אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אין ללפיד בשורה לזהות הישראלית

יאיר לפיד הוא הסימן המובהק להתרוקנותה של הזהות הישראלית. העיסוק בזהות מתחיל ברגע שאתה מבין שאתה נבדל. שיש בך ערכים יחודיים שהם המגדירים אותך. שאתה לא חי כפרזנטור המסוגל לייצג בנקים ועמותות צדקה באותה התלהבות

אין ללפיד בשורה לזהות הישראלית
  יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90) תמונת כותב (צילום: שלומי שלמוני)

יאיר לפיד נאם אתמול (רביעי) בפני צוערי משרד החוץ ובדבריו עמד על הבידול שבין 'זהות' ובין 'זהות ישראלית'. בין היתר אמר את הדבר הבא: "אני חושב שזה שני מושגים שבלא מעט מובנים מתנגשים אחד בשני".

ובכן כיון שלא למדתי פילוסופיה באופן סדור, אני מודה שאני מתקשה לפרש את דבריו, אבל אולי אוכל לומר כמה מילים שנוגעות לנושא החשוב הזה.

עוד באותו נושא

ליברמן: "תום עידן הטרלול וחזרה לנורמליות"


3

ובכן 'זהות' היא מילה יחסית מודרנית שמתארת את הדבר כשלעצמו. אנחנו מזהים חפצים על פי קידוד מסויים – לוגו או סיסמא, ואמורים להבין מהם כיצד הם מועילים לנו. זהות אנושית היא ענין עמוק יותר – היא לא קשורה רק למיתוג ולאפשרות של אחרים להבין מה אנחנו מייצגים, אלא היא הביטוי של המשמעות העמוקה שלנו. של מי שאנחנו.

באיזשהו מקום ניתן לראות את הזהות כמערכת חיסונית רוחנית. אדם המזדהה עם המדינה שלו ורואה בה את הביטוי הנעלה לחייו, יסבול כאשר יראה אותה מפסידה ולא יוכל לחשוב על הגירה ממנה בכל תנאי. כך פועלת זהות.

הבלבולים של לפיד על בסיס יומיומי נובעים מכך שאין בו את היכולת או האנרגיה לעצור ולשאול מה באמת עושה אותו ישראלי? חוץ מקלישאות קלילות – מה בעצם קושר אותו לכאן? מה עושה אותו ליהודי בעצם? ויותר מהכל – מה קושר בין הישראליות ליהדות שלו?

רפיון השכל הפוסטמודרני, משחרר את האדם מן הצורך להגדיר. כל הגדרה מייצרת הגבלה מסויימת כי היא מחייבת לחדד את הבידול שלך לעומת הסביבה. יאיר לפיד לא מעוניין בזה כי הוא חי בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. הוא עומד מול הסופרמרקט הענק והנוצץ ולא יודע במה לבחור וכך הוא עצמו הולך לאיבוד, וכמדריך לחיים הוא מוביל את קבוצתו הישר אל המבוך, מבלי יכולת או ידע איך להחלץ.

כאשר הזהות מבולבלת אין יכולת למערכת הנפשית לקרב ולדחות את מה שמתאים לה ומה שמתנגש בה. וכך יש בלבול נורא בין אויב ובין אוהב ושונא ישראל שמת בנסיבות מביכות, זוכה לתואר המפוצץ של "נופל בקרב" ואילו חייל שנשלח בשליחות האומה אל מותו, נפטר מירי…

העיסוק בזהות מתחיל ברגע שאתה מבין שאתה נבדל. שיש בך ערכים יחודיים שהם המגדירים אותך. שאתה לא חי כפרזנטור המסוגל לייצג בנקים ועמותות צדקה באותה התלהבות, בתנאי שקיבלת צ'ק שמן מספיק. אז צודק לפיד – לפני שעוסקים בזהות ישראלית חייבים להבין האם יש בכלל דבר כזה והתשובה היא שאמון בעצמי ובערך היחודי של חיי; בזהות הנבדלת שלי, מתחיל באמון שלי באלוקים. כולנו יצוריו של הקב"ה ולכן אנחנו צריכים להתייחס אל עצמנו בכזו רצינות ולהגדיר מי אנחנו באמת.

לצוער במשרד החוץ, זהות ישראלית כפי שקורא לה לפיד, היא כלי עבודה מרכזי. אם אין לך חיבור שורשי ועמוק לעם ישראל ולמדינתו, אין לך אפשרות ממשית לייצג אותו. אבל כאשר יאיר לפיד מנסה לתת סימנים באותה זהות ישראלית הוא נתקע, משום שאין לו מוזג מה ערך ה חיים המשותפים שלנו פה, בהבדלה מעמים אחרים.  פעם התאחדו פה אנשים מסביב המדורה וחבשו כובע גרב, ואילו היום הלכו כל אחד לנפשו. לך תייצר מזה זהות. לך תייצג דבר כזה.

לפיד מחדד את הצורך שלנו לחדד את זהותנו. היהדות שלנו ניצחה את העולם כולו והיה בה אפילו את הכוח להוליד את הישראליות. אם האֵם היהודית נדחקת הצידה בשאט נפש, אין לבתה החוקית – הישראליות, שום מקום בעולם.

לכן יאיר לפיד הוא הסימן המובהק להתרוקנותה של הזהות הישראלית. מה שמשיב את הנושא לטיפולם של ה'יהודים'.

 

הרב אהרון אגל-טל, מהמכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית. מחבר הספר :"להגיד לאדם ישרו-אנושיות כמבוא לתורה"

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
לפיד החלול. איש...
פול | 02-09-2021 14:18
לפיד החלול. איש בזוי ומטופש שאינו מתאים אפילו להיות מדריך בצופים.
אתה צודק....
יהודי | 05-09-2021 9:20
אתה צודק. אני בכלל לא מבין למה בכלל יש אנשים שבוחרים באדם כזה
2
לפיד האפס
א | 02-09-2021 19:01
יחד עם הגוי ליברמן אין להם זהות יהודית הגיע הזמן שתבינו
3
חוגים פוסט-מודרניסטים מסוימים...
"רפיון השכל הפוסטמודרני, משחרר את האדם מן הצורך להגדיר" | 02-09-2021 20:57
חוגים פוסט-מודרניסטים מסוימים דווקא סובלים מעודף הגדרות ולא מחוסר בהן. קשה שלא לשים לב למגמה בציונות הדתית לכנות דברים שלא מוצאים חן בעיני הדובר כפוסטמודרני או פוסטמודרנה, אבל בשביל אנשים שמתמצאים בפוסט-מודרניזם אותו דובר נראה כמו המתורגמן בלוויה של נלסון מנדלה. לייחס את גיבוב השטויות המזדמן של יאיר לפיד לפוסט-מודרניזם זו שגיאה קטגורית.
הסיפור עם...
יש מושגים יסודיים שלא הצלחנו להגדיר? אתה בטוח שאתה לא פוסט-מודרניסט? | 04-09-2021 6:47
הסיפור עם הזהות הישראלית היא פשוט להיות יהודי עפ ההלכה...? תנועת החילון היא תנועה מודרנית, לא פוסט-מודרנית. תהליך החילון התרחש הרבה לפני שהפוסט-מודרניזם בא לעולם בכלל. השוויון הקדוש? אם אתה מתכוון לשוויון זכויות, שוויון בפני החוק, שוויון הזדמנויות וחשיבות האזרחות, כלומר ליברליזם, אז (שוב) זאת פילוסופיה פוליטית מודרנית, לא פוסט-מודרנית (ואפילו לא בהכרח שמאלנית) שנהגתה הרבה לפני שפוסט-מודרניזם בא לעולם. אם אתה מתכוון למשהו אחר בהשוויון הקדוש אז תצטרך להסביר למה אתה מתכוון (מי אמר סיסמא חלולה?). יש אידיאולגיות פוליטיות מודרניות שנהגו הרבה לפני שפוסט-מודרניזם בא לעולם ומדגישות ערכים אחרים על פני לאום, או שוללות וסותרות לאום. נראה שיש לך בעיה עם תפיסות מודרניות שמנוגדות לתפיסתך ולא עם פוסט-מודרניזם.
דווקא זה ייחוס מתאים מאוד
זאב | 03-09-2021 3:18
אתה סתם מלא בסיסמא חלולה. לא אמרת מה זה פוסט מודרניזם ומדוע הייחוס של חוסר הזהות של לפיד לא נובע ממנה. העיקר לעשות פוזה של מבין עניינים. אכן הפוסט מודרניזם אובססיבי בעניין הגדרות ובדיוק בגלל זה מבחינתו מה שלא הצלחנו להגדיר לא קיים בכלל ( מה שמגוחך היות ויש מושגים יסודיים ). הסיפור עם הזהות הישראלית היא פשוט להיות יהודי עפ ההלכה שהוא גם ציוני ( או לפחות לא אנטי ציוני) וגר בארץ ( ולא שיש לו ת.ז כחולה . לםפיד כמובן בתוך תוכו מתנגד לזה מטעמים פוסטמודרניים של התנגדות למשג הלאום ( השוויון הקדוש) אבל הוא לא מודע לזה ומנסה למכור את עצמו כאחד משלנו ( אחרת אין הצדקה לקיומו) אז לכן הוא מתחיל לחרטט. אצל השמאל ישראלי זה מי שיש לו ת.ז כחוה . עניין פורמלי ביותר שהשמאל מקדש באופן אינפנטילי עקב ריקנותו. האובססיה להגדרות קשורה בקשר הדוק בסגידה לדברים פורמליים ריקים מתוכן.
* ...
*המתורגמן לשפת הסימנים בלוויה של נלסון מנדלה | 02-09-2021 21:10
*
4
הטור הנל אולי...
אפרופו פוסטמודרני | 02-09-2021 21:45
הטור הנל אולי תקף למי שמקבל את ההנחה שישראליות/יהדות אמורה להוות רכיב בסיסי ו/או בחשיבות גבוהה בזהות שלו, אבל לא מתמודד (וכנראה שלכן גם לא רלוונטי) עם מי שדוחה את ההנחה הזאת משום שמנקודת מבטו המודרניסטית היא אינה הכרחית.
אין לנו עניין עם מי שדוחה אותה. הוא פשוט גוי
זאב | 03-09-2021 3:20
וזהו. מחוץ לגדר . לא מדברים איתו ולא חיים איתו רק שיתוף אינטרסים וזהו.
5
ברוך השם שיש...
עמי שמוע | 04-09-2021 21:21
ברוך השם שיש אדם אחד שמוכיח שיאיר לפיד לא רק שהוא לא מאיר את הסביבה שלו ואת האנשים במדינה ובטח ובטח לא את המדינה לא בתור אדם ולא בתור שר החוץ ההפך הוא הנכון הוא עושה חושך מוחלט איפה שהוא נמצא ובנוסף הוא הורס כל מה שהוא בא במגע איתו ואלו הם תכונות של פח אשפה אין מה לעשות יאיר תשלים עם המציאות שאתה,בנט,איילת סער, ליברמן,חושך מוחלט