לא אוהבים לקרוא ספרים? זה הפתרון בשבילכם - סרוגים

לא אוהבים לקרוא ספרים? זה הפתרון בשבילכם

מיוחד לשבוע הספר| אוכלוסיות רבות, גם ילדים וגם מבוגרים, נתקלים בקושי בקריאת ספרים. אז במקום לוותר ולפרוש מראש, יש לנו הצעה בשבילכם: על קומיקס חשבתם?

לא אוהבים לקרוא ספרים? זה הפתרון בשבילכם
  (צילום: שאטרסטוק)

אנשים רבים אינם אוהבים לקרוא ספרים ופשוט מתייאשים ומוותרים, אבל רגע, מה עם קומיקס? בשנים האחרונות יש עליה בתחום הקומיקס בארץ ובמיוחד אצל קוראים צעירים. נפגשנו עם יעקב סראלי, בעל חנות הקומיקס "קומיקזה" בתל אביב, שיסביר לנו, האם קומיקס הוא פתרון לילד שלא אוהב לקרוא? מה כל כך מושך אותנו בקומיקס? ומה הקומיקסים הטרנדיים בתקופה האחרונה?

מה בעצם מושך אנשים בקומיקס?

"לדעתי, אפשר לחלק את זה לכמה קהלים. חברה צעירים, הרבה מאוד מהדברים שהם צורכים במדיומים אחרים כמו בקולנוע, טלוויזיה או משחקי משחב- מבוסס על קומיקס. הקומיקס הפך למעין אבן שואבת לכל מיני רעיונות שמתורגמים אחרי זה למדיומים אחרים. אותם צעירים רוצים לדעת מאיפה זה התחיל, מה המקור, מה גרם לזה לפרוץ ולהיות המשחק מחשב שהם אוהבים או הסדרה שהם צופים בה כל שבוע.

עוד באותו נושא

סופרים ממליצים: 50 ספרים עבריים שחייבים לקרוא

למבוגרים, יש אלמנט נוסף. הם למעשה קוראים יותר קומיקס יותר זמן. אז בהתחלה קוראים אותו בשביל דמויות מסוימות או בשביל היקום הקולנועי של מארוול או של דיסני, אבל כשמתחילים להיות ממש מעורים בתחום, עוקבים אחרי יוצרים, ציירים, אמנים מסוימים שמביאים קול אחר, קצת יותר בוגר, יש שילוב של מילה כתובה יחד עם אומנות. בישראל היה שנים קונספט שקומיקס זה לילדים אבל זה ממזמן נשבר ורואים שזה לא המצב".

"הקומיקס הפך למעין אבן שואבת" (קרדיט: שאטרסטוק)

יש לך המלצות לקומקסים שמתאימים לציבור הדתי?

המון! יש יוצרים מקומיים מדהימים בארץ שלנו. חלק גדול מהקומיקסים יתאימו לכל אחד. לדוגמא: יש עכשיו קומיקס חדש בשם: "אח מפח" של היוצר יניב שמעון, קומיקאי בחסד עליון, על נושא כאוב ביותר- בריונות. בספר מתואר ילד צעיר שילדים אחרים בשכבה נטפלים אליו. אותו הילד יחד עם השכן שלו יוצרים רובוט שנקרא "אח מפח". הרובוט בעצם עוזר לילד הקטן מגן עליו מפני הבריונים.

יש כאן מסר מעצים מדהים. לדעתי, זה מאוד יכול לעזור לביטחון העצמי של ילד שקורא את הספר. ילד שרואה בתוכו משהו כזה וקורא את הסיפור זה יכול לתת לו תחושה שצריך להילחם בבריונות ושקודם כל הוא יבין שבריונות זה דבר פסול בעיקרו.

מעבר לכך, גם הצד השני יכול לעבור תהליך, ילדים שקוראים את הספר וחושבים שזאת דרך לגיטימית להתנהג בה- פתאום יראו שזאת לא הדרך להתנהג לילדים שלא מסכימים איתם או לילדים שלא אוהבים איך שהם מתלבשים או מדברים. יש בספר מסר מעצים מיוחד מאוד.

(קרדיט: יניב שמעוני. באדיבות: כנרת זמורה ביתן)

ספר נוסף טרנדי במיוחד נקרא: ״שודדי המפרש השחור״ של היוצר מושיק גולסט. הספר מבוסס על פיראט אמיתי שחי במאה ה-16 שהוא למעשה רב, והוא נלחם בכל מיני מסיונריים בים הספרדי. זה ספר שבתוכו יש גם אספקט של היסטוריה יהודית, יש גם אלמנט חינוכי, שילוב של היסטוריה ומורשת יהודית.

(קרדיט: מושיק גולסט. באדיבות: כנרת זמורה ביתן)

"כמובן, שאי אפשר שלא להזכיר את שי צ'רקה, אחד היוצרים הגדולים בתחום הזה, "באבא" המתאר רב בתקופת המשנה וכל מיני מעשיות תמיד רלוונטי ומאוד מעניין.

יש גם את "איש הכלב", מאת דאב פילקי, קומיקס שמתאים יותר לקטנטנים. סיפור הרפתקאות מקסים עם מוסר השכל שמלמד מה לעשות במגוון של נושאים מהותיים. כמובן, שקפטן תחתונים גם פופולארי כבר שנים רבות גם בעיקר בקרב צעירים. לדעתי, הספרים האלה באמת יכולים לשפר בסופו של דבר את החוויה של הילדים בבית ספר, את החוויה שלהם בינם לבין ילדים אחרים ובין המקום עצמו".

"שילוב של מילה כתובה יחד עם אומנות". (קרדיט: שאטרסטוק)

ילדים שלא אוהבים לקרוא מעדיפים לדעתך קומיקס?

"לדעתי כן, בהחלט. אנחנו רואים את זה כמעט כל יום בחנות, בקשות לספרים  לילדים שמאוד קשה להם לגעת בנובלות רגילות וספרי פרוזה. הקומיקס הוא סדק בתפיסה של קשה,בלתי אפשרי ומאוד מסובך. עם הקומיקס נפתח הסדק ואני שומע הורים שמגיעים אלינו שנים אחרי כך ואומרים שהילדים התחילו עם קומיקס והיום, ילד שלא קרא כמעט 2 עמודים, קרא ספרים של 300-400 עמודים".

מתי התחלת לקרוא קומיקס בעצמך?

"אני התחלתי לקרוא קומיקס כשעליתי לארץ מגיאורגיה, היה לי קל יותר ללמוד עברית מספרי קומיקס. הייתי יושב בספרייה המרכזית בנתניה, שם גדלתי, כל ספר קומיקס אפשרי הייתי לוקח ופשוט ישבתי וקראתי. בצורה הזאת, היה לי הרבה יותר מעניין וכיף ללמוד את השפה מאשר ספרים יותר מסובכים וכבדים".

"קל יותר ללמוד עברית מספרי קומיקס" (קרדיט: שאטרסטוק)

שם התחיל החלום של החנות?

"אז באמת גם בתקופת התיכון נעזרתי בקומיקס כדי ללמוד אנגלית, ממצב שממש לא ידעתי לקרוא דברים בסייסים באנגלית- סיימתי את הבגרות שנה לפני כל שכבת הגיל שלי, והכל היה בזכות הקומיקס. התחלתי לקרוא קומיקס מיובא מכל מיני מדינות אחרות, עשיתי מנוי בחנויות הקומיקס ואז באמת הגיעה ההזדמנות להגשים את החלום ולפתוח חנות קומיקס, דבר שעבורי היה מאוד משמעותי".

מי קהל הלקוחות שלכם בחנות קומיקס?

"קהל הלקוחות שלנו זה באמת מגוון מטורף שאני מאוד גאה בו. כל הגילאים וכל שכבות האוכלוסייה מכל הדתות המינים מגילאי 6 ועד גיל 90. יש אנשים קבועים שמגיעים במיוחד בשביל לקנות קומיקס וממש מתרגשים לבוא ואנחנו חלק מהשגרה שלהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו