צפו: צב הים הרך שנמצא פצוע, שב בחזרה לטבע - סרוגים

צפו: צב הים הרך שנמצא פצוע, שב בחזרה לטבע

לאחר תקופת שיקום ארוכה של כ-7 חודשים, "עיסא" הצב הרך עלה במשקל, הפצעים החלימו והשבר בשריון התאחה. היום הוא השתחרר בחזרה אל סביבתו הטבעית, נחל הירקון. צפו

צפו: צב הים הרך שנמצא פצוע, שב בחזרה לטבע
  (צילום: יניב לוי, רשות הטבע והגנים)

"עיסא", צב רך בגודל בינוני (שוקל 15 ק"ג), נמצא בנובמבר 2020 ע"י ספיאן מחסן עיסא ומשפחתו שיצאו לקטוף פקאנים ליד נחל הירקון ולפתע זיהו את הצב הרך שוכב פצוע בתוך האדמה, לאחר שכנראה נדרס על ידי כלי בעבודות חפירה שנעשו במקום.

ספיאן ומשפחתו הם אוהבי טבע ובעלי חיים; "אני והמשפחה שלי אוהבים מאוד חיות. כואב לי הלב לראות חיות פצועות, ואני כל כך רוצה לעזור להן", ולכן הם חייגו מיד למוקד רשות הטבע והגנים 3639*, ולמקום הגיעה יעל שדה, מתנדבת החי-בולנס להסעת חיות בר פצועות, אשר הסיעה את "עיסא" באישון לילה אל המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, אשר מעניק טיפול מציל חיים גם לצבים רכים.

עוד באותו נושא

התיירות חזרה לאילת: צבת ים נדירה נצפתה במפרץ

במרכז ההצלה "עיסא" נוקה מהאדמה ונמצא שהוא סובל משבר רציני מאוד בשריון וחתכים על ראשו. "עיסא" קיבל את מיטב הטיפול ממטפלי מרכז ההצלה והמתנדבים, שכלל ניקיונות תקופים של הפציעות עם יוד, שהייה במים מתוקים בטמפרטורה חמימה בתקופת החורף (בה הצב הרך אמור להיות בתרדמת בטבע), הוצאה של הצב לאמבטיות שמש שחשובות לריפוי ואיחוי השריון שלו וכמובן מתן מזון מתאים.

לאחר תקופת שיקום ארוכה של כ-7 חודשים, "עיסא" עלה במשקל, הפצעים החלימו והשבר בשריון התאחה – "עיסא" מוכן להשתחרר חזרה אל סביבתו הטבעית, נחל הירקון, בליווי עובדי ומתנדבי גן לאומי ירקון.

רובנו מכירים את הצבים הרכים של נחל אלכסנדר, אך גם בנחל הירקון יש אוכלוסייה של צבים רכים. בעונת ההטלה מתקיים ניטור של הקינים ומיגון שלהם על ידי רשות הטבע והגנים בשיתוף רשות נחל הירקון. מידי שנה מועתקים אבקועים (צבים רכים שרק בקעו) משמורת החולה אל נחל הירקון, על מנת לחזק ולהגדיל את אוכלוסיית הצב הרך בנחלי מישור החוף, מין בסכנת הכחדה חמורה.

שריונו של הצב הרך מצופה שכבת עור חלקה המקנה לו מראה של רקמה רכה, ומכאן שמו. מבנה גופו השטוח מותאם בצורה מושלמת לחיים בנחלים, וקרומי השחייה בגפיו הופכים אותו לשחיין מצוין. הוא מוסווה היטב במים העכורים ובקרקע הבוצית, וצווארו הארוך והגמיש מאפשר לו להציץ מעל פני המים, לסקור את סביבתו ולצוד. הוא ניזון מחרקים, רכיכות ודו-חיים, אך גם מצמחים שונים ואגוזים. צבים רכים מצויים בסכנת הכחדה חמורה בישראל, בין היתר בעקבות קיטוע והיעלמות של בתי הגידול, ייבוש נחלים, זיהום נחלים, צייד לא חוקי ועוד. הצב הרך המצוי בישראל נחשב לגדול מסוגו באפריקה (אורך השריון עשוי להגיע ליותר מ-90 ס"מ), ואורך חייו מגיע לעשרות שנים.

איך אתם יכולים לעזור לצבים הרכים?

לא להאכיל חיות בר בכלל וצבים רכים בפרט, ולא להשאיר שאריות מזון בשטח.

לא להשליך פסולת כגון ניירות, ניילונים ועוד, אל הנחלים.

אם נתקלתם בצב רך פצוע או במצוקה, או אם ראיתם פעילות לא חוקית בקרבת הנחלים – דווחו למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כל הכבוד לספיאן...
שרה ר. | 23-02-2024 10:21
כל הכבוד לספיאן מחסן עיסא ומשפחתו. מי יתן וירבו כמותם.