ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן על הפרעות: "המשטרה צריכה להקים גוף לוחם"

ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן על הפרעות: "המשטרה צריכה להקים גוף לוחם"

"הם המשימה מספר אחת של ישראל", אמר היום ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן והתכוון למהומות וההתפרעויות של ערביי ישראל בערים המעורבות. לגבי הפסקת האש טוען כהן, ישראל תיבחן בצעדים שתעשה אחרי הרגיעה

יורם כהן: "המשטרה צריכה להקים גוף לוחם"
  צילום: מרים אלסטר/ פלאש90

"למשטרה יש פיקוד צעיר, חלקו חסר ניסיון ובימים הראשונים אולי הוא לא הבין את הסיטואציה ולא הגיב מספיק מהר." כך פתח ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, את טענותיו בתכנית הבוקר של קלמן ליברמן ברשת ב', על הליקויים בטיפול בהתפרעויות של ערביי ישראל.

עוד באותו נושא

"תם עידן הדו- קיום": קריאת השכמה לחברה הישראלית


28

"שירות הביטחון הכללי צריך להיכנס יותר עמוק וצריך לחזק את המודיעין של המשטרה, שהתגלה כחלש. הסיטואציה מחייבת חשבון נפש – כל קונפליקט נפתח ונפתר באש ובאלימות", טען כהן. "הוא מבוסס על שנאת ישראל ופגיעה ביהודים על עצם יהדותם ומלווה באלימות פראית. זה מחייב לדעת איך להתמודד עם פורעים מצויידים בנשק חם. צריך להכניס את השב"כ יותר לעניינים. המשטרה צריכה להקים גוף לוחם."

עם זאת, לדבריו "צריך להבין שרוב ערביי ישראל מעוניינים בהשתלבות ולא בהתבדלות. המשימה מספר אחת של מדינת ישראל היא ערביי ישראל." בהתייחסות לדבריו השנויים במחלוקת של המפכ"ל אמש, הוא אומר: "לא כדאי לעשות אירוע מדברי המפכ"ל."

כוחות שיטור בלוד (צילום: יוסי אלוני/ פלאש90)

חמאס רואה הפסקת אש אחרת מאיתנו

לאור הדיבורים על הפסקת האש המסתמנת בתיווך מצרים, לדעתו של כהן "אנחנו מתקדמים להפסקת אש, אלא אם יש במערכת הביטחון אינטרס סמוי מהעין לפגיעה משמעותית – כמו פגיעה בבכירים מאוד, במקומות שיגור, או בסמלי שלטון," ומוסיף: "אני מקווה שכל מה שתיכננו לעשות, נעשה ואם לא – אפשר למשוך את זה עוד כמה ימים."

"לחמאס יש התניות שונות בנוגע להפסקת אש ורואה את זה אחרת מאיתנו. אין לי את הידע המודיעיני הנדרש. אולי מיצינו את המערכה הזאת." בנוגע למטרת המבצע הנוכחי לטענתו, הוא מסביר: "הכוונה הייתה להחזיר את השקט וליצור הרתעה – יכולים רק להעריך שזה משהו שאכן הושג, ולא ניתן להיות בטוחים בשלב הזה." נוסף לכך, יש לזכור כי "לחמאס תמיד הייתה כוונה להרוג כמה שיותר מאיתנו- חיילים ואזרחים. הם תמיד הפרו את הפסקות האש ופתחו בהתקפות ופיגועים, גם בלי התגרות מאיתנו. צריך להפסיק עם מדיניות ההכלה!"

יונתן זינדל/ פלאש90

הומניטארי תמורת הומניטארי

"תוצאות המערכה הנוכחית נגמרת לא בשיקום ומחוות הומניטאריות לחמאס בעזה," שלטענתו קורה כל סבב מחדש, אלא בהשבת הבנים. "אני חושב שלהשיב את הבנים זה לא ריאלי. כבר בעבר, במגעים להפסקת האש בצוק איתן, ישראל הציעה להם 20 גופות לוחמים ועוד 15-20 שבויים מהקרבות בתמורה לגופות שני החיילים – והגורמים במו"מ סירבו. לא הסכימו להחלפת שבויים. הם רוצים דברים שכבר לא קשורים להתנהלות בהפסקת אש. אנחנו צריכים להבין שאנחנו יותר חזקים מהם – יכולים לבקש יותר. הם קיבלו מכות כואבות והשיקום שלהם ייקח יותר זמן מבישראל."

לסיום, כהן גורס כי "נוכל למדוד את ההרתעה רק ברגע שהיא תיסדק. אני לא יכול לחתום על האמירה שיהיה שקט בשנים הקרובות."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
למנות אותו לשר לענייני ערבים בממשלה הבאה!
מאיר | 19-05-2021 13:27
סוף סוף אחד עם ראש על הכתפיים שמבין מיהם הערבים ואיך צריך לטפל בלאומנות הרצחנית שלהם. כל הכבוד!
2
סוף סוף ראש...
איציק | 19-05-2021 20:30
סוף סוף ראש השבכ לשעבר עם הכיפה על הראש המתעלל בנערי הגבעות ( שמסייעים בהגנה על האחים היהודים) מדבר...
3
צריך לעצור את...
מחמוד חוגיראת | 19-05-2021 23:11
צריך לעצור את המסיתים במגזר.הם אלה שדאגו שיצאו מאות צעירים לרחובות בשביל האינטרס האישי שלהם.כל מי שתרם להתפרעויות צריך לפטר אותו לאלתר.בטח אם הוא עובד מדינה .אני בתור ערבי בדואי מתביש ממה שקרה .זה מעשה פנאטי לא האמנתי שזה יקרה .פשוט גועל נפש.ההתפרעויות וההרס זה נגד הדת ומעשים אלה פגעו בדת האיסלאם לא אומר לנהוג כך .אין לי מילים גועל נפש
4
למרות כל הגזעניים...
גוזף | 19-05-2021 23:24
למרות כל הגזעניים כערבי ישראלי אשמור עלחוקיה ואפעל בכל הכח למען דו קיום אמיתי .לא הדו קיום המזוייף שמשתמשים בו ביום הבחירות
5
השטן מבלפור מכה...
נביא זעם | 20-05-2021 7:52
השטן מבלפור מכה את שלטון החוק מזה 10 שנים עכשיו שהערבים משתוללים צריכים הביביסטים להבין שזה כבר לא עניין של כסף זה עניין של חיים ומוות אז תפנימו הוא שטן לא משיח
6
יורם כהן מטובי...
רינת | 20-05-2021 8:53
יורם כהן מטובי ראשי השבכ שהיו, ששיקם ופיתח את יכולות הארגון שהיה בדשדוש מסוים קודם לכן מבחינת פיתוח יכולות, מנתח את המצב בצורה מדויקת
7
תלמדו ממבצלאל סמוטריץ,...
זקלין כריסטופר | 20-05-2021 8:57
תלמדו ממבצלאל סמוטריץ, איתמר בן גביר ועוד אנשי מפלגת הציונות האמיתית, אנשי יהדות ודגל התורה, אנשי שס, אנשי מפדל וחלק מאנשי ימינה וחלק מאנשי הליכוד: רק ליהודי שחי חיי תורה, יתכנו טיעונים מנצחים כנגד נוכרים שלוטשים עיניים אל ועל ארצנו ארץ ישראל ומחמדיה. אפילו איילת שקד ובנימין נתניהו ועוד ימנים, לא יכולים להציג טיעונים מנצחים, כל עוד הם לא חיים חיי תורה. יהודי ימני בלי תורה= כמו עוף מרוט או אף בלי כנפיים וטיעוניו, חזקים ככל שיהיו, הם חלשים כנגד טיעוני נוכרים שחיים כאן כבר מספר דורות.
8
ראש הממשלה הבא....
אבי | 20-05-2021 12:04
ראש הממשלה הבא. בליכוד. תומך בך
9
למשטרה יש כוחות...
יעקב | 20-05-2021 15:09
למשטרה יש כוחות לוחמים טובים: יממ,פלוגות מגב,יחידות יסמ. אז היכן הבעיה? ראשית,ועדת אור שסירסה את המשטרה,כך שזה מונח בראשו של כל שוטר ומפקד במודע או בתת-מודע. לכן על המפקדים הבכירים היותר להיות בשטח ולתת דוגמא אישית לפקודיהם בנחישות ובאגרסיביות להפסקה מידית של מעשי העבירה ולמעצר המחבלים. שנית, חוקים למאבק בטרור קיימים ועל היועמש להנחות המשטרה לפעול על פי הפקודה למניעת טרור ופרק ז' שבחוק העונשין בגידה. שלישית,לשלול אזרחותם של המחבלים והמסיתים ובני משפחותיהם ולגרשם לחמסתאן.להעמיד לדין את המחבלים את המחבלים והמסיתים ומשיסיימו ריצוי עונשם לגרשם לחמסתאן. רביעית,לערוך שינוי חקיקה לכזה שימנע משופטים מסויימים שיקול דעת לשחרר ממעצר את המחבלים שבצעו פשעים חמורים.
10
ומה עם הפורעים...
נ. | 20-05-2021 17:30
ומה עם הפורעים היהודיים??? כהן הוא חלק ממכונת התעמולה הפשיסטית.