היום בהיסטוריה: 45 שנה למבצע אנטבה - סרוגים

היום בהיסטוריה: 45 שנה למבצע אנטבה

היום בהיסטוריה, ו' בתמוז 45 שנה לשחרור החטופים באנטבה, במבצע יונתן. שי גרוס צעיר החטופים מספר על התחושות, התפילות, והאיש באלונקה במטוס, שהתברר כי הוא יוני נתניהו

author-image
היום בהיסטוריה: 45 שנה למבצע אנטבה
  צילום: משה מילנר/לע"ם

היום בהיסטוריה: ו' בתמוז תשל"ו – 45 שנה למבצע אנטבה

החטוף הצעיר ביותר מספר על החטיפה וההצלה.

"כילד שיצא לראשונה מהארץ התרגשתי מאוד", משחזר שי גרוס, הנוסע הצעיר ביותר בטיסה של חברת אייר פרנס שהפכה כנראה לטיסה המפורסמת ביותר.

"לאחר עצירת ביניים המראנו לפריז ושיחקתי קלפים עם אמא שלי במטוס. פתאום שמעתי צעקות. הסתכלתי וראיתי מחבלת עם רימונים ואקדח בידיים. זאת תמונה שלא אשכח לעולם."

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: ה' בתמוז – הפוגרום ביהודי קיילצה

בשלב כלשהו העבירו את הילדים למחלקת עסקים, לוודא שההורים לא ינסו לעשות משהו. אמא שלי החביאה אותי מתחת לחצאית שלה. ישבתי שם שעתיים בלי להוציא מילה. אחרי שעתיים הילדים חזרו. ואמא שלי הוציאה אותי החוצה, וסיפרה לי יותר מאוחר ששאלתי אותה אם זה כואב למות".

השבוע הקשה ביותר בחיי

כשנחתנו באנטבה התחיל השבוע הקשה ביותר בחיי – שבוע של המתנה. קיבלנו בננות ואורז, ומכיוון שאנחנו משפחה דתית לא נגענו בבשר מה שהציל אותנו מקלקול הקיבה שכולם קיבלו.

"ביום שני שיחקנו כדורגל עם פחית קולה שמצאנו. בגלל הרעש של הפחית המחבל הגרמני ניגש אליי ונתן לי סטירה שהעיפה אותי. בסלקציה שנעשתה לאחר מכן בין יהודים ללא יהודים, המחבל הגרמני העיף באגרסיביות, אישה מבוגרת שהראתה לו את המספר שעל ידה".

משפחת גרוס בעיתון מאותה תקופה

עוד מספר גרוס: "בליל שבת אמא לקחה אותי אל החלון. הסתכלנו על הכוכבים בשמיים, הכוכבים שימשו כנרות שבת אמא ברכה עליהם והתחילה לבכות.

במוצאי שבת ליל ו' תמוז בשעה 11 בערך שמעתי רעשים בחוץ כמו אלפי בקבוקים מתנפצים. אבא תפס אותי בידיים חזק, ובהמלצת הקברניט מישל בקוס רצנו לחדר קטן. אבא כיסה אותנו במזרונים. אמרנו "שמע ישראל" חשבנו שהחיסול התחיל. כשהגיעו החיילים לחדר אבא צעק ישראל! ישראל! שלא ירו בנו בטעות. אחרי כמה דקות אחד מהחיילים לקח אותי ואת אבא שלי מהחדר וכיסו אותי בשמיכה על מנת שלא אראה מראות קשים שילד בן 6 לא אמור לראות.

שי גרוס יורד מהמטוס (משה מילנר, לע"ם)

עליתי למטוס הראשון, שיצא לישראל. לידי שכב אדם על אלונקה ושאלתי את אמא מי זה. התברר בהמשך שזה היה יוני נתניהו."

"בשתיים בלילה", מספר אחיו של שי, "העירו אותנו והודיעו כי שחררו את החטופים אך יש מספר הרוגים, ורק בחמש בבוקר שר התחבורה גד יעקובי הודיע לנו כי ההורים ושי בחיים והם בדרך הביתה. בשבת אמרתי בבכי תפילה לשלום החטופים. הרב גורן אמר לי כי הבכי פתח שערי שמים."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו