שנת השמיטה תחל אמנם רשמית רק בצאת הכוכבים של ראש השנה תשפ"ב, אך יש הלכה אחת שנכנסת לתוקף כבר מחר, חודש וחצי לפני כניסת השנה החדשה.
ההלכה נוגעת פחות לחקלאים, שרובם מבצעים 'היתר מכירה' ויותר לבעלי גינות פרטיות, שאינם מודעים לאיסור ועלולים חלילה לעבור על איסור דרבנן.
בעוד כאמור, רובן המוחלט של איסורי שמיטה חלות רק מראש השנה, איסור נטיעה חל קודם לכן, בשל הצורך של העץ להיקלט בקרקע עוד לפני שנת השמיטה. וכך פוסק הרמב"ם בספרו 'משנה תורה' בהלכות שמיטה ויובל פרק ג, הלכה יא:
"אַף בַּזְּמַן הַזֶּה אֵין נוֹטְעִין אִילָנוֹת וְאֵין מַרְכִּיבִין וְאֵין מַבְרִיכִין (שיטות של השרשה) עֶרֶב שְׁבִיעִית, אֶלָּא כְּדֵי שֶׁתִּקְלֹט הַנְּטִיעָה וְתִשְׁהֶה אַחַר הַקְּלִיטָה שְׁלשִׁים יוֹם קֹדֶם רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלִּשְׁבִיעִית. וּסְתָם קְלִיטָה – שְׁתֵּי שַׁבָּתוֹת (שבועיים). וְדָבָר זֶה אָסוּר לְעוֹלָם מִפְּנֵי מַרְאִית הָעַיִן, שֶׁמָּא יֹאמַר הָרוֹאֶה: בַּשְּׁבִיעִית נִטְּעוּ.
נִמְצֵאתָ אוֹמֵר, שֶׁהַנּוֹטֵעַ אוֹ הַמַּבְרִיךְ אוֹ הַמַּרְכִּיב עֶרֶב שְׁבִיעִית קֹדֶם רֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּאַרְבָּעָה וְאַרְבָּעִים יוֹם – יְקַיֵּם; פָּחוּת מִכָּאן – יַעֲקֹר. וְאִם לֹא עָקַר – הַפֵּרוֹת מֻתָּרִין. וְאִם מֵת קֹדֶם שֶׁיַּעֲקֹר – מְחַיְּבִין אֶת הַיּוֹרֵשׁ לַעֲקֹר."
ט"ו באב – היום האחרון לנטיעה
44 ימים לפני ראש השנה הוא ט"ו באב, שהשנה לא יצוין רק כחג האהבה, אלא גם כתאריך האחרון לנטיעת עצים. ולכן בעלי גינות פרטיות או משותפות המעוניינים לנטוע עץ פרי או עץ סרק צריכים להקדים את הנטיעה עד כניסת השבת, כדי לא לעבור על האיסור.
הרווח של השותלים יהיה לא רק בהקפדה על הלכות שביעית, אלא שבראש השנה יתחיל העץ את השנה השנייה שלו למניין שנות הערלה, ובכך "ירוויח" שנה.
יש לציין כי שתילה של ירקות או פרחים כמו שאר עבודות הגינון (כיסוח דשא, זמירת ענפים, זיבול ודישון וכדומה) מותרות עד ערב ראש השנה.
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
ששפורטש
בניגוד למקובל כאילו הרב קוק דאג להיתר הכל כך מפוקפק כדי לעזור לחקלאים האומללים, האמת המרה היא הפוכה לגמרי, מדובר כאן בעוד הנדסת תודעה מתוצרת הסרוגים, הסיבה האמיתית ליצירת...
בניגוד למקובל כאילו הרב קוק דאג להיתר הכל כך מפוקפק כדי לעזור לחקלאים האומללים, האמת המרה היא הפוכה לגמרי, מדובר כאן בעוד הנדסת תודעה מתוצרת הסרוגים, הסיבה האמיתית ליצירת ההיתר היא בקשה מהפקידות המיממסדית האכזרית של הרוטשילדים שפחדו מאוד שהחקלאים יוכלו לנפוש בשנת השמיטה ,ולהינצל לפחות בשנה זו מההתעללות הממושכת שעברו ,החקלאים מאוד מאוד כעסו על היתר זה, הרידבז שהבין בחכמתו את הנעשה מאחורי הקלעים הטיח את האמת בפני הרב, באגרות הראיה חלק ב עמוד קצ הרב מתייחס לאשמה זו ואלו מילותיו וכג מקשה על דברי שתי קושיות,א.שכמה יהודים כשרים בקשו ממני במכתבים שלא אעשה ההתר ולא אתן חרב בידי האדמיניסטראציאן ועל ידי היו מוכרחים לעקור השמיטה והרבה מהם שונאים לי על זה שנאה גמורה,סןף ציטוט. בהמשך הרב מכנה את אותם חקלאים כפויי טובה ומסביר בניסוח מצויין בו היה כוחו גדול כמה האמת הפוכה וכל כוונתו רק לטובת החקלאים, אבל מה לעשות גם התנסחות מצויינת כמו של הרב קוק אין בכוחה לשנות את האמת המרה, מרה כל כך
המשך 02:17 25.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר