אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הראי"ה והרצי"ה התנגדו לתנועת נוער מעורבת

במאמר שיתפרסם השבת מביא הרב שלמה אבינר ציטוטים מהראי"ה קוק ומבנו הרצי"ה זצ"ל המתנגדים לתנועת נוער מעורבת: "על ערבוביא של בחורים ובחורות, כתבתי כמה פעמים שאין שום היתר."

הראי"ה והרצי"ה התנגדו לתנועת נוער מעורבת
  הרב אבינר (פלאש 90)

מרן הרב קוק

"ע"ד הריקודים [המעורבים], הס מלהזכיר פריצת גדרי תוה"ק ודרכי הצניעות והטהרה שהם מוחזקים בין שלמי אמוני ישראל מעולם. וחלילה לחקות את פורקי עול תורה ויראת שמים, ולהכשל אפילו בשמצא דשמצא דאבאיזרא [דעריות] האסורה ומגונה…" (שו"ת דעת כהן ל).

"מה שהוא נעלה מכל ספק הוא, מה שהרשו לעצמם כעת מנהלי הגימנסיה, לקבץ את שני המינים יחד, צעירים וצעירות, בבית-לימוד אחד, ובמושב אחד, בלא שום הגדרה של צניעות ודרך היהדות, שהיא ג"כ דרך התרבות האנושית ברב הארצות הנאורות, וראשית חטאת החלה בבתי הספר של המושבות. ד' יודע איזו תוצאות של קלקלות מוסריות תביאנה הנהגות כאלו" (אגרות הראיה א שטז)

"המינים, הבנים והבנות, צריכים להתבדל במחלקות מיוחדות. אין שיעור להקלקלה החינוכית, הבאה ע"י איחוד בלתי-טבעי זה בבתי-ספרינו, לקטנים וגם לגדולים" (שם ב נא-נב).

"העירוב של המינים, הבנים והבנות, בכל בתי הספר, ובייחוד הגימנסיה, שאנו עסוקים כבר בבוגרים… דיו לנו להראות בידם, לא את דגל ישראל סבא, כי-אם את דגלה של יון העתיקה" (שם סג).

רבנו הרב צבי יהודה

"…וכמובן כל זה להליכה לטיול של בנים לבד ובנות לבד, ובשום אופן לא בערבוביה של בנים ובנות ביחד. ואין שום היתר של מצוה-הבאה-בעבירה ללמדם דברי תורה ביחד. ושומר ישראל ישמרנו ויגוננו בחסד זכותו… וכל השם של 'תנועה' מעורבת הוא נורא ומזעזע. ומדוע לא לבנים לבד ולבנות לבד" (תחומין ג 386).

"אמנם לענין הטיולים בכללם צריך בודאי בירור ופיקוח והדרכה מעולה שלא יהיו בערבוביה של בחורים ובחורות ביחד חלילה. וככתוב 'בחורים וגם בתולות זקנים עם נערים'. אז יהללו – ולא יחללו – שם השם כי נשגב שמו לבדו והודו על ארץ ושמים. וירם קרן לעמו ותהילה לכל חסידיו ולבני ישראל עם קרובו הללויה" (שם).

"לתנועה דתית מעורבת אינני ידוע שום צד היתר. אם בכדי 'לתרום לטובת המצב שם', צריך להתייעץ עם מבוגרים גדולי תורה ויראת ד' טהורה באמת" (שם 383).

"ב"ה טז ברביעי ה' תש"מ

בכל יום אנחנו חוזרים ומשננים ומשבחים בפסוקי דזמרה בהללויות, הסדר הנורמלי היהדותי של 'בחורים וגם בתולות, זקנים עם נערים'. ועכשיו, הלא לא נעשה שקר בעצמנו שכאילו הותרה הערבוביה של בחורים ובתולות. ואמת מארץ תצמח. מזקנים מדורות קדומינו נלמד ונמשיך כל תוקפה של גבורת הצניעות היהדותית במרום תפארתה בישראל, בברכת טהרתה קבועה וקיימת. בציפייה ישועתנו השלמה" (מכתב תגובה על חוברת של תנועת נוער על היתר כביכול של ערבוביית בנים ובנות).

"על ערבוביא של בחורים ובחורות, כתבתי כמה פעמים שאין שום היתר. ובוודאי יש למחות ולהתאמץ לתקן. ולעניין תועלת שבטיולים כאלה לקירוב הלבבות להיהדות, זוהי מצוה הבאה בעבירה ובחילול השם. והוא הדין לצעדות גוש-אמונים. והחיוב הוא להשגיח ולפקח על ידי מדריכים נאמנים בני סמכא" (שם).

"שאלה: כיצד צריך להתייחס לבני עקיבא? האם תנועה זו פועלת על פי ההלכה?

תשובה: על ערבוביה של בחורים ובחורות בגיל שנים מבוגר – אינני יודע היתר. אם קבלו הוראת-היתר ממורה הוראה מוסמך, אינני יודע" (גדול שימושה 72).

"אין לערב בחורים ובתולות יהודיים. כל נשמה של בחורה היא חלק מקדושת ישראל, וכן כל נשמה של בחור. והפסוק מתחיל בנשים: 'כה תאמר לבית יעקב' – 'אלו הנשים'. שניהם חלקים חשובים מאוד, אבל לא ביחד. וכן בפסוקי דזמרה 'בחורים וגם בתולות', לא נאמר 'בחורים עם בתולות', לעומת 'זקנים עם נערים'. זקנים ונערים יכולים להיות ביחד, ולא כן בחורים עם בתולות, הכל קדוש וחביב אבל לא בערבוביא" (שיחה לחברי קשת).

"חינוך מעורב אינו שייך לנורמליות היהדות. ביהדות נורמלית, בריאה וכשרה, מי ידע מזה? נערים למדו בחדר, ובנות למדו לחוד בבית ספר. כשבאנו לארץ, היו קשיים כלכליים במושבות, ומתוך כך התרגלו לערבוביא. אבל באופן יסודי, לא היה כדבר הזה. ערבוב ילדים וילדות אינו דבר פשוט. הוא מנוגד לטבע האדם, ולהלכות צניעות.

שאלה: האם מותר לכתחילה להצטרף ליישוב דתי בו יש בית ספר מעורב?

תשובה: מובן מאליו שצריך להפריד בנים ובנות" (שיחה לבני קיבוצים ומושבים).

"שאלה: האם יש היתר לשלוח ילדים לפעילות מעורבת?

תשובה: 'בחורים ובתולות יחד' – איני יודע היתר לזה.

שאלה: ומה שהתיר בשו"ת שרידי אש…?

תשובה: מדובר על הצלת ילדים מהתבוללות אצל גויים.

שאלה: האם תנוער נוער מעורבת, כמו עזרא או בני עקיבא, גדול החיוב או השלילה?

תשובה: יש שם דברים טובים, ויש גם צדדים שצריכים תיקון. האם מוכרח להיות דווקא באופן זה של ערבוב? צריך לתקן את המצב הזה, על ידי חכמה ושכל, פדגוגיה וחינוך" (שם).

"איני מכיר היתר לערבוביה של בחורים ובחורות" (בעל-פה פעמים רבות).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
ליטאים מתנגדים לא לוקחים הרב קוק ברצינות כי נגע בקבלה
קבלה חסידית בהגותו | 06-11-2013 15:27
2
ומה היתה דעת הגרי"ד סולובייצ'יק זצל ?
| 06-11-2013 16:24
ומה היום דעת גדולי הדור הרבנים אריאל, ליכטנשטיין, דרורי, טאו, ליאור ?
3
לא נמאס לרב אבינר
יונתן | 06-11-2013 17:52
די תעזוב אותנו. יודעים את עמדתך. מי שרוצה - שומע לך. מי שלא -לא. די. תלמד מהרב שרלו. כתב את עמדתו. וזהו. לא עוסק יותר בנושא. חוץ מזה, חלק מהמקורות שהבאת לא מוכיח שום דבר
4
כול הכבוד
| 06-11-2013 19:12
מי שלא חושב כן הוא לא חלק מעם ד
5
יונתן יקר, מה שביקשת זה מה שהוא עשה אמר את עמדתו
אברך ליטאי | 06-11-2013 21:50
רוצה תיקח לא רוצה אל תיקח. ובנוגע לליטאים, מהתגובה הראשונה, גם לך יש טעות, אנחנו גם לומדים קבלה, לומדים בעיון את המהר"ל, שעליו למעשה מתבסס הרב קוק, לא זו הסיבה שהחרדים הליטאים לא מקבלים את משנתו. כדי לדייק בדברים.
6
ל-3
יששכר | 07-11-2013 4:26
אתה נבל, כופר, אפיקורוס ועז פנים וכנראה שגם לא מזרעו של אברהם אבינו (שלנו, לא שלך) עליו השלום.
7
לאדון יאיר, התורה לעולם לא משתנה ותמיד אבל תמיד צריך...
יניב | 07-11-2013 9:54
הפרדה! זה שהיום בני עקיבא מעורבבים בנים ובנות ביחד(שלא נומר שהבנות הולכות עם חצאיות קצרות כמו חילוניות ושרות לעיני הגברים בלי לחשוב שאולי זה מבייש חלק מהם) אז זה מראה היכן החינוך התדרדר. נ.ב. הכל תודות לאייפונים ולמחשבים.
8
לאדון יאיר
ישראל | 07-11-2013 15:53
אתה רפורמי
9
אדון יאיר צודק
ישראל | 07-11-2013 15:54
היום שחיים עם הרבה קדושה וצניעות בדור...אפשר עירבוב
10
הרב מ צ נריה התיר
טופסי | 07-11-2013 17:05
הרב נריה התיר בני עקיבא מעורב. היה רב ומחנך מספיק גדול. הרבה רבנים שמתנגדים לא היו נישאים לנשותיהם אם בני עקיבא היה נפרד. והרב אבינר, הרב קוק מתנגד להצבעת נשים. אשתך מצביעה בבחירות?
11
ל10
| 07-11-2013 22:11
הרב נריה לא התיר אלה אמר שזה חוסר בררה במצב הקיים ושבני עקיבא תגיע לרמה הרוחנית המאתימה היא תיהיה נפרדת
12
דעת הרב קוק במלואה
יצחק | 09-11-2013 21:03
בנושא הזה כבר דשו רבים, ועם כל הכבוד לכותרת. דעת הראי"ה קוק זצ"ל לא היתה כפי שמפרט הרב אבינר, עם כל הכבוד לרב, את הראי"ה הוא לא הכיר, מאידך במאמר מרתק של הרב משה צבי נריה - שהכיר היטב את הראי"ה והכיר היטב את בנע קה שהתפרסם ב"סיני" יש את היחס המלא של הרב לתנועת בני עקיבא. במקום לקבץ ציטטות מומלץ לעיין שם במאמר המלא! ואלי טוב יעשו עורכי האתר אם יצטטו אותו.
13
הרב נריה -לכוון גבוה
מיכה | 10-11-2013 0:26
כבוגר כפר הרא"ה, ומי ששוחח עם הרב נריה זצ"ל שיחות רבות כחניך ומדריך בבנ"ע, הרב נריה, השקיע אנרגיות רבות, שיחות עם אנשים ושיעורים על מנת לעודד את ההפרדה, לצמצם אותה, תמך בכל סניף שהופרד או בתי ספר שהפרידו בין בנים לבנות. אמר לי פעמים רבות שהעירוב היה הכרח ואנו בשאיפה מתמדת כלפי מעלה, בכל התחומים: תורני, הלכתי, צניעותי ארץ ישראל ועוד, לשאוף כלפי מעלה ולא להשלים עם תנאי והכרחי המציאות, לכוון גבוה בעשיית רצון ד'. כך שמעתי ממנו וכך השתדלתי לעשות בסניף שלי ובחיי האישיים.
14
מזלנו שפעם היו אנשים גדולים באמת
ניסים | 10-11-2013 8:38
שראו והבינו את גודל השעה ואת הנצרכות של התנועה המעורבת והיום כאשר מצבנו קשה . רמת החילון עולה במקום לשאול איך מקרבים עסוקים הרבנים החרד"לים בפלגנות הרסנית מתי יתעוררו הרבנים ויבינו שהם חיים על פלנטה אחרת ומאבדים את הנוער רק כאשר אחוז החילון יגיע ל-90% כמו בתקופתו של הרבנים נריה וצוקרמן די לחומרות די לקיצוניות דברו אל הנשמה של הנוער דברו אל הלב הצילו אותנו
15
אם אני זוכר נכונה - הרב קוק התנגד גם
טמבליקו | 10-11-2013 17:31
למתן זכות בחירה לנשים, ולכהונת נשים בתפקידים ציבוריים. מעניין אם תחזירו הגלגל אחורה גם בשאלה זו...
16
הראי"ה לא מצא לנכון לברך את מקימי שדה יעקב וכפר פינס
עמוס | 11-11-2013 19:29
נראה שמת כשעודנו סבור ש"כלל ישראל" הם אוכלי הנבלות דווקא
17
הציונות הדתית איננה חסידות של בית הרב קוק !
יהודי | 12-11-2013 14:09
יש בה מגוון רחב של דעות כולל דעות ופסקים הלכתיים. הראי"ה והרצי"ה זצ"ל, כבודם במקומם מונח אבל לא ייתכן להביא על כל צעד ושעל פסקי הלכה שאינם רלוונטים למציאות ימינו. (הראי"ה גם לא חשב שנשים צריכות לבחור בבחירות...)
18
למה כופים עלינו כל הזמן את הרב קוק?
חיים ברוך | 13-11-2013 19:06
אני ציוני דתי בכל מהותי, אבל בית הורי שייך לבית מדרש רוחני אחר. כמובן, שאני מעריץ את הרב קוק, והוא איננו זקוק להסכמתי. אבל, נשגב מבינתי מה פשר הכפיה הרעיונית האובססית הזו -הרב קוק, הרב קוק, הרב קוק. מסקנה: הרי לנו זרם חדש בחסידות: חסידות הרב קוק.