היום בהיסטוריה: קרב האוויר שהרוסים מנסים לשכוח - סרוגים

היום בהיסטוריה: קרב האוויר שהרוסים מנסים לשכוח

בכ"ו בתמוז תש"ל נערך מארב מתוכנן לטייסת מיגים רוסיים שהגיעה ממצרים. המלכודת ניטמנה והטייסים הרוסים נכנסו לכוונות של הפנטומים והופלו בזה אחר זה. היום שהטייסים הרוסים מנסים לשכוח

היום בהיסטוריה: קרב האוויר שהרוסים מנסים לשכוח
  5 כאלה ביום. מיג 21 מצרי

היום בהיסטוריה: כ"ו בתמוז תש"ל – הפלת המטוסים הרוסיים בסיני

בימי מלחמת ההתשה התקשתה מצרים להתמודד עם חיל האוויר, שתקף בשטחה והפציץ תשתיות, נ"מ, מחסני נשק. נשיא מצרים פנה לרוסים לעזרה בסיוע צבאי,  ובהגנה על שמי מצרים.

הסובייטים נענו לבקשתו של נאצר והקימו חיל משלוח סובייטי גדול. נוכחותם של צוותים רוסיים נשמרה בסוד. אך נחשפה על ידי אנשי צוות ”מסרגה“, מיחידת 848 (כיום 8200) יחידה של חיילים דוברי רוסית – במסגרת התארגנות אגף המודיעין להתמודד מודיעינית מול הנוכחות הסובייטית בצבאות מצרים וסוריה. ממשלת ישראל חששה מעימות ישיר עם ברית המועצות והורתה לחיל האוויר להימנע מתקיפתם.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: כ"ד בתמוז תשס"ו – קרב מארון א ראס

הסובייטים החלו לקדם סוללות טילים מאוישות לכיוון תעלת סואץ. דבר שהגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר. בנוסף הצליחו הרוסים להפיל מספר מטוסים ישראליים.

בלית ברירה, אישרה גולדה מאיר מבצע שילמד את הרוסים לקח. ולא סתם מבצע, כי אם אחד המארבים האוויריים הכי מתוחכמים שנעשו. המארב יצא לדרך, בכ"ו תמוז תש"ל, וקיבל את השם רימון 20.

רביעיית מטוסי מיראז' במשימת צילום לכאורה שנראתה במכ"ם כשני מטוסים, ומטוסי פאנטום חדרו לשטח המצרי. אלה אותרו על ידי הבקרה הסובייטית, שהזניקה שתי רביעיות מיג, כדי ליירטם. אז נכנסו לפעולה רביעיית מטוסי פאנטום ושישה מטוסי "שחק", שהגיחו בהפתעה, ומטוסי הפאנטום המריאו לגבוה רב וצללו אל המיגים הרוסים. המארב המתוחכם של חיל האוויר הצליח, חמישה מטוסי אויב הופלו ללא אבדות לכוחות צה"ל. בפועל הופלו ארבעה מטוסים, ואחד התרסק בנחיתה. שלושה טייסים סובייטיים נהרגו, הרביעי נפצע.

במקביל לקרב האווירי חג מטוס שעל סיפונו חיילי מסרגה שחסמו את רשת הקשר המצרית והסובייטית. כך שהטייסים הרוסים לא הצליחו לקרוא את תמונת הקרב.

היה זה יום שחור לחיל האוויר הרוסי. מפקד חיל האוויר הרוסי הגיע במיוחד למצרים להזהיר את חייליו שלא יעיזו לדבר על העניין, וההתגרויות הרוסיות הפסיקו לחלוטין. יש האומרים כי עד היום נמנעים הטייסים הרוסים לספר על אותו יום כ"ו בתמוז תש"ל (30.7.70) ונמנעים מלהתגרות בחיל האוויר הישראלי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הקבה בחר בעם...
יעקביח | 07-07-2021 9:53
הקבה בחר בעם היהודי. ושומר על בניו כבבת עינו. כל הבא נגדך הקדים להכחידו תעאו אמן כן יהי רצון. כמה נפלאות עושה ה' עם בניו