אחת מן הברכות הנדירות שאדם זוכה לברך במהלך חייו היא הברכה "על עשיית מעקה". כאשר אדם מתקין מעקה בביתו הוא מקיים מצוות עשה: ועשית מעקה בביתך וגם נמנע מעשיית מצוות לא תעשה: ולא תשים דמים בביתך. 

מי שעושה מעקה עושה מצוות עשה, נמנע מעשיית לאו ונמנע מביטול מצוות עשה. כבר תקופה ארוכה ברור שהמדינה צריכה מעקה.

אנחנו נמצאים בסחרור בו המדינה הפכה להיות מזוהה עם אדם. אנו נמצאים בסחרור שיש אדם שמרגיש שהוא המדינה. 

אנחנו נמצאים בסחרור בו דומה שאין אידיאולוגיה והכל מתמצה בשאלה מה טוב לראש הממשלה ומה רע לו. אם יש משהו שטוב לו, אז זה נחשב ימין, אם יש משהו שרע לו, זה נחשב שמאל. לא משנה אם זה באמת ימין או באמת שמאל. 

אנחנו נמצאים בתקופה בה לא מקימים ועדת חקירה על אסון מירון, בגלל שזה לא טוב פוליטית ולא רוצים לתת נצחון לצד השני. 

מכתב הרבנים בעד ממשלת בנט-לפיד, עליה חתם גם הרב סנדרס

אנחנו נמצאים בתקופה ארוכה בה אין משילות, המשטרה מוחלשת ואז מתפלאים מדוע שאין משילות ומשטרה מוחלשת באופן סיסטמי, המשטרה לא פועלת אל מול פרעות. 

אנחנו נמצאים בתקופה בה בית המשפט לקח לעצמו סמכויות הזויות ואותו אדם שהיה בשלטון מעל עשור לא עשה עם כך כלום עד שזה הגיע אליו אישית. אך יותר מכל, אנו נמצאים בתקופה בה הקיטוב, השסע, חוסר היכולת לראות את הטוב שבאחר, יצאו מכלל שליטה. תקופה בה אהבת ישראל מוחלפת באהבת אידיאולוגיה. תקופה בה אהבת השמרנות ואהבת הימניות הפכה להיות חזקה יותר מן אהבת ישראל עצמה. 

ימין? שמאל? בנט (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

המדינה חייבת מעקה, מעקה שייתן את הביטחון ללכת על הקצה בו אנו נמצאים, מעקה שייתן את היכולת לחוש בטחון איפה שאנו עומדים, מעקה שימנע מאיתנו לחוש ששום דבר לא חשוב חוץ משרידותו של אדם והבית מתמלא דמים. אני לא יודע אם הממשלה של בנט ולפיד היא הפתרון המושלם. היה הרבה יותר טוב שהמפלגות החרדיות, או הליכוד יצטרפו לממשלה גם הן. 

אבל ברור לי שהמדינה לא צריכה מלך שדומה שנמצא בתקופה ובמצב בו היה שאול לפני תום מלכותו. 

שאול היה צדיק. ענק שבענקים. אך גם ענק שבענקים זמנו ללכת. 

זמנו ללכת? נתניהו (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)

מכל עבר שומעים אנשי ימין המפחדים על הקשר עם השמאל. אבל אנשים אחים אנחנו. ממתי אנשים שמאמינים בכלל ישראל פוסלים מראש יהודים אחרים? 

חשוב לומר שמשפט זה נכון גם לצד השני, מה שמכונה גוש השינוי שפוסל את הימין. זהו מצב בלתי נסבל. מצב שבגלל פסילות לא יכולה לקום ממשלה הומוגנית. 

אך זה הוא המצב. והאלטרנטיבה היא או עוד בחירות, או ממשלה. או עוד בחירות שידחפו לסחרור של המשך שנאה ופירוק הממלכה, או ממשלה שיש בה גוונים שונים של עם ישראל שיכולה להתחיל בתהליך של ניתוק של המדינה מאדם, גדול ככל שיהיה.

עוד בחירות יהיו אסון.

הם יהיו נפילה. חייבים מעקה שימנע נפילה.

על מעקה לא מברכים שהחיינו.

תוס' אומרים שאין מברכים שהחיינו על מצוות שאין להן זמן קבוע. בסחרור של התקופה האחרונה, בחירות אחרי בחירות אחרי בחירות אחרי בחירות, מגיפה, מלחמה, הפרת הסכם רוטציה ללא סיבה, אלימות מילולית ושנאה(שחוטף כל אחד שלא אומר בדיוק את מה שהאחר חושב- שנאה שמתבטאת באלימות הפוליטית וברשת מכל הצדדים) נכנסנו לסחרור בו הזמן לא מאפשר להתייצב.

והלוואי שהמעקה שתהווה הממשלה הבאה, איזו ממשלה שלא תהיה לבסוף- גם אם ימצא הדרך ותקום ממשלת ימין, תתן לנו את היציבות שכה חסרה לנו ונוכל לברך שהחיינו על מעשיה הטובים.

ולבסוף, ברור לי שרוב הקוראים את הכתוב בשורות מעל לא מסכימים למה שכתוב פה. אך אנא זכרו, יכולות להיות מחלוקות מה טוב לעם ישראל. אך מחלוקת לשם שמים סופה להתקיים. על המכתב התומך בממשלת אחדות חתום אחד מזקני רבני הציונות הדתית, תלמיד מובהק של כמה מגדולי הדור הקודם. הוא לא חשוד על חוסר אהבה לעם ישראל ולארץ ישראל.

מה שקובע לבסוף את טבעה של מחלוקת האם היא של קרח ועדתו או של הלל ושמאי היא ההכרה שמחלוקת לא מתדרדרת לשנאה, שלא נמנעו בקשרי חתונה בין בית הלל ובית שמאי, שהאהבה המשיכה להתקיים.

והלוואי שנחלוק כבית הלל וכבית שמאי ושמחלוקתנו תתקיים. וכך באמת יתקיים בנו והאמת והשלום אהבו.

==

הרב אביע"ד סנדרס מלמד במדרשת 'או"ת לינדנבאום' ופעיל בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.