צפו: קצר על הפרשה | למה התורה מתייחסת למיניות? - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | למה התורה מתייחסת למיניות?

מה הקשר בין חטאים בתחום המתירנות המינית בחדרי חדרים ליחסים בין אדם לחברו ששניהם נקשרים יחד בפרשת הקללות והברכות בהר גריזים? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

author-image
צפו: קצר על הפרשה | למה התורה מתייחסת למיניות?
  (צילום: פלאש 90)

פרשת כי תבוא: ישנם אנשים הסבורים שעולם המוסר בא לדאוג לחברה, שהחברה תהיה בסדר, בלי גנבים, בלי רוצחים, בלי לוקחי שוחד, ללא אנשים מהסוג הזה במרחב הציבורי, ומה קורה בחדרי חדרים, למשל בתחום המיני?

– אם מדובר על אנשים בוגרים שנמצאים יחד מרצון אין מגבלה, שיעשו מה שהם רוצים. זאת אמירה מאוד מפורסמת וידועה, כי מה שחשוב לנו זו החברה. באה התורה ואומרת: לא! אומרת התורה אכפת לנו מהאדם עצמו.

בפרשת הברכות והקללות בהר גריזים והר עיבל אומרת התורה "ארור מסיג גבול רעהו", אדם שמזיז את גבול החצר בינו לבין חברו, גונב לו שטח ולכן הוא ארור, "ארור לוקח שוחד", ו"ארור מכה רעהו בסתר" הכוונה לרוצח, אם כן אדם שפוגע בחברה הוא ארור. אבל מעבר לארורים הללו אומרת התורה גם "ארור שוכב עם אחותו", "ארור שוכב עם אשת אביו", "ארור שוכב עם חותנתו", גם מתירנות מינית, וחוסר קדושה בתחום המיני נמצאים בכלל הארורים.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת כי תבוא תשפ"א

מדייק הרש"ר הירש, ברשימת שני עשר הארורים לא מדובר קודם על החטאים החברתיים ואחר כך הצד המיני, או הפוך, קודם זה ואחר כך זה, אלא, התורה פותחת בכמה ארורים בתחום החברתי, אחר כך ענייני בינו לבינה וקדושה, ושוב התורה חוזרת לתחום החברתי.

זאת ועוד. כל אחד מהארורים מופרד מחברו על ידי פרשה סתומה, ויש רק זוג אחד שמופיע ברצף "ארור מטה משפט גר יתום ואלמנה… ארור שוכב עם אשת אביו" זה בצד החברתי וזה בצד המתירני.

התורה באה ללמדנו שמטרתה היא תיקון האדם באשר הוא, בין אם הוא בין ארבע קירות ובין אם הוא במרחב הציבורי. התורה רוצה לטהר אותנו, לתקן אותנו ולבנות אותנו בכל התחומים, המיניים והציבוריים כאחד, וכמובן בתחום של בין אדם למקום "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת", ובברוך – ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הזימה "זוממת" על אלוהים ואדם
משה אהרון | 27-08-2021 16:06
הזימה זוממת על האלוהים ועל נפש האדם. כל מקום שיש זימה דע לך ששפיכות הדמים לבסוף בוא תבוא. לא בכדי לא תנאף הוא מדרגה אחת פחותה מלא תרצח. והיא מקבילה ללא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי שבלוח הראשון. משה אהרון