ירי צלפים ממוחשב: פרטים חדשים על הרג פחריזאדה - סרוגים

ירי צלפים ממוחשב: פרטים חדשים על הרג פחריזאדה

הניו יורק טיימס חושף פרטים יוצאי דופן בנוגע להתנקשות ב"אבי תוכנית הגרעין" האיראנית, מוחסן פחריזאדה, שיוחס למוסד. על פי הדיווח, המתנקשים השתמשו בנשק צלפים שהופעל מרחוק

author-image
ירי צלפים ממוחשב: פרטים חדשים על הרג פחריזאדה
  שימוש לפי סעיף 27א

ירי ממרחק מאות קילומטרים, רובה שמסוגל לירות מאות כדורים בדקה: הניו יורק טיימס חושף פרטים חדשים יוצאי דופן על ההתנקשות במדען הגרעין האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה, שנחשב ל"אבי הפצצה האיראנית". כזכור, המוסד התנקש בפחריזאדה ב-2020 על פי פרסומים זרים. 

הפך לשאנן

על פי הדיווח בעיתון, סוכנויות המודיעין באיראן הזהירו אותו מפני התנקשות, אך הוא לא התייחס לכך ברצינות. בין היתר בעקבות העובדה שעל רקע תפקידו הבכיר, ישראל לכאורה הייתה מעוניינת להתנקש בו מספר פעמים ב-14 השנים שלפני, ולכן הוא זלזל בסכנה נגדו והפך לשאנן.

עוד באותו נושא

גנץ: "איראן מפעילה כטב"מים מתקדמים"


4

החומרים שחשף העיתון מבוססים על ראיונות עם גורמים אמריקאים, ישראלים ואיראנים, כולל שני גורמי מודיעין עם ידע על התכנון וההוצאה לפועל של מבצע ההתנקשות בפחריזאדה. בנוסף התבססו בטיימס על הצהרות של משפחת פחריזאדה לתקשורת באיראן. 

מתנקש במרחק 1500 ק"מ

על פי הדיווח, פחריזאדה והשרייה שנסעה אתו החלו לנוע לכיוון העיר אבסרד, שם לרבים מבכירי הממשל יש בתי נופש. סוכנים איראניים שעבדו בשביל המוסד החנו ניסן כחולה בצד הכביש בצורה בה יכול הרכב לצפות על המכוניות המגיעות. בתוך האוטו, מתחת לחומרי בנייה, הוסתר רובה צלפים עם קליבר 7.62.

המתנקש, שהיה צלף מיומן, לחץ על ההדק ברוגע. אך הצלף לא היה בכלל באזור. הוא לחץ על מסך מחשב באזור לא ידוע, במרחק יותר מ-1500 ק"מ ממקום ההתנקשות. בזמן האירוע, צוות התנקשות כבר עזב את איראן מזמן.

רשתות החדשות באיראן דיווחו לאחר האירוע מספר דיווחים לא נכונים, בהם שפיצוץ חזק נשמע ליד הרכב, ש-6 יורים קפצו מרכב ליד, ועוד. מספר ימים לאחר האירוע החלו להופיע דיווחים כי האחראי לתקיפה הוא "רובוט הרג". הדיווחים כמובן גרמו לשעשוע וזלזול במדינה, אך מסתבר שהפעם זה אכן היה המקרה.

טכנולוגיה חדשנית

ההצלחה של המבצע הגיעה בעקבות מספר גורמים: כישלון באבטחה של משמרות המהפכה, תכנון רציני של של המבצע על ידי המוסד, ושאננות מצד פחריזאדה. 

בנוסף לכך, מדובר בפעם ראשונה בה משתמשים בטכנולוגיה זו של צלף ממוחשב עם נקודות מבט רבות במצלמה. המערכת פועלת באמצעות לוויין, ומסוגלת לירות 600 כדורים בדקה. נשק זה מצטרף למל"טים בהם משתמשת ישראל ומדינות אחרות בירי אוטומטי, רק שבניגוד למל"ט, נשק זה לא חושף את עצמו בשמיים, ולכן ניתן להסתיר אותו בעצמם בכל מקום.

שינוי כיוון בזכות טראמפ

בניו יורק טיימס חושפים גם פרטים נוספים על השתלשלות האירועים שהביאה להחלטה להתנקש בבכיר האיראני. לכאורה בסוף 2019 או תחילת 2020, נפגש ראש המוסד יוסי כהן עם הנשיא האמריקאי דאז טראמפ וגורמים בכירים אחרים, בהם שר החוץ מייק פומפאו. על פי הדיווח, ישראל הפסיקה את תכנון ההתנקשות ב-2012, כשארה"ב החלה במו"מ על הסכם הגרעין עם איראן, אך לאחר שטראמפ ביטל את ההסכם, הישראלים החלו לקדם הנושא שוב.

‏אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים". אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו, יש לפנות ל srugim@srugim.co.il

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
החילונים הגאונים האלה,...
חננאל | 19-09-2021 13:13
החילונים הגאונים האלה, אם רק היו חוזרים בתשובה איזה תלמידי חכמים היו יוצאים מהם!