אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

למה אנחנו כל כך מפחדים מהמילה 'אחדות'?

האם האחדות היא סרוס האני? היא השטחת הערכים? או שהיא באה ללמד על גבולות השיח והמחלוקת? מדוע גם בבית פנימה אנחנו חשדניים כלפי האחדות ואהבת החינם?

למה אנחנו כל כך מפחדים מהמילה 'אחדות'?
  אילוסטרציה (צילום: סרוגים)

אני מרגיש תכונה כזו, שדיבור על אחדות מבהיל מספר אנשים, שמא זו תהיה אחידות. שמה באצטלה של הזיכרון ש"כולנו בני אב אחד אנחנו", מישהו יצטרך להניח את טיעוניו, מאבקו והשאיפה שלו לצדק.

שמא זו דרך פתלתלה של היריב לזנוח את ההגנות ומבלי שישים לב הוא ישתנה לנצח. שזה בכלל מסר שבא לאלחש ולסמם. אך אני מזהה בזה בעיקר פחד ונוקשות.

הרגשתי זאת, מצד כאלו שהראו לי כל מיני ביקורות חלקן מוצדקות מאוד, על סרטו של גידי דר מחד, לאחר הראיון שקיימנו עם גידי בסרוגים, ואת ארנון אבני, קיבוצניק שראיינתי בצומת גמה, בכתבה אחרת על המפגש בין קיבוצניקים מעוטף עזה לרב גדעון בשן עקור מגוש קטיף, שמסביר שבשבילו הליכה לאפרטהייד היא יהרג ובל יעבור, כמו ש"בשבילכם שבת" לכן אי אפשר כאן לדבר על אחדות ועל אופן השיח.

המסר הכביר שחז"ל קבעו באמרם (הם, כן, לא גידי דר וכל מיני "בוגדים" במרכאות כפולות ומכופלות של הקרן החדשה), שירושלים חרבה בגלל שנאת חינם, הוא מסר על גבולות השיח, על גבולות המאבק, על עד היכן אתה הולך עם האמת שלך וכופה אותו על כל העם.

עוד באותו נושא

יוצר 'אגדת חורבן': "כולם צדקו כל הדרך לגיהנום"


13

על כך ש-"אמת מארץ תצמח" וש- "דרך ארץ קדמה לתורה". דרך ארץ אגב, מדובר בדרך בה נוהגת הארץ ללכת בה.

דווקא בגלל שאנחנו כה דעתניים, דווקא בגלל שיש ביננו חילוקי דעות, דווקא בגלל הרצון העז של חלקים אצלנו להתוות דרך לרבים, באו חז"ל והעבירו את המסר החשוב הזה. ואם לא בכל השנה, אז לפחות ביום החורבן, לא כי אחריו "אפשר לשנוא חופשי חופשי", אלא כי בלוח השנה היהודי החגים מדגישים משמעות של כל מיני מוטיבים שאורם מתנצנץ באותה תקופה וכדאי לשים להם לב.

עוד באותו נושא

תושב גוש קטיף במפגש עם הקיבוצניקים שהפגינו נגדו


37

יצא כך, כנראה בשל ההשגחה העליונה, אך איני יודע, שתשעה באב נפל בימים החמים ביותר בשנה, שאולי קל לדם לרתוח ולסעור ואנחנו יותר נמצאים בחוץ, ברחובות. אז כמו שבפורים אנחנו מוסיפים שמחה, בתשעה באב אנחנו לא רק ממעטים בשמחה, אלא גם חושבים על הלקח ונותנים לו תשומת לב.

הכמיהה לאחדות היא קודם כל ביטחון עצמי במי ובמה שאתה, דבר שני פתיחות לשמיעת האחר, דווקא בגלל אותו ביטחון שלך במה שאתה, והדבר השלישי הוא הגנה והבנה שזה מאבק, מר ככל שיהיה, בתוך עם אחד ושיש לו גבולות. ולכן כשיש גבול, קל יותר להעביר את המסר שלך בלי לחשוש שתפגע חלילה, תוחרם או תוקע בגלל דעותיך. האחדות טובה לכולנו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
ירושלים חרבה בגלל שנאת חינם = בוגדים שעברו
נעמי | 18-07-2021 20:44
לצד הרומי, כמו אלוף פיקוד צפון פלוויוס והרלש של אספסיאנוס. מותר לריב להתעצבן ואפילו קצת לשנוא (ממה אתה מפחד), אסור לרצוח או להיות גורם לרצח בגלל דעות שונות. איזה כיף ששנינו גרים בתקוע ואפשר קצת לשנוא, ועדיין לעזור לך כשיהיה לך פנצ'ר כי אף על פי שאתה יהודי מוזר, אכן אב אחד לכולנו
2
זו ממשלת פילוג,...
שלום | 18-07-2021 23:44
זו ממשלת פילוג, שמחרימה את רוב היהודים במדינה
3
אהבת חינם ושנאת חינם - אין חיה כזו
אליצור | 18-07-2021 23:55
יהודי חייב לאהוב את רעהו וחייב לשנוא את משנאי ה'. השאלה היא מי נכנס לכל אחת מהגדרות אלו, ומי מחליט על כך, אבל אין אהבת חינם ואין שנאת חינם.
4
אחדות עם מי ?
יוחנן | 19-07-2021 0:49
פוסט ציוניים ותומכי טרור בלי הרוב היהודי , אחדות של שקרים ושינאה.
5
אתה לא מתבייש...
לא פראייר | 19-07-2021 2:00
אתה לא מתבייש ???? זה ממשלת אחדות ?????? בושה כמה אנשים עיורים .......
6
ברע יש להילחם...
שלמה | 19-07-2021 8:01
ברע יש להילחם בכל הכח, ואין שום סתירה בין זה שאפשר לאהוב יהודי ומצד שני להילחם בדרכו הרעה. הטשטוש אצל חלק מהציונות הדתית היא שאהבת האחר כוללת גם סבלנות ואהבת הרע שבו. הרב קוק שהיה מגדולי אוהבי ישראל מצד שני ידע להילחם ברע בצורה מאוד תקיפה מוזמן לקרוא את איגרת תקנה ולראות מה כותב בה הרב קוק על הנושא הזה.
7
אנחנו מפחדים כשהמילה...
המיואש | 19-07-2021 11:22
אנחנו מפחדים כשהמילה אחדות יוצאת ממך אדון יזרעאלי אתה כולך ציניות פוליטית, ברור לגמרי שהכל אצלך פוזיציה מיזרוחניקית
למיואש
משאש | 20-07-2021 9:17
הביקורת שלך צודקת,אתה רגיל לדבר דברי טעם ,אבל יאוש?יאוש ,אומרים חסידי הבעשט ,שלא מדעת,ואל תשכח רבינו זעק בקול גדול אין שום ייאוש בעולם כלל
8
בגלל אתרים כמו...
פרדוקסים פוסטמודרנים | 19-07-2021 13:29
בגלל אתרים כמו סרוגים אנחנו מפחדים מ'אחדות' אחדות היום זה ה'פושט טלפיו' החדש. להוביל שנאה מתוך אהבה עצמית מופרזת לבטל את השני ואת הרלוונטיות של עם ישראל בארצו ואז מי שמקומם על זה הוא פוגע באחדות והוא מעורר שנאה. הפרדוקסים הפוסט מודרנים שלכם לא תפקידנו לפתור לכם אותם. תפקידנו להציל את אחדות ישראל מהזיוף שלו. אברהם אוהב האדם אמר רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני. חושבים שיראת שמים זה תוספת מעלה. אבל באמת זה מהות האדם והמוסר. מי שאין לו יראת שמים פשוט משתבש בצורה הזויה..
9
התרגלנו לקחת ולקחת ועכשיו לא רוצים לתת
זה למה | 21-07-2021 9:56
פשוט התרגלנו לקחת