אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

סמוטריץ' עונה לרב טאו: זו הסיבה שאסור להקים קואליציית 59 עם רע"מ

אחרי ההאשמה של הרב טאו לפיה סמוטריץ' גרם להקמת ממשלת בנט לפיד, מבהיר יו"ר הציונות הדתית: "רוב מניין ובניין רבני הציונות הדתית שותפים לשלילה המוחלטת של ההישענות על רע"מ"

סמוטריץ' עונה לרב טאו: זו הסיבה שאסור קואליצית 59
  צילום: מארק ישראל סאלם, יוסי אלוני והדס פרוש - פלאש 90

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' משיב בפוסט ארוך על השאלה, שחזרה בחודש האחרון, ובעיקר לאחר פרסום דבריו של הרב צבי ישראל טאו, שהאשים אותו בהקמת ממשלת בנט לפיד.

עוד באותו נושא

הרב טאו: סמוטריץ' אשם בהקמת ממשלת בנט לפיד


101

הרב טאו אמר במסגרת שיעור:

"כבר אמר החכם מכל אדם: 'אל תהי צדיק הרבה'. ראו איך חסידותו היתרה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' מונעת הקמת ממשלה אשר בה ישראל-בפנים וערבים בחוץ-נמנעים, ומביאה עלינו חלילה ממשלה עם ערבים-בפנים והיהדות-בחוץ״.

סמוטריץ" פותח הכל על ממשלת בנט לפיד באולפן סרוגים

סמוטריץ' הנחות יסוד עובדתיות שגויות

האם בדיעבד עדיף היה להקים ממשלת ימין שתישען על רע"מ, במקום ממשלת השמאל שקמה וממילא נשענת עליהם:

אני נשאל רבות בימים האחרונים, גם מאנשים שתמכו עקרונית בהתנגדות שלנו להקמת ממשלה שנשענת על תומכי טרור אנטי ציוניים, האם בדיעבד לא עדיף היה להקים "ממשלת ימין" שתישען על הימנעות של רע"מ מאשר ממשלת שמאל שנשענת עליהם. הם הרי ממילא בפנים, הנזק החמור נגרם והתקדים המסוכן נקבע, אז מדוע אם כבר משלמים את כל המחיר הזה לא לקבל לפחות ממשלת ימין ולא את ממשלת השמאל המסוכנת שקיבלנו בסוף. זו בהחלט שאלה חשובה שעמדה לנגד עינינו לכל אורך הדרך ודורשת מענה מפורט. אנסה לעשות זאת בפוסט הזה.

השאלה הזו נשענת על הנחות יסוד עובדתיות שגויות, ולהבנתי גם משקפת מבט קצר טווח של כאן ועכשיו ומתעלמת מההשלכות והנזקים ארוכי הטווח שהיו נגרמים לו חלילה הינו עושים זאת. האחריות הלאומית מחייבת לפעמים לשלם מחיר בטוח המיידי כדי למנוע נזקים גדולים יותר בהמשך.

מדובר בסוגיה מורכבת שיש לה צדדים רבים ולכן ההסבר הזה יהיה ארוך. אבל מי שרוצה באמת להבין יצטרך להשקיע ולקרוא…

1.קודם כל צריך להבין שאין באמת הבדל בין הימנעות לתמיכה. זה סוג של ישראבלוף. מרגע שהממשלה תלויה לשם קיומה בתומכי טרור היא נשענת עליהם, חייבת אותם בכל רגע נתון, ונתונה לסחיטתם באופן קבוע על חשבון האינטרסים החשובים של המדינה. זה כמו שולחן שיש לו ארבע רגליים ואם נוטלים ממנו רגל אחת הוא מתנדנד ונופל.

בשיטה הדמוקרטית שלנו ממשלה לא יכולה לתפקד לאורך זמן בלי שיש לה 61 אצבעות. היא לא יכולה להעביר תקציב, וכך גם לא חקיקה חשובה אחרת.

בנוסף, בכל הנזקים ארוכי הטווח שמחוללת הפיכתם של תומכי הטרור לשותף לגיטימי, ושעליהם עמדתי בהרחבה רבה בעבר, אין הבדל בין הימנעות כביכול לתמיכה אקטיבית. הלגיטימציה היא אותה לגיטימציה וההשלכות אותן השלכות. מדובר בסמנטיקה בלבד.

הטענה לפיה קצת אחר כך גדעון סער או מי מאנשיו היו מצטרפים ומייתרים את ההישענות על רע"מ משוללת יסוד. סער היה נשאר באופוזיציה, תוקף את הימין (בצדק!) על מכירת ערכיו לתומכי טרור לשם שרידות אישית, וממתין לנפילה המהירה של הממשלה הבלתי אפשרית הזו שלא היתה מאריכה ימים. הדרך היחידה לצירופו של סער לממשלת ימין על מלא היתה בכדי להימנע מבחירות שבהן הוא עשוי היה שלא לעבור את אחוז החסימה. בברירה בין אופוזיציה לישיבה תחת נתניהו סער ושותפיו היו בוחרים בחלופה הראשונה. רק אל מול חלופה של בחירות עמדתם היתה משתנה.

נוצר קונצנזוס ללא מתנגדים

2. יש הבדל גדול מאוד בין אם הימין עושה את הטעות הזו ומלבין את תומכי הטרור לבין אם השמאל עושה זאת. כשהשמאל עושה זאת הימין מבהיר שמבחינתו זו חציית קו שחור לא לגיטימית. נעשה הכל בעזרת השם מן האופוזיציה כדי לחשוף ולהסביר את הנזקים והמחירים הקשים שההישענות הזו גורמים, להפיל את הממשלה הרעה הזו כמה שיותר מהר, ולהבהיר לציבור שמדובר היה בתאונה קשה והרסנית אבל חד פעמית שאסור לחזור עליה.

אם חלילה הימין היה עושה את הטעות הזו היה נוצר קונצנזוס ללא מתנגדים שמכשיר את מי ששוללים את עצם קיומנו כמדינה יהודית, לא היה מי שמתנגד לך ומצביע על המחירים, והמציאות המסוכנת הזו היתה מתקבעת עשרות שנים קדימה ומאיימת על יהדותה של המדינה.

עבאס, שהוא איש חכם מאוד, הבין את זה מצוין והסביר באופן הזה את העדפתו הראשונה ללכת עם הימין. הוא הרי לא ז'בוטינסקי דגול ולא מזדהה עם מרבית ערכי הימין. העדפתו את הימין נועדה ללכוד שתי ציפורים במכה אחת ולשבור כליל את המוסכמה לפיה ממשלה במדינה יהודית לא נשענת על תומכי טרור ולא מעניקה להם לגיטימציה.

בהתנגדות שלנו מנענו את הנזק הזה והשארנו פתח לתיקון ולהחזרת הגלגל לאחור. נצטרך לעבוד קשה כדי לקבע את תודעת הקו השחור הזה. הנזק שממשלת השמאל עשתה בלגיטימציה שהיא העניקה לרע"מ גדול מאוד, אבל בעזרת השם ובעבודה קשה נוכל למנוע ממנו מלהיות בלתי הפיך.

מנסור עבאס עשה 'מכרז' בין הימין לשמאל

3.הכוח הגדול ויכולת הסחיטה של רע"מ, בהווה ועוד יותר מכך בעתיד, נשענים על יכולת מיקוח בין שני צדדים. אם רע"מ היתה חלילה לגיטימית גם בימין וגם בשמאל מכאן והלאה היא היתה מבצעת מכרז פומבי ומצטרפת לכל המרבה במחיר. מחיר קשה וכואב לאינטרסים של מדינת ישראל. העובדה שאין להם שתי אפשרויות מורידה מאוד את המחיר שלהם וממילא את הנזקים שנגרמים למדינת ישראל.

האם אין נזקים אחרים גדולים שעלולים להיגרם חלילה על ידי הממשלה הנוכחית? בהחלט יש. ועוד איך. אבל הלבנת תומכי הטרור האנטי ציוניים היא אירוע תקדימי שעלול ללוות אותנו עשרות שנים קדימה ולשנות מקצה לקצה את אופיה וזהותה היהודית של המדינה. ואת זה האחריות מחייבת למנוע.

4. הטענה שכביכול המחיר שהימין היה נדרש לשלם לרע"מ היה נמוך יותר מזה שהשמאל שילם להם שגויה עובדתית. עבאס התנהל כמי שמבצע "מכרז" בין הצדדים ובכל מקרה היה מקבל את ההחלטה שהיתה טובה לו ומקדמת את האינטרסים הלאומיים של ערביי ישראל. הוא אכן היה שוקל במסגרת השיקולים את הרווח שבקבלת לגיטימציה מימין ולא רק משמאל, את היריבות שלו עם הרשימה המשותפת והרצון שלו להתחזק ברחוב הערבי על חשבונה (מהלך מסוכן כשלעצמו. חיזוק התנועה האיסלמית בקרב ערביי ישראל היא מהלך מסוכן מאוד לטווח הארוך), את התמורות המידיות שהוא היה מקבל במדיניות ובתקציבים, ועוד. אבל כלל השיקולים היו באינטרס שלו, ובהינתן שהאינטרס שלו סותר את שלנו וממש לא נועד ולא מקביל לשיקולים של טובת המדינה היהודית, ההחלטה הסופית שהוא היה מקבל הייתה זו שממקסמת את ההישגים שלו וממילא פוגעת באינטרסים שלנו.

הטיעון הזה נשען כמובן על הנחת היסוד שלנו – שגובשה לאחר חקירה ולמידה מעמיקים של התנועה האיסלמית, שרשיה, ההיסטוריה ושיטות העבודה שלה – ולפיה מתחת לעור הכבש של עבאס מסתתר זאב שמבקש לקדם את האינטרסים הלאומיים של ערביי ישראל במאבקם נגד זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית. מתק השפתיים והכסות האזרחית הם הונאה אחת גדולה שמתבצעת רק בעברית ולאוזני יהודים שמתעלמים במודע מהאמת ומהמניע והתוצאות הלאומיות המסוכנות שאליהן הוא והתנועה האסלמית כולה חותרים אליהן.

5.עובדתית, הסכמה שלנו לשבת עם רע"מ לא היתה מביאה להקמת ממשלת ימין. היא רק היתה מקילה על בנט להקים ממשלת שמאל שנשענת על תומכי טרור, כפי שהוא עשה בפועל, ולהיתלות בלגיטימציה שלנו כדי למתן את הביקורת הציבורית על כך. בנט תכנן מראש ועוד לפני הבחירות את החבירה לשמאל כדי להפיל את נתניהו ולהפוך לראש ממשלה בכל מחיר והיה מוצא את כל התירוצים שבעולם לא להגיע להסכמות עם נתניהו ולחבור לשמאל. הכרתי את תכניותיו לפני הבחירות ועל הרקע הזה נפרדו דרכינו. התנהלותו לכל אורך מערכת הבחירות ובחודשיים שלאחריהן היתה מעשה רמיה והונאה אחד גדול. הוא היה מסוכם עם לפיד וסער עוד לפני הבחירות ולא היה נכנס לממשלת ימין תחת נתניהו.

6.הציפייה מאיתנו לוותר על ההתנגדות העקרונית והערכית להישענות על תומכי טרור אנטי ציוניים רק כי מישהו אחר, מופקר וחסר אחריות, ממילא יעשה את זה היא דרישה שגויה מהותית והיענות לה היתה מייצרת תרבות פוליטית הרסנית שבה אין אידיאולוגיה ואין קווים אדומים. זה כמו לשאול מישהו שעובר ליד בנק שנשדד למה הוא היה פראייר ולא שדד אותו רגע אחד קודם… חז"ל לימדו אותנו ש"פורץ גדר יישכנו נחש". אם כשמישהו פורץ גדר כולם יבואו אחריו ויכנסו דרך הפרצה שהוא יצר לא יהיו יותר גדרות. הקמת הממשלה הנוכחית כרוכה בהרבה מאוד חטאים. החמור והבלתי נסלח שבהם הוא ללא כל ספק ההישענות התקדימית על תומכי הטרור והתשלום הבלתי נסבל שהועבר להם בתמורה. מול זה האחריות מחייבת אותנו לגדור את הפרצה, לשרטט קו שחור עבה ובשום אופן לא לעשות את אותו הדבר.

השמאל יוכל תמיד לשלם לערבים יותר

7. לאורך החודשיים האחרונים נשמעו כלפינו טענות בחלק מהביטאונים החרדים ומעוד כמה כיוונים, כאילו ההתנגדות שלנו להישענות על רע"מ נובעת מהעדפת הסוגיות הלאומיות על פני סוגיות דת ומדינה והזהות היהודית של המדינה. מי שמקשיב וקורא את ההסברים המפורטים שלנו בתקופה האחרונה יודע שמדובר בטענות משוללות יסוד.

קודם כל ברמה הערכית, ממשלה שנשענת על אויבי ישראל אינה ממשלה יהודית. היא חילול השם גדול, ולכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל כשצד אחד בעם רתם לטובתו במאבק נגד הצד השני את אויבי ישראל זה נגמר רע מאוד.

פרקטית, הטענה המרכזית שלנו היא שהלבנת תומכי הטרור והפיכתם לשותף לגיטימי בממשלה תביא בהמשך לאבדן שלטון הימין לטובת השמאל להרבה מאוד שנים. לאורך זמן השמאל יוכל תמיד לשלם לערבים יותר על תמיכתם בממשלתו גם במטבע לאומי קשה.

ההתפלגות בין ימין לשמאל במדינת ישראל היא כבר מזמן לא רק סביב שאלות של התיישבות מול מדינה ערבית ונסיגות. קו פרשת המים בין המחנה הלאומי לשמאל עובר בוויכוח על זהותה היהודית הבסיסית ביותר של המדינה. מדינה יהודית ודמוקרטית מול מדינת כל אזרחיה חילונית פרוגרסיבית.

עליית השמאל והערבים לשלטון תביא חלילה חורבן לעולם התורה ולזהות היהודית של המדינה, לא פחות ממה שהיא תביא חורבן לארץ ישראל. לשבת, לכשרות, לשלמות העם והמשפחה, לתרבות, ועוד ועוד.

ההתנגדות שלנו לשותפות של תומכי הטרור והמאמץ להוקיע את המעשה הזה ולשלול את הלגיטימציה שלו הם שיאפשרו בעזרת השם את חזרת הימין לשלטון ואת השמירה לאורך זמן על הזהות היהודית של המדינה ועל ארץ ישראל. גם כאן זו שאלה של טווח קצר ומיידי מול טווח ארוך.

רוב הרבנים נגד קואליציה עם ערבים

8.לא בשולי הדברים. יש לי כבוד גדול לרב טאו שסובר אחרת. יש לי כבוד גדול לתלמידי חכמים בכלל, ואני לא נוהג להתווכח איתם בפומבי.

מה שכן חשוב להבהיר זה שרוב מניין ובניין רבני הציונות הדתית שותפים לשלילה המוחלטת של ההישענות על רע"מ. בהם שורה של תלמידי חכמים גדולים שמלווה אותי באופן צמוד בשנים האחרונות בעשיה הציבורית והיו שותפים ללמידה, להתייעצות ולהחלטות בנושא. גם אלו מהם שסברו בראשית הדרך שניתן להישען על רע"מ חזרו בהם אחרי פרעות ערביי ישראל לפני קצת יותר מחודש.

החלטתנו בסוגיה כבדת המשקל הזו התקבלה לאחר שעות וימים של חשיבה והתייעצות עם תלמידי חכמים לכל אורך הדרך וההתפתחויות. נכללו בכך הסתייעות באנשי מקצוע ומומחים לאסלם בכלל ולתנועה האיסלמית בפרט, תרגום חומרים מערבית לעברית, שמיעת דעות חולקות ודיון מעמיק בהן, ועוד ועוד. גם עמדתו של הרב טאו עמדה מול עיני רבותינו ונשקלה בכובד ראש.

מחלוקות בין רבנים אינן דבר חדש ומיניה ומיניה יתקלס עילאה, ובלבד שיכוון ליבו לשמיים. אני משתדל לעשות זאת, לא מכניס את ראשי הקטן בין הרים גדולים, אבל בהחלט ניתלה בהחלטותי באילנות גבוהים ובכתפיים תורניות ומעשיות רחבות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
61 תגובות - 36 דיונים מיין לפי
1
חמוד מתוק. תושבה...
דוד | 15-06-2021 13:50
חמוד מתוק. תושבה יפה ומכובדת
תענוג לראות ימנים פרימיטיבים מתקוטטים
חני | 15-06-2021 16:36
תמשיכו.
2
סמוטריץ' מעריך את חשיבותו יתר על המידה
מוטי | 15-06-2021 14:06
סמוטריץ' אולי לא היה כאן לאחרונה ולכן כדאי לו להתעדכן מה המצב כרגע: כל מפלגות המרכז והשמאל הביעו רצון לשלב כך-או-אחרת את המפלגות הערביות בקואליציה כבר בבחירות 2020. בבחירות האחרונות, מרץ 2021, בנימין נתניהו עצמו קיים קמפיין במגזר הערבי וקרא להצביע עבור אבו יאיר. הוא הגיע למסקנה שלא כל אזרחי ישראל הערבים הינם מחבלים. אחרי הבחירות, בנימין נתניהו הציע לרעמ לתמוך בקואליציה שלו. הוא חצה את הרוביקון וגם שאר המפלגות בגוש הימין (בדגש על יהדות התורה, ימינה ושס) קיבלו את רוע הגזירה. יותר מעניין, גם בתוך מפלגתו של סמוטריץ', הפלג של הר המור הסכים במפורש לתמיכה של רעמ בתור הרע במיעוטו. גם בן גביר, כך פורסם, לא הסכים להצהיר שיצביע נגד ממשלה שתישען על רעמ. הוא כנראה מעט יותר ריאלי. מה נשאר? כן, רק הסמוטריצ'ים, המייצגים לכל היותר 1% או 2% מאזרחי ישראל, מסרבים לכל שיתוף פעולה עם 21% מאזרחי ישראל הערבים.
כל הערבים הצביעו למפלגות ערביות
אחלה היגיון | 15-06-2021 16:10
לערבים אין דעה הם מצביעים רק למפלגות שגם הם ערביות ומסכימים איתם אוטומטית. אתה גזען או טיפש או שניהם?
מי דבר...
סמוט | 15-06-2021 16:03
מי דבר על בן גביר?מדברים על סמוטריץ
3
סמוטריץ
עמוס הנוקד | 15-06-2021 14:14
אותי למדו שעדיף להיות חכם מאשר צודק, סמוטריץ אולי ואני חוז ר ואומר אולי צודק, אבל חכם הוא בטוח לא.
יש הבדל ביין...
מטטא | 15-06-2021 16:00
יש הבדל ביין צדק לחכמה ביהדות טופוש!!!!!!חכם עדיף מעביר יא הדיוט!!!ווהחכם עיניו בראשו!אבל אתה וואו טאו עיניים להם ולא ייראו בונים באפילה!אין עיניכם מראות מי זה עבבבס גם צלחת ע דין תכנן לרצוח את המלך ריצ'רד.וכדי להצליח לפי האיסלם מותר להתיידד עם האוייב בנת טאוש טאו?
4
אותי לא שכנעת
elyasiv | 15-06-2021 14:20
א. ידוע ששכנת את הרב דרוקמן ואחריו את שאר הרבנים על דרכך זו. השכנוע נעשה בדרכים עקלקות, עע פרסומים בתקופה ההיא על איום בהתפטרות וכדו'.... ב. הייתי מציע לאדם כמוך, שכל הדרך התייחס למציאות בהסתכלות של כאן ועכשיו, (עע תמיכה מליאה ועיוורת בנפתול ואיילת) לא להטיף לרב טאו שהוא לא רואה לעתיד.... ג. אולי לאחר שהרב של היישוב אפרת ושוהם, יגיירו כאן את מחמוד עבאס, תבין צמפרע שזו הייתה טעות... ד. דבריך ומעשיך הם בעצם הגרעין לחוצפתו ההזויה של ניר אורבך כלפי הרב דרוקמן.
דיברתי עם...
חי | 15-06-2021 20:49
דיברתי עם רבנים מתקופתו הם בכלל לא מחשיבים אותו למשהוא
חזור בך!...
יאיר | 15-06-2021 18:54
חזור בך! השם יעזור לך שאתה מעז לדבר ככה על רב גדול!!!
לא הסכמתי...
ירא כבודם של תלמידי חכמים | 15-06-2021 18:34
לא הסכמתי עם הרב בדעתו בנושא, אך לך הייתי ממליץ לחשוב שבעים פעם לפני שאתה כותב על הרב צבי טאו שליטא
סתום !כנראה...
מטטא | 15-06-2021 15:55
סתום !כנראה טבח פרעות לוד לא מעניין אותך ולא את טאו טאו הטמבל.
5
קרב גזענים בבוץ...
איזה יופי | 15-06-2021 14:23
קרב גזענים בבוץ
יפה נפש...
חנוך דה סילבה | 15-06-2021 18:32
יפה נפש מתל אביב, אהה, לך תגיב בהארץ, לא פה
בן דוד(ערבוש...
סמוט | 15-06-2021 15:54
בן דוד(ערבוש אתה?)
6
חזק ואמץ
יישר כח | 15-06-2021 14:30
כל הכבוד
7
כותב סמוטריץ' יש...
מכיר את העובדות | 15-06-2021 14:37
כותב סמוטריץ' יש לי כבוד גדול לרב טאו שסובר אחרת. יש לי כבוד גדול לתלמידי חכמים בכלל, ואני לא נוהג להתווכח איתם בפומבי ואז עושה בדיוק את זה. לא רק שלא שמעת בקול הרב טאו כי יש לך רבנים אחרים, כמו שאתה מיתמם לטעון, הסתת אנשים (כולל רבנים! למשל ריש) לפגוע בדעתו של הרב טאו וגם בכבודו באמצעות הפצת ספינים, וזה כבר לא מקובל.
מותר לו...
דוד | 16-06-2021 10:21
מותר לו לחלוק על הרב טאו. אין בזה כל בעיה, לא תורנית ולא מוסרית.
חצוף מחוצף....
פם | 15-06-2021 16:21
חצוף מחוצף. סמוטריץ עונה בענווה ובכבוד יותר מדי. הרב טאו הוא זה שטען ברבים שסמוטריץ פעל על דעת עצמו, והוא עונה לו בכבוד שהוא מסתמך על רוב רבני הציונות הדתית. הוא ממש לא פעל על פי עצמו והוא אכן מייצג את הציונות הדתית. לטעון אחרת זה חוצפה ושקר גס!!!
8
אני נגעל כל...
פיני | 15-06-2021 14:55
אני נגעל כל יום יותר מהמעשה של בנט אחדות?הוא פילג הרבה יותר זה אחדות במעמד צד אחד לא ביבי.
9
ואולי בכלל סמוטריץ'...
רק בנט | 15-06-2021 15:56
ואולי בכלל סמוטריץ' שותף סמוי למהלך של בנט? הוא ידע עליו מראש, פרש כדי לכבוש את הנהגת הימין, ולא הצטרף לממשלת אחדות במקום רעמ כדי להישאר המנהיג הבלעדי של הימין הקיצוני. אחי, רואים לך. אבל אתה לא תרוויח מזה. רוב רובה של הציונות הדתית האמיתית מסורה קודם כל לאחדות ישראל, ולא לפלגנות שלך
אחדות ישראל...
אורי | 16-06-2021 7:30
אחדות ישראל זה להחרים חצי מהעם ולהתאחד עם אחים מוסלמים?
10
ערימות של מילים...
אביאל | 15-06-2021 16:00
ערימות של מילים חלולות ועדיין אין הצדקה להפלת שלטון הימין ולסילוק נתניהו... סמוטריץ' - נכשלת מוסרית וערכית ועדיף שתפרוש!!
11
נפטלי בנט הבעיה...
פינחס | 15-06-2021 16:05
נפטלי בנט הבעיה הוא סחיט אין לו מנדטים הוא כלוא אצלם
סחיט ?...
נהג מונית סחיט | 15-06-2021 17:41
סחיט ? אולי חכם , גאון . טוב , מי שלא סחיט שישאר באופוזיציה 4 שנים.
12
כל הכבוד בצלאל,...
פף | 15-06-2021 16:22
כל הכבוד בצלאל, אנחנו איתך. צנוע, עניו, מדבר לעניין, מתייעץ ובודק, הולך לפי רוב כרבנים. המלעיזים עליך הם עשבים שוטים. (אגב: פורץ גדר ישכנו נחש זה פסוק מקוהלת)
13
תכל'ס לא חידשת כאן. אבל גם לחזור על
גיל | 15-06-2021 16:31
דברים פשוטים יש בזה מעלה. בכל אופן כדאי היה לתמצת בהסבר. ולהאריך בדוגמאות קולעות יותר. יישר כח
14
ארוך וטרחני. בקיצור...
מונטי פ. | 15-06-2021 16:45
ארוך וטרחני. בקיצור בפוליטיקה הכל אפשרי ומי שלא משחק את המשחק היטב נשטר בצד ואכמל
קצר ועצלני....
רגדי אנדי | 15-06-2021 20:19
קצר ועצלני.
15
סמוטריץ אלוף!! ...
אור כהן | 15-06-2021 16:47
סמוטריץ אלוף!!
16
סמוטריץ תשאר גיבור!!!! שאף...
מיטח | 15-06-2021 17:26
סמוטריץ תשאר גיבור!!!! שאף אחד לא יקלקל אותך צדיק שלנו
17
רבנים גדולים מהרב טאו בשנים ובחכמה - אסרו...
דוד | 15-06-2021 17:56
רבנים שגדולים מהרב טאו בשנים ובחכמה - אסרו להצטרף לממשלה שנשענת על אוייבי ישראל. זהו. סוף פסוק. לא צריך עוד הסברים. הרב טאו שגה שגיאה חמורה כאשר בניגוד לדרך התורה הלך ופרסם קבל עם ועדה דעה המתנגדת לדעה של הגדולים ממנו. ודל..
הרב קנייבסקי...
עידו | 15-06-2021 21:41
הרב קנייבסקי פוסק הדור פסק אותו דבר . ולכתובנרבנים גדולים מהרב טאו מצביע על כתיבה חצופה ולא תורנית בעוד הרב ואו הוא הרב הבכיר ביותר בציונות הדתית ותלמידו המובהק של הרב צבי יהודה
18
קצר ולענין! כל...
ניצבת | 15-06-2021 18:00
קצר ולענין! כל הכבוד סמוריץ' מנומק ענייני ובעיקר מלא חזון. לך בדרכך זו!
אפשר להגיד...
אבי | 15-06-2021 21:29
אפשר להגיד הרבה דברים על מה שסמוטריץ' כתב קצר ולעניין הוא לא אחד מהם...
19
בשבילי רעם ...
יערי | 15-06-2021 18:03
בשבילי רעם עדיף על סמוטובוכוביץ
20
דברי טעם כתב סמוטריץ'. הוא צודק לגמרי.
אדיר בזק | 15-06-2021 18:15
עד עתה לא הסכמתי עם צעדיו, אבל עתה - קראתי ואני מסכים אתו לגמרי. ניתוח מבריק של המצב ושל האופציות, וההחלטה של סמוטריץ' נכונה מאוד. חזק ואמץ!
21
גאון בהסבר וגם...
אבי | 15-06-2021 18:26
גאון בהסבר וגם צדק כשאמר מפורשות שבנט ושקד בדרך לממשלת מיעוט עם לפיד ורעמ
22
סמוטריץ השתגע ,...
נהג מונית | 15-06-2021 18:28
סמוטריץ השתגע , כדי למצוא חן בעיני מצביעו הוא מסתכן באסון ! מדוע להתגרות מדוע ??? עזוב עכשיו מצעדים.
תמששיך לנהוג...
חיים | 15-06-2021 20:42
תמששיך לנהוג אל תתעסק עם פיליטחקה זה בשבילך
23
סמוטריץ הפתיע אותי...
יוסי הדויסי | 15-06-2021 18:33
סמוטריץ הפתיע אותי עם התגובה שכל מבריק
24
צודק . ...
צחי | 15-06-2021 18:44
צודק .
איך מיקרוב, סמרטוט...
יועץ לכלום | 15-06-2021 18:56
איך מיקרוב, סמרטוט יבחוש בן דומן מרשה לעצמו להתעמת עם רב גמד מנטלי. שעדיין גדול עליו בשלוש מידות.
25
הגולם קם על...
יורם | 15-06-2021 20:17
הגולם קם על יוצרו .. ביבי עבד ועמל ופגע סגפני כדי שסמוטריץ יעבור את אחוז החסימה ..!!! חייך ביבי אכלת אותה !!!!.
26
נועד לגדולות!!!! ...
עמוד שדרה | 15-06-2021 20:25
נועד לגדולות!!!!
27
צודק בכל מילה......
מ. ל | 15-06-2021 20:46
צודק בכל מילה...
28
ישר כח, סמוטריץ'. כתבת לעניין.
יואב | 15-06-2021 20:56
ישר כח, סמוטריץ'. כתבת לעניין. זו פרקטיקה של פוליטיקאים
29
פועלים להדחת סמוסטריץ...
שלום | 15-06-2021 21:37
פועלים להדחת סמוסטריץ מראשות הציונות הדתית או מקימים פלטפורמה חדשה. סמוטריץ אינו נשמע לרבנים בדיוק כמו בנט והוא מחליט לבד על דברים שברומו של עולם. הרב קנייבסקי , הרב טאו, הרב אבינר הרב שילת ולחלק מהזמן גם הרב שמואל אליהו פסקו שנכון לשבת עם עאבס כשהוא נמנע בנצבע אך סמוטריץ מעמיד את עצמו בפני הרבנים באותה רבה ואינו נשמע אליהם ובכך הקים במו ידיו ממשלת שמאל קיצונית שהכריזה על פגיעה בכל הקטדש וגם בהתיישבות וגם הכניסה את עאבס בתמיכה מליאה בממשלה. סמוטריץ לא ראוי כמנהיג של הציבור שלנו ולכן עלינו לפעול מיידית להדיתו או לחלופין להקים פלטפורמה פוליטית חדשה. סמןטריץ אינו יכול להיות הרב של עצמו או לשמוע רק לאביו. זו פשוט יהירות שאינה במקומה שהביאה לנו אסון בפועל. סמוטריץ אוט ומיידית !!!
הרב אבינר...
הדס | 18-06-2021 16:10
הרב אבינר שליטא הולך בכל דבר לפי דעת הרב טאו שליטא כך שזה נחשב דעה אחת. הרב קנייבסקי שליטא מבלי לפגוע בכבודו אינו מרבני הציונות הדתית. איננו מכניסים את ראשנו במחלוקת תח גדולים אך מלבד דעת הרב טאו רוב רבני הציונות הדתית גיבו את סמוטריץ כך שלא ניתן לומר שאינו מקשיב לתח.
מדוייק ...
ישראלי | 15-06-2021 22:33
מדוייק
פחח כי לרבנים...
ישראל | 15-06-2021 22:32
פחח כי לרבנים יש טווח ראייה קצר ולפוליטקאים אין.. כמות המילים של סמוטריץ לא מכסים על העוול שנעשה בהקמת ממשלה בעייתית שגם ככה כבר נשענת על ערבים- לגמרי להתחסד
30
השמאל יקים עם...
דור חדש | 16-06-2021 4:45
השמאל יקים עם הערבים ממשלות גם בלי שהימין 'אישר' זאת אז מה הסברה שהימין לא יקים איתם?...
31
הטעות הכי גדולה...
הטעות- של ביבי | 16-06-2021 8:51
הטעות הכי גדולה זה ביבי שלא איפשר אלטרנטיבות סביבו ושלא פרש.
נכון ...
אילון | 16-06-2021 20:59
נכון
32
מה רוצה התולעת?...
מיקו | 16-06-2021 10:25
מה רוצה התולעת?
אל תנבל את...
תיקון לחיי"ם | 16-06-2021 11:54
אל תנבל את הפה. תכבד
33
לך בכוחך זה...
תיקון לחיי"ם | 16-06-2021 11:54
לך בכוחך זה והושעת את ישראל
34
הסיבה היא שאסור להקים ממשלה עם אדם חשוך כמוך
רונן | 16-06-2021 11:59
כל דבר יהיה עדיף
35
לא מבין את...
אילון | 16-06-2021 20:56
לא מבין את זה, אם לימין האידאולוגי האמיתי היה באמת איכפת מהערכים שלו הוא היה פועל בכל יכולתו לסלק את בנימין נתניהו מכסאו בבלפור וכך היתה קמה ממשלת ימין ערכית אמיתית וענקית. אבל לא, גם סמוטריץ' הקול הימני היותר אידאולוגי ראש מפלגה בחר לתמוך בו, עצוב. ממשלת ימין אמיתית לא תקום לעולם כשביבי עומד בראשה (כל מי שקצת מבין בפוליטיקה יודע- הימין האידאולוגי וערכי הימין עבור נתניהו גג במקום השני בסדר העדיפויות)
חזק בדיבורים....
בעז | 19-06-2021 16:21
חזק בדיבורים. בפועל סמוטריץ רצה והיצליח לסלק את נתניהו. הוא ידאג שהסילוק יהיה סופי. אם את הליכוד ינהיג אחר אז סמוטריץ מתחזק
36
שמחה שהצבעתי לבצלאל סמוטריץ
רבקה | 22-06-2021 12:15
וללערכים שהוא מוביל. אני וכל משפחתי הרחבה, תומכים בך ומחזקים את ידיך ומברכים אותך בבריאות ואורך ימים.