ביקורת סרטים: 'אגדת חורבן' האם ההיסטוריה חוזרת? - סרוגים

ביקורת סרטים: 'אגדת חורבן' האם ההיסטוריה חוזרת?

את הסוף של הסרט אתם בוודאי יודעים, אבל דבר כזה אף פעם לא יצא לכם לראות, אפוס קולנועי חדש, מטלטל ויוצא דופן יחד עם טכניקה ראשונה מסוגה בעולם המשלבת מאות ציורים, נותנת את התחושה שדווקא בימים אלו, אולי ההיסטוריה חוזרת על עצמה

ביקורת סרטים: 'אגדת חורבן' האם ההיסטוריה חוזרת?
  הציורים של דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט (וואלס עם באשיר)

על רקע השסע העמוק בחברה הישראלית, גידי דר במאי הסרט "אושפיזין" אשר כתב גם את הסרט הזה יחד עם שולי רנד לא היה יכול לבקש זמן נכון יותר להוציא את הסרט הזה לבתי הקולנוע.

נראה כי הסרט אשר מספר על חורבן בית שני משרטט לנו בדיוק איך מדרון חלקלק של שנאת חינם יכול למוטט את הבית ולהביא לחורבן. נכון, אנחנו לא שם היום, אבל די לצפות בסרט בכדי להבין שלכל אחד אמת משלו ולכל אחד צד אחר בסיפור ואם כל צד יתבצר באידיאולוגיה שלו טוב לא יצא מזה אלא בדיוק להיפך, רעב, כיבוש וחורבן.

ועדיין, הסרט נותן לנו זווית של כל צד ולעיתים אתה מוצא את עצמך מתחבר לדמות אחת ולעיתים אתה מתחבר לדמות שלא חשבת שתמצא איתה מכנה משותף.

״אגדת חורבן״ הוא אפוס קולנועי יוצא דופן המורכב מלמעלה מ- 1500 ציורים של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט ("ואלס עם באשיר"), ומשוחק בקולותיהם של שולי רנד, זאב רווח, מוני מושונוב, עמוס תמם, יעל אבקסיס ויגאל נאור.

בכל סרט איכותי כיף לצפות באקרנים, המסך הגדול, הסאונד החזק והכיסא הנוח מוסיפים הנאה גדולה לצפייה מאשר במסך בבית. אך הפעם נראה כי חובה לצפות בו רק בבית קולנוע ואסביר: הקולות המיוחדים הניתנים לדמויות יחד עם הטכניקה המדהימה המשלבת מאות ציורים של האמנים פולונסקי ופאוסט  עם אפקטים של עריכה בין התמונות והתנועה ההולכת ונהיית אינטנסיבית ככל שהסיפור מתקדם אל סופו, יוצרת מותחן פוליטי היסטורי רחב יריעה ומיסטי אשר ניתן לחזות בו רק בקולנוע וגורם לך להישאב לתוך הסיפור. לא, זה לא איזה גימיק שיווקי ( הכותב לא מקבל תמלוגים על כך), ואולי אף יהיה קשה להבין זאת דרך הטריילר (שיותר מזכיר חיזיון אורקולי) או מתוך הכתוב אבל, היות וזה סרט שעוד לא ראינו בעבר מבחינת הטכניקה ( בעצם מדובר פה על דו ממד שמקבל חיים) יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזות בכך במסך הביתי.

הציורים של דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט

"אגדת חורבן" מביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה – סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. הסרט מבוסס על מקורות היסטוריים בהם אגדות החורבן התלמודיות וספרו של יוסף בן מתתיהו ״מלחמות היהודים ברומאים״.

הסרט מתאר את הסיפור המצמרר של חברה מקוטבת הנקרעת לגזרים ומתגלגלת ככדור שלג לעבר האבדון. הוא מסופר מנקודת מבטו של בן בטיח, דמות שמקורותיה באגדות החורבן שבתלמוד (מזוהה גם בשם ׳אבא סיקרא׳). בן בטיח הופך מצעיר תמים ורך מזג אשר השאיפה לצדק ולחירות דוחפת אותו למעשים קיצוניים שישפיעו על גורל העם היהודי עד ימינו.

אגדת חורבן

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים



בסרט משתתפים מיטב השחקנים הישראלים. את הדמות הראשית, בן בטיח, מגלם שולי רנד. זאב רווח מגלם את דמותו של הכהן הגדול בן-גמלא. מוני מושונוב מגלם את דמותו של רבן יוחנן בן זכאי; עמוס תמם הוא שמעון בר גיורא, ואילו את יוחנן מגוש חלב מגלם יגאל נאור. את שני התפקידים הנשיים מגלמות יעל אבקסיס כמלכה ברניקי, וריטה שוקרון כאימו של בן בטיח.

הסרט הופק על ידי למה הפקות ואדי קינג בסיוע קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות – פרוייקט קולנוע; יקי דוניץ הפקות; המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים; קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, וקרן אבי חי מיימונידס; 8 HOT; 'כאן' תאגיד השידור הישראלי; מועצת הפיס לתרבות ואמנות; בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות המועצה הישראלית לקולנוע.

יעלה לאקרנים בכל הארץ ב15/7. בהחלט יש למה לצפות

הציורים של דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט (וואלס עם באשיר):

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
רק תיקון אחד:...
תיקון בשם הספר | 23-06-2021 0:19
רק תיקון אחד: לספר קוראים 'מלחמת היהודים ברומאים'. כזכור, ולמרבה הצער, הייתה רק מלחמה אחת כזו, וסופה מוצג בסרט הזה
עדכון
רחל | 08-01-2022 18:59
אז אם בדיוק עסקינן, כותרת ספרו של יוסף בן מתתיהו היא 'תולדות מלחמת היהודים ברומאים', והספר עוסק רק בקורות המרד הגדול.
לא מדויק
עממי | 11-07-2021 17:03
היו לפחות שתי מלחמות של היהודים ברומאים - המרד הגדול ומרד בר כוכבא. מעבר לאלו היו עוד אירועי מרידות שונים של יהודים
2
לא
איכס | 28-06-2021 15:24
היהודים לפני החורבן אומנם לא כיבדו ואהבו אחד את השני אבל שמרו תורה ומצוות והלכו עם כיפה!! והבנות היו עם כיסוי ראש וצניעות!!!
מאיפה אתה...
דורון | 29-06-2021 7:35
מאיפה אתה יודע? היית אז?.כלומר להיום אתה מתכוון,עדיף לשנוא אחד את השני לשנוא קבוצות בחברה כמו חילונים,אבל חשוב יותר לשמור תורה ומצוות קלה כחמורה
3
האם זה סרט...
רק שואל | 02-07-2021 15:32
האם זה סרט שמבוסס על תמונות, ללא תנועה?
4
חושש שיחטאו לאמת ההיסטורית
חד | 04-07-2021 12:37
לצערי אפילו את הקרובה מעוותים
5
ללא בית מקדש יש היום דת חדשה לחלוטין
ברברניסט | 04-07-2021 19:12
אחרי חורבן בית מקדש 1000 שנה כתבו ושכללו הפליטים דת חדשה לגמרי על חורבות היהדות ובית ה'. שינוי טקטוני חייב שכתוב טקטוני. לכן אין שום סיבה לשכתב אותה שוב בהתאמה למצב החדש של ריבונות יהודית באי.
6
איך סרט עם...
ורד | 11-07-2021 6:09
איך סרט עם אלימות מתאים לכל המשפחה??????
7
המקדש בירושלים ניבנה...
אהד | 12-07-2021 6:03
המקדש בירושלים ניבנה ונהרס על ידי הרומאים וניראה כמקדש רומאי לכול דבר כולל גג משולש...
8
טרם צפיתי. אך...
ד. ד | 17-07-2021 10:16
טרם צפיתי. אך לעניות דעתי חבל שלא יצרו סרט אנימציה לפחות על נושא כל כך משמעותי ורלוונטי עד היום.