אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כ-56 אלף טונות צמיגים ממוחזרים בישראל בשנה

כ-56 אלף טונות צמיגים ממוחזרים בישראל בשנה – כך עולה מהדוח השנתי ליישום החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה

כ-56 אלף טונות צמיגים ממוחזרים בישראל בשנה
  (צילום: פלאש90)

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את הדוח השנתי ליישום החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, התשס"ז – 2007, לתקופה שמיום 1 ליולי 2019 ועד יום 30 ביוני 2020.

על-פי החוק, על יצרני ויבואני הצמיגים לפעול לסילוק ולמִיחזור של צמיגים משומשים, והם אחראים לאיסוף הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למיחזור. בחוק נקבע יעד של 85% לפחות ממשקל הצמיגים שהיצרנים והיבואנים שיווקו בישראל, ויעד מחושב של 25.5% לפחות מסך צמיגי הרכב ששיווקו יבואני הרכב.

מפעל מיחזור (צילום: יונתן זינדל\פלאש90)

מהו חוק הצמיגים?

חוק הצמיגים מתבסס על עקרון המקובל במדינות רבות בעולם לטיפול בבעיות סביבתיות, הנקרא "אחריות יצרן מורחבת". על-פי עיקרון זה, האחריות לטיפול בהשפעות הסביבתיות השליליות הנגרמות כתוצאה משימוש במוצר כלשהו מוטלת על היצרן או היבואן של המוצר, שמהווה את החוליה הראשונה בייצורו ומכירתו של המוצר ולכן ראוי להטיל עליו את החובה לטפל במוצר גם בסוף חייו, כאשר הוא הופך לפסולת מזהמת.

השרה להגנת הסביבה זנדברג (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

כיום, האתגר הגדול ביישום חוק הצמיגים הוא מציאת הדרכים והסרת החסמים להגדלת הביקושים לשימוש של הגומי הממוחזר מפסולת הצמיגים – במטרה להגדיל את כמות פסולת הצמיגים הממוחזרת ומתן עדיפות לגומי ממוחזר תוצרת הארץ. המשרד שוקל דרכים להעלאת יעד המיחזור והשוואה בין יעד המיחזור של יבואני הרכב ליעד המיחזור של יבואני הצמיגים.

המשרד להגנת הסביבה בחן את דיווחי 126 יצרנים ויבואנים, החייבים במיחזור על פי חוק, אשר מתוכם 52 יבואני רכב מנועי ו-74 יבואני צמיגים. מסיכום הנתונים עולה, כי בתקופה האמורה, שווקו בישראל כ-73 אלף טונות צמיגים, שמתוכם אושר מיחזור מוכר בסך של כ-56 אלף טונות צמיגים.

צמיגים בוערים (צילום: נאסר אישתיה\פלאש90)

מבחינת הנתונים וכן מהנעשה בשטח, ניכר כי החוק השיג את ייעודו וניקה את הארץ מצמיגים משומשים אשר היו מושלכים בשטחים הפתוחים, נערמים במגרשים לא מוסדרים וגורמים לשריפות ענק.

הממונה על חוק הצמיגים במשרד להגנת הסביבה פועל לאכיפה מנהלית מול יבואני צמיגים ורכב שלא עמדו ביעד המיחזור או שלא דיווחו כחוק. לפי החוק, עיצום כספי בגין אי דיווח הוא בסך של 75.3 אלף שקל. על אי עמידה ביעדי המיחזור הקבועים בחוק, רשאי הממונה להטיל עיצום כספי בסך כ-2,400 שקל לכל טונה פסולת צמיגים חסר שלא מוחזר.

דיווחי היצרנים והיבואנים שהתקבלו הועברו לביקורת רואה חשבון מטעם המשרד. הביקורת כללה איסוף מסמכים ואסמכתאות המאשרים את כמויות הצמיגים ששווקו על ידי היצרנים והיבואנים וכמויות הצמיגים שמוחזרו, הצלבות והשלמת מידע מביקורות באתרי המיחזור ובחברות שנותנות שירותים ליצרנים ויבואנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו