבה שאוסרים. אפשר לטעון שיבול נכרי הוא גם לא מהודר, אבל אי אפשר לטעון שהיתר מכירה כן. בנוסף, הטענה שמקפחים את פרנסתם של חקלאים מוזרה מאוד גם כן, הרי כל הרעיון של התורה זה שהחקלאים לא יעבדו. אולי צריך לדאוג להם לכסף בדרך אחרת, אבל אין טעם לטעון מכוח רעיונות תורניים ולבקש את ההפך מהם. אוצר בית דין שמתנהל נכון הוא פתרון מעולה לפירות, אבל לא לירקות.
המשך 08:41 23.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמדין
אני חושב שבמקום למכור לנכרים ששומרים 7 מצוות בני נח,עדיף למכור לדתיים לאומיים שאינם מחויבים אפילו ל7 מצוות בני נח ,לעיון הרבנים האחראים על המכירה
01:55 23.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
חשבתי על הצעה לבעיית השמיטה שלפי עניות דעתי עם כל הצניעות והענווה היא פשוטה וגאונית,במקום למכור את הקרקעות לנכרי ,אפשר למכור את המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי לנכרים[מתן...
חשבתי על הצעה לבעיית השמיטה שלפי עניות דעתי עם כל הצניעות והענווה היא פשוטה וגאונית,במקום למכור את הקרקעות לנכרי ,אפשר למכור את המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי לנכרים[מתן כהנא יידע להוביל מהלך זה בכשרון רב] ואז נגלה שהשמיטה איננה בעיה כלל ,להפך היא מצווה קדושה וחביבה שמחזקת את הבטחון הקיומי הפיזי והרוחני של עם ישראל בארץ ישראל
המשך 01:27 23.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנט
הראשונה, שיש לשאוף שכולם יאכלו פירות בקדושת שביעית שהרי התורה רצתה בזה, היא טענה שמפתיע שבאה מפיו של אדם מנאמני תורה ועבודה. זו טענה מנותקת מציאות. לו היינו חיים בדור...
הראשונה, שיש לשאוף שכולם יאכלו פירות בקדושת שביעית שהרי התורה רצתה בזה, היא טענה שמפתיע שבאה מפיו של אדם מנאמני תורה ועבודה. זו טענה מנותקת מציאות. לו היינו חיים בדור שרובו ככולו שומר תורה ומצוות ורודף לקיים את דבר ה' למרות כל הקושי והסיבוכים שכלולים אזי היה הרב פכטר צודק, אבל לא כך הדבר. וכשם שאף על פי שהתורה ממש מצווה על שמיטת כספים אבל המדרגה של העם לא יכולה לעמוד שם ושמיטה היא מדרבנן ולכן נתקן הפרוזבול, כך המצב היום לא מאפשר שנפיץ קדושת שביעית בכל מקום. התקלות, הביזוי לפירות, והעבירות שיפלו בהם אנשים ביודעים ובלא יודעים הם רבים על הרווח שיהיה מכיוון עין בעין לרצון התורה. הדבר הטוב בדורנו הוא להפנות את כלל הציבור למה שאין בו שביעית, ואלה שמכירים בערך ובדינים אז אותם יש לעודד לשביעית. אם כבר מדברים. ב. טענת היתר המכירה וחיזוק החקלאות היא אכן טענה נכונה. בזה הרב צודק. רק ישים הרב לב ששתי הטענות שלו מנסות לאחוז במקל בשתי קצותיו, הטענה הראשונה מובילה לצריכת שביעית, בעוד שהטענה השנייה קוראת להפקיע כמה שיותר שביעית.
המשך 11:57 22.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דו
יבול נכרי מחזק גם חקלאים ישראלים! איפה המוסר והצדק בהחרמה של ערביי הנגב והגליל שאליה רומז הרב?
00:47 22.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מני
אדיוט רודף פרסום
17:53 20.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זונדל עידו
קשקשת...
02:12 26.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סנדער
מה זינדלת עליך זונדל?
04:48 26.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
אני שמעתי בעצמי ממנו שזה רק היתר בדיעבד וירא ה' לא יסמוך על זה ואמר שהוא עצמו לא סומך על זה. הרי כולנו יודעים כל החורים שיש במכירה זו ושהתירו אותה...
אני שמעתי בעצמי ממנו שזה רק היתר בדיעבד וירא ה' לא יסמוך על זה ואמר שהוא עצמו לא סומך על זה. הרי כולנו יודעים כל החורים שיש במכירה זו ושהתירו אותה רק משום פיקוח נפש בזמנם, תתביישו לכם דלי''ם ורקים.
המשך 23:36 25.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרופסור לס
כל השנה אתם קונים תוצרת ערבית בשווקי ישראל מביאים בעלי מקצוע מעסיקים עובדים ערבים קונים חומרי בניין בזול פתאום ידכם דמים מלאו צבועים . שנית מה זה חקלאות ישראלית כל...
כל השנה אתם קונים תוצרת ערבית בשווקי ישראל מביאים בעלי מקצוע מעסיקים עובדים ערבים קונים חומרי בניין בזול פתאום ידכם דמים מלאו צבועים . שנית מה זה חקלאות ישראלית כל השמיטה היא עקרון של להפסיק חקלאות ישראלית . שלישית היתר מכירה הוא היתר גמור אבל עדיין בדיעבד . מי שלא צבוע וכל השנה לא רוכש דבר מערבים יש דבר שקוראים לו יבול חול. בנוסף לגבי העובדה שההיתר נוסד בשביל חקלאות ישראלית זה לא נכון ושקר המצב היה אז ברמה של חרפת רעב ופיקוח נפש היום לכל חקלאי יש דמי אבטלה סיוע של המדינה יכולת החקלאי לייבא וכן גם לעבוד שכיר במינימום אם צריך למשך שנה הוא לא ימות מרעב לזה לא מתירים איסור תורה אדם מחוייב ליהדותו גם במחיר ירידה של שנה ברמת החיים ובמציאות ביננו לכל החקלאים היום יש עיסוקים צדדיים צימרים לולים עבודה צדדית יש להם נשים עובדות אף חקלאי לא ימות מרעב . ובכלל מצבם של החקלאים פנטסטי לרובם רכבי שטח יוקרתיים שלא יספרו לי סיפורים .
המשך 20:54 23.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בתגובה ל: פרופסור לס
אנחנו לא קונים ממחבלים כל השנה. יש לך טעות מהיסוד ולכן הארכת ללא צורך. בקיצור, מי שמחזק יבול נכרי, ידיו דמים מלאו
16:03 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ש
בתגובה ל: משה
תסביר בבקשה לציבור מנין העגבניות שאתה קונה... ואחר כך תעשה סקר כמה קונים עגבניות מיובאות מטורקיה ותבדוק את עצמך כמה אתה ואחרים מעודדים חקלאות ישראלית באמת....
09:04 26.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר