אחרי הביקורת הרבה מצד סיעות האופוזיציה על הכוונה לאסור קידום חקיקה פרטית ע"י חברי כנסת בתקופה הקרובה, בירור מיוחד שנעשה ע"י הכנסת בדק מה היה המצב בכנסות קודמות.

הרקע לבדיקה הגיע בעקבות הטענה של חברי אופוזיציה, שאומרים שההחלטה של הנהלת הקואליציה שלא לאשר העלאת חוקים בקריאה טרומית בשבועות הקרובים היא פגיעה בכנסת ובכללים הדמוקרטים.

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) אף אמרה: "דיכוי הרשות המחוקקת כדי שהחיה המשונה והמקרטעת שהם הקימו תשרוד. מסתבר שפוליטיקה נקיה פירושו להפוך את הדמוקרטיה לבת ערובה."

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

ח"כ דיסטל אטבריאן נגד בנט וסער, ארכיון (מתוך ערוץ כנסת)

בישיבת נשיאות הכנסת אתמול (שני) בלשכת יו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי, מזכירת הכנסת, ירדנה מלר הורוביץ, סקרה בפני חברי הנשיאות תקדימים מכנסות קודמות בהם חלף לפחות כחודש ימים ממועד כינון הממשלה עד להבאתה של חקיקה פרטית.

היסטוריה ארוכה של מקרים דומים

מזכירת הכנסת הראתה 7 מקרים שבהן חלף זמן ארוך מאז השבעת הכנסת ועד שהחל תהליך החקיקה הפרטית הראשונה של אותה כנסת.

בין הדוגמאות שניתנו היו הכנסת ה-15, שם הממשלה הוקמה בתאריך 6/7/99 והחקיקה פרטית ראשונה החלה ב: 6/10/99 – שלושה חודשים (כאשר באמצע יש פגרת קיץ)

בכנסת ה-17, תאריך כינון הממשלה היה 4/5/2006, חוק התקציב הוגש ב: 12/6/2006 אך החקיקה פרטית ראשונה הייתה בתאריך 28/6/2006 – מעל חודש וחצי.

בכנסת ה-19 ובכנסת ה-20 חלפו גם מעל חודש בין כינון הממשלה ועד קידום החוק הפרטי הראשון. אפילו בכנסת ה-23, זו שהייתה עם ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ, רק לאחר חודש החל תהליך החקיקה הפרטית.

לאחר ישיבת נשיאות הכנסת אתמול הוחלט כי הנושא של אשיור העלאת חקיקה פרטית ידון שוב בישיבה בשבוע הבא, לאחר קיום השיח עם נציגי האופוזיציה על הקמת הוועדות. כמו כן הוחלט שתתאפשר העלאתן של הצעות דחופות לסדר היום.