"95% גן עדן 5% גיהינום": הכירו את הקצין והצלם שמתעד את יישובי עוטף עזה

"95% גן עדן 5% גיהינום": הכירו את הקצין והצלם שמתעד את יישובי עוטף עזה

"אי אפשר להסתיר מילדים את הסיטואציה הזאת". רפי בביאן, קב"ט המועצה האזורית "שדות נגב" קופץ לכל אירוע בגזרה עם מצלמתו. עכשיו, כשמבצע "שומר החומות" מאחורינו, רפי חושף לסרוגים את תמונותיו ומספר בראיון מיוחד על ההתמודדות של יישובי העוטף

"שומר החומות": תיעוד נדיר ממצלמתו של קצין הביטחון
  (צילום: רפי בביאן)

הביטוי "מלח הארץ" כנראה נכתב על רפי בביאן. מדובר בקיבוצניק אמיתי, חבר בקיבוץ הדתי "עלומים" שממוקם בעוטף עזה. בביאן הוא קצין הביטחון (קב"ט) של המועצה האזורית "שדות נגב", בשל כך הוא מגיע לכל אירוע בטחוני ביישובי המועצה. אם כל זה לא מספיק, בביאן הוא גם צלם מקצועי. לכל אירוע ביטחוני שבביאן מגיע- מצטרפת גם המצלמה.

"מגיע לכל אירוע עם המצלמה" (צילום: רפי בביאן)

השילוב המיוחד מאפשר לרפי לתעד תמונות שחושפות לנו את סיפור ההתמודדות של יישובי עוטף עזה במהלך מבצע "שומר החומות". אז לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקפה ויישובי העוטף מתחילים לחזור לשגרה אט אט, רפי בביאן חושף במיוחד לסרוגים את תמונותיו ומשתף כיצד התמודדו יישובי העוטף בהסלמה האחרונה.

איך תפקיד קב"ט אזורי וצלם משתלבים?

"אני כבר 30 שנה קצין ביטחון, אחראי על 16 יישובים. יחד עם רבש"צ בכל יישוב (רכז ביטחון צבאי שוטף) וצוותי צח"י (צוות חירום יישובי) אני אמון על ביטחון היישובים". כאשר מתרחש אירוע ביטחוני, בביאן מוקפץ מיד לאירוע "באירועים ובשגרה, אני מסתובב עם מצלמה תמיד. במשך שנים אני מתעד את מה שאני יכול".

"תוך כדי תפעול האירוע הוצאתי את המצלמה במהירות ותיעדתי" (צילום: רפי בביאן)

"הייחודיות בהסלמה האחרונה הייתה המאסיביות של ההתרעות צבע אדום. היו לנו מאות אזעקות ביישובים וכן, נפילות בתוך היישובים עצמם" מספר בביאן לסרוגים "הסבב האחרון התחיל בשרפות גדולות בשטחים שלנו, מיד הוקפצו כל הכוחות על מנת לעצור את השרפה ואני תוך כדי תפעול האירוע הוצאתי את המצלמה במהירות ותיעדתי".

מה התמונה שמסכמת את מבצע "שומר החומות" מבחינתך?

"באחד הימים הגיעו חברה ברסלבים לשמח את החיילים בגזרה. הם עצרנו באתר של כיפת ברזל ומיד התחילו לרקוד, לשיר ולחלק דברים לחיילים, אחד מהם תקע בשופר, דבר שמיד משך את עיני ולכן החלטתי לתעד". כך, למעשה נוצרה התמונה שבביאן בחר כתמונה שמסכמת מבחינתו את מבצע "שומר החומות".

(צילום: רפי בביאן)

איך מתמודדים בקיבוץ עם מצב ביטחוני כמו מבצע "שומר החומות"?

"אנחנו חיים במקום מדהים, קהילה מדהימה ומועצה שמשקיעה לאורך כל השנה בטיפוח וחינוך אבל באותה מידה גם בביטחון. יש שאומרים: "95% אנחנו חיים בגן עדן ו5% בגיהינום" אני מעדיף לכנות את זה 5% ימים 'מאתגרים' השתדלנו בקיבוץ להוציא בעיקר את הילדים והמשפחות להפוגה מחוץ לאזור. זאת על מנת שהילדים יחוו כמה שפחות את ההסלמה, צבע אדום, היירוטים והפיצוצים שניתן לחסוך מהם.

הנפש של הילדים שלנו, במצבים כאלה, עלולה להיפגע לשם כך יש לנו את מרכז 'חוסן'. לצערנו הוא עמוס עכשיו בעבודה כי אנחנו יודעים שילדים בתקופות כאלו עלולים להיות בפוסט טראומה".

שדות הקיבוץ השרופים (צילום: רפי בביאן)

איך זה להיות קב"ט כשיש אירוע בעלומים, הבית שלך?

"כשאני שומע שיש צבע אדום בעלומים, אני ממתין כמה רגעים ואז מתקשר הביתה. במקביל, אני קשוב לקשר ולדיווחים הראשוניים שעולים בנושא. באחת הפעמים כשהתקשרתי לאשתי לאחר שהיה צבע אדום, היא אמרה שהיא הכניסה את הילדים לממ"ד ושהיא  שמעה פיצוץ חזק, היא שיערה כי כנראה היה יירוט ממש מעל הקיבוץ. מספר רגעים לאחר מכן הודיעו לי שהייתה נפילה ממש קרוב לבית שלי.

(צילום: רפי בביאן)

את המבצע האחרון בחסדי הקב"ה עברנו ללא נפגעים בגוף. נפגעי נפש כנראה יש לא מעט". בכל נושא הפגיעה הנפשית אומר: "המבצע נגמר אבל חלק נוסף רק התחיל, אנחנו נטפל בפגיעה הנפשית בחודשים הקרובים".

איך מסבירים את הסיטואציה המורכבת הזו לילדים בקיבוץ?

"הילדים בגילאים הקטנים יותר יודעים שיש צבע אדום ושצריך להיכנס לממד. הילדים שלי (בני 5) כבר יודעים שהחיילים של כיפת ברזל שומרים עלינו ביחד עם הצבע אדום, הם שומעים את הפיצוצים אבל עדין לא כל כך מבינים מה זה אומר.

הם מסתובבים איתי הרבה בגזרה, בשטחים, הם רואים את העשן ואת עזה ואני אומר להם שיש אנשים בצד השני שלא כל כך אוהבים אותנו. חשוב לא לפרט יותר מידי כדי לא להכניס להם פחדים. ילדים בגילאים יותר גדולים מבינים לגמרי. הם יודעים שצבע אדום מביא אחריו הדי פיצוץ כזה או אחר". רפי מסכם: "לצערנו, אי אפשר להסתיר מילדים את הסיטואציה הזאת".

(צילום: רפי בביאן)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כאב לב ...
סעדיה | 24-05-2021 17:26
כאב לב