נותן לגיטימציה: בג"ץ לא פסק הוצאות בכ-76 עתירות של ארגון שמאל נגד הרס בתי מחבלים

נותן לגיטימציה: בג"ץ לא פסק הוצאות בכ-76 עתירות של ארגון שמאל נגד הרס בתי מחבלים

קרוב ל-100 אחוז מהעתירות נגד הרס בתי מחבלים של ארגון השמאל המוקד להגנת הפרט נדחות ללא הוצאות משפט לעותרים. יהודים שעתרו נגד הרס בתיהם חטפו הוצאות כבדות

author-image
לא פוסק הוצאות: בג"ץ נותן לגיטימציה לעתירות השמאל
  צילום: אוליביה פיטוסי פלאש 90

חשיפה: מאז שנת 2014, כמעט ב-100 אחוז מהמקרים, בית המשפט העליון אינו פסק הוצאות משפט לעתירות של המוקד להגנת הפרט נגד הריסת בתי מחבלים.

מבדיקת סרוגים עולה כי ב-76 עתירות אשר הוגשו משנת 2014 על ידי המוקד להגנת הפרט נגד הריסת בתי מחבלים – בית המשפט אינו פסק הוצאות לארגון השמאל אשר מייצג כמעט בכל המקרים את משפחות המחבלים.

עוד באותו נושא

בג"צ: בית המחבל לא יהרס; "רעייתו וילדיו חפים מפשע"


32

אי מתן הוצאות בפסקי דין אלה, למעשה מהווה לגיטימציה של בית המשפט לעתירות אלה. הכלי המשפטי של מתן הוצאות נועד בכדי למנוע את הזילות והקלות בהגשת עתירות לבית המשפט. המציאות הנוכחית, בה מוגשות שוב ושוב עתירות למרות הידיעה כי קרוב לוודאי הם ידחו בבית המשפט, מאפשרת לדחות את הרס בתי המחבלים לתקופה של מס' חודשים וגורמת לאיבוד אפקט ההרתעה של הצמדת הרס בתי המחבל לזמן ביצוע הפיגוע.

גורמים משפטיים טוענים כי הנחת המוצא של השופטים לדחות את העתירות ללא הוצאות היא כדי לא להכביד כלכלית על המשפחות לצד ההחלטה להרוס את בתיהם. אולם, המוקד להגנת הפרט מייצג בחינם את המשפחות בבג"ץ, כך שאין מדובר במשפחה שהינה חסרת כל אלא בארגון שתקציבו השנתי בשנת 2019 היה קרוב לשבעה מיליון שקלים.

בתוך כך, לצד הייצוג של המחבלים ומשפחותיהם, המוקד להגנת הפרט עותר גם בעצמו לבית המשפט נגד הריסת בתי מחבלים. בנוסף, ישנם מקרים, כמו בדיון על הרס ביתו של המחבל שרצח את יהודה גואטה, בו המוקד עותר שוב לאחר מתן פסק הדין של השופטים ובעקבות כך ניתן צו ביניים אשר מעכב במס' חודשים נוספים את הרס בית המחבל ולמעשה פוגע באפקט ההרתעה.

באחת מהעתירות נגד הריסת בית המחבל שרצח את הרב אטינגר והחייל גל קידן, השופט אלכס שטיין הדגיש כי במקרים אלה בית המשפט אינו מחייב בהוצאות את העותרים.

"הנני מציע לחבריי כי נדחה עתירה זו, וכמקובל במקרים מסוג זה, לא נעשה צו להוצאות"

ארגוני ימין חוטפים הוצאות משפט כבדות

לשם השוואה, כאשר בית המשפט דחה בעבר עתירות של ארגוני ימין נגד הריסת בתי יהודים – העותרים ספגו הוצאות משפט רבות.

יש לציין, אין הכוונה להשוות בין הרס בתי מחבלים לבין הרס בתי יהודים, אלא להדגיש את היד הקלה של השופטים בפסיקה של הוצאות משפט נגד ארגוני ימין, בעוד במקרים רבים של כ-76 עתירות נגד הריסת בתי מחבלים של המוקד להגנת הפרט – בית המשפט נוהג ברחמנות ואינו פוסק הוצאות.

לדוג', כאשר ארגון יש דין עתר בעד הריסת בתי הישוב במצפה כרמים,  בחרו תושבי הישוב להצטרף לעתירה כידידי בית המשפט ולאחר שהפסידו חויבה מועצת בנימין בהוצאות משפט גבוהות במיוחד בסך שלושים אלף ש"ח.

כמו כן, פעיל הגבעות נריה זארוג, אשר עתר נגד הרס ביתו במאחז קומי אורי ליד הישוב יצהר – הפסיד וחוייב בהוצאות משפט בסך 3,000 ש"ח.

גורמים משפטיים מהמחנה השמרני טוענים: "כאשר בית המשפט דוחה את את העתירות אנחנו מחויבים בהוצאות משפט גבוהות, בעוד עמיתינו מהשמאל לא מחויבים כלל בהוצאות". כך למשל, בחודשים האחרונים ארגון 'אם תרצו' ספג הוצאות משפט בסך 15,000 ש"ח, זאת בשל הפסד בעתירה שהגיש .

פורום בוחרים בחיים בתגובה לחשיפה: "שוב אנו עדים למערכת המשפט, בראשם בג"צ נותנים מעטפת הגנה לארגונים המגנים על מחבלים רצחי יקירנו.אותם אירגוני שמאל העומדים מול המשפחות השכולות ונותנים הגנה משפטית מלאה בחינם למחבלים מרצחים מקבלות מיליוני שקלים בשנה מהאיחוד האירופאי האו"ם הרשות ועוד. ולמרות זאת בוחר בית המשפט הישראלי שלא לפסוק עליהם הוצאות .אירגוני השמאל מציפים את בתי המשפט ובג'צ בעתירות בכוונה מוצהרת להתיש את המערכת. והם אכן מצליחות".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "יצא המרצע מן השק. מערכת המשפט שאמורה להחיל דין שווה והוגן בפני כל הבאים בשעריה מתעדפת בצורה ברורה את ארגוני השמאל כולל אלה שמגנים על אחרון המחבלים הנאלחים שרצחו עשרות ילדים. בג"ץ שש להרוס בתי יהודים ואף מטיל עליהם הוצאות משפט גבוהות למען ילמדו את הלקח אבל משפחות מחבלים זוכים אצלו לאוזן קשב ויד פתוחה ורחומה. מעולם הוא לא דרש ולו ממשפחת מחבלים אחת או מארגון שייצג אותה לשלם הוצאות משפט למדינת ישראל או למשפחה כולה שניצבת מנגד. ארגון בצלמו קורא לשר המשפטים להתערב בעניין ולדרוש נוהל אכיפה שיויוני כלפי הוצאות משפט לימין ולשמאל"

מהמוקד להגנת הפרט סירבו להגיב לכתבה.

מהרשות השופטת נמסר: "הוצאות נפסקות אך ורק בהתאם לנסיבות ההליך הספציפי ולא לפי שום שיקול אחר ובוודאי בלי כל קשר לזהות העותרים והשתייכותם הפוליטית".

במערכת הפוליטית מגיבים לחשיפת סרוגים

חבר הוועדה לבחירות שופטים, ח"כ שמחה רוטמן בתגובה לחשיפה: פסיקת ההוצאות כנגד מתדיינים נתונה לחלוטין לשרירות הלב של השופטים היושבים בדין. מחקרים שנעשו לאורך שנים הראו שבכל הנוגע לסדרי הדיון, עתירות משמאל ועתירות מימין לא זוכות ליחס דומה בבית המשפט. לא פלא שלמרות הפרות בוטות של החוקים והנהלים על ידי הממשלה הנוכחית, ניתן למנות על כף יד אחת את מספר העתירות שהוגשו מימין כנגד הממשלה. מערכת משפט הסובלת מהטיה פוליטית לא יכולה לזכות לאמון הציבור".

ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "חשיפת סרוגים היא הכתובת שעל הקיר, הפעם שופטי בג"ץ לא יכולים להתחמק בתירוצים של 'פסיקה על פי הנסיבות'. גם מי שעדיין הטיל ספק באשר למגמתיות פסיקת בג"ץ, נגד הימין ובעד ארגוני השמאל, משוכנע הפעם שהנטייה השקופה של בג"ץ היא לוותר על הוצאות משפט כשמדובר בעתירות נגד הריסת בתי מחבלים, אבל בעתירות נגד הריסת בתי יהודים משלמים העותרים הוצאות כבדות".

ח"כ מאי גולן (הליכוד) התייחסה לחשיפה ואמרה: "בפעם המי יודע כמה בג״צ שוב מפלה בין יהודים לערבים. מעבר לפן הכלכלי המקומם והבלתי נתפס, בכל מקרה של הרס של בתי מחבלים, שופטי בג״צ מגלים רחמנות מופלאה ומקיימים אינסוף דיונים בסוגיה למרות שהם יודעים את מה שמערכת הביטחון אומרת כבר שנים. ההריסה גורמת להרתעה ובכוחה לעצור מחבלים פוטנציאליים. כדאי שאותם שופטים ישנו את המשפט הידוע של חז״ל – מי שמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים"

ח"כ בן גביר הוסיף: "עכשיו יותר מתמיד, הגיעה השעה לבצע רפורמה במערכת המשפט ולמנות שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
מצויין,לא?
אחד העם | 09-08-2021 20:23
נו ,הרי אתם היום בשמאל הקיצוני, אז איפה הבעיה?
2
בית המשפט
מולאים משה | 09-08-2021 20:43
בית המשפט במיוחד העליון מה למה מה זה איך זה אין תשובה
3
סרוגים קבלו שאפו
אזרחית | 10-08-2021 1:12
על אקטיביזם עיתונאי. חשיפה של נתונים בעלי ערך רב. התחלה של שינוי בעה. עבודה טובה.
4
כמה מפתיע...
ירושלים | 10-08-2021 1:31
כעת זה מגובה בהוכחות שבגץ פוגע בהרתעה שמושך זמן! ומוטה לטובת השמאל שלא משית עליהם הוצאות משפט! ראוי לפטר את השופטים שמעוותים את המילה צדק, איך זה שבנייה על יותר מ-מטר בגץ מורה להרוס ואבל הריסת בניית אלפי ארמונות לא חוקים בכל רחבי הארץ של הבדואים וערבים תשכחו מזה!
5
עתירות אלה משרתות...
נו באמת | 10-08-2021 4:18
עתירות אלה משרתות את המדינה בכך שהן מונעות עתירות לבית הדין הבינלאומי בהאג
6
ומה עם בתי המשפט להרס משפחה
גרוש | 10-08-2021 7:27
כדאי לבדוק איך הגבר תמיד מקבל הוצאות משפט ולאישה אף פעם לא נותנים כמעט השחיתות מלמעלה ולמטה
7
חיות לא ברור...
זאין | 10-08-2021 9:43
חיות לא ברור איך הגיעה לשופטת
8
צדק דמיקאלו ...
הנענ | 10-08-2021 9:44
צדק דמיקאלו
9
צדק? ספק. חיות...
זטין | 10-08-2021 9:45
צדק? ספק. חיות צריכה לפנות מקום דחוף. נפילה.
10
קרקס מדרנו. קבוצת...
חיות | 10-08-2021 9:46
קרקס מדרנו. קבוצת שופטים רמה אפס בעליון