תקציב המדינה: איך ומתי זה צפוי לעבור? עושים סדר
אחרי שתקציב המדינה אושר בקריאה ראשונה בכנסת, כעת הוא מגיע לשלב הקריטי - דיוני הוועדות על סעיפי החוקים. כיצד זה הולך להיראות, מה זה חוק ההסדרים ומהם לוחות הזמנים?

תקציב המדינה, המשמש הכלי המרכזי למימוש סדרי העדיפויות של הממשלה, נמצא כעת בידי חברי הכנסת. בידיהם עד אמצע נובמבר לאשר אותו ואת חוקי ההסדרים הנלווים. עושים סדר בתהליך.
עד מתי תקציב המדינה חייב לעבור?
לפי החוק, חובה לאשר את תקציב המדינה עד ל-31 במרץ של אותה השנה, ואם היא לא מאושרת מפוזרת הכנסת ומוכרז על קיום בחירות.
במקרה של הקמת ממשלה חדשה, יעמוד לרשותה עד 145 ימים מיום כינון הממשלה לאשר את התקציב (עם זאת, בזמן הזה לא יובאו בחשבון מועדי ישראל וערביהם).
נכון לעכשיו מועד אישור האחרון לאשר את התקציב לשנת 2021 זה ה-13 בנובמבר. מכיוון שתאריך זה יוצא בשבת, למעשה התאריך הקובע יהיה יומיים לפני כן, ביום חמישי, ה-11 לנובמבר.

ספר תקציב המדינה
האם צריך רוב מסוים לאישור התקציב?
הצעת חוק התקציב הוא כמו כל דיון בהצעת חוק – על ההצעה לעבור בשלוש קריאות, אך בכולם יש להשיג רוב רגיל מקרב חברי הכנסת, ואין חובה לגייס 61 תומכים.
מהו ההיקף של תקציבי המדינה?
תקציב המדינה לשנת 2021, יעמוד על 432.5 מיליארד שקל, זאת לעומת 420 מיליארד שקל התקציב ההמשכי שנקבע לשנת 2020. תקציב המדינה לשנת 2022 נקבע על 452.5 מיליארד שקל.

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
האם מותר להעביר תקציב דו-שנתי?
בשנת 2009 אושר בפעם הראשונה תקציב לשנתיים. מאז זה נעשה עוד מספר פעמים, וזאת בהוראת שעה (בניגוד לחוק היסוד שמגדיר תקציב רק לשנה אחת).
נגד המהלך הזה הוגשו במהלך השנים כמה עתירות לבג"ץ שנדחו. בשנת 2016 הוגשה עתירה נוספת, המבקשת לבטל את הוראת השעה לשנים 2017 ו-2018 משום שהתקבלה בחוסר סמכות. העתירה לביטול הוראת השעה נדחתה, אך בג"ץ הוציא התראת בטלות, לפיה "אין עוד מקום לתקן את חוק היסוד ולכונן תקציב שאינו חד-שנתי על דרך הוראת שעה; וככל שכך ייעשה, צפוי הוא לביטול על פי התראה זו."

נתניהו וכחלון. האחרונים שאישרו תקציב בשנת 2018 (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
למעשה הפעם הממשלה הגישה שני תקציבים שונים לשנים 2021 ו-2022, ולא תקציב דו-שנתי.
מה זה חוק ההסדרים?
חוק ההסדרים מלווה מאז 1986 את חוק התקציב, ומפורטים בו הצעות חוק ותיקונים לחוק שנועדו לממש את המדיניות הכלכלית של הממשלה. המטרה של החוק הוא לאגד יחד חוקים כלכליים שתכליתם לסייע לעמוד במסגרת התקציב השנתי, על ידי שינויים מבניים, שינויי מדיניות מיסוי ורפורמות חדשות.
ההבדל המרכזי בחוק ההסדרים לשאר החוקים הנחקקים בכנסת, הוא בכך שמדובר במקבץ חוקים, המחוברים ל"חוק על" אחד. אחרי הקריאה הראשונה, ועדות הכנסת השונות דנות בסעיפים השונים, אך כולם חוזרים כיחידה אחת למליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

ועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
האם באמת מדובר בחוק "דמוקרטי"?
לאורך השנים, חוק ההסדרים מעורר ביקורת נוקבת. מתנגדי השימוש בחוק טוענים כי במקרים רבים כרוך בו חקיקה ממשלתית נרחבת הכוללת רפורמות מרחיקות לכת במשק וחקיקה לא קשורה בהכרח להעברת התקציב.
טענה נוספת, הוא שמדובר בתהליך מהיר, שלא מאפשר דיון ראוי ומעמיק, מכיוון שהוא מחובר לעוד עשרות סעיפים שמאושרים כמקשה אחת, והקואליציה מתנה את אישור תקציב המדינה עם חוק ההסדרים, מה שמחייב את חברי הקואליציה להתיישר.
חוק ההסדרים מהווה "כביש עוקף" של הממשלה לאשר חוקים רבים, בניגוד למסלול חקיקה רגיל שלוקח זמן רב ובו מתאפשר לח"כים יותר זמן ומקום להשפיע על הסעיפים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו