בדיחות לתלמידים

ש: האם מותר לקחת בצחוק באמצע הלילה את הנעלים של תלמידי כיתה של החדשים ולשים אותם במגרש בחוץ. לא כדי לפגוע בהם אלא כדי לצחוק?

ת: אם אתה בטוח שזה לא יפגע אלא רק יצחיק. אם אינך בטוח, ורצונך לצחוק, אז שים את הנעלים של עצמך במגרש שם.

נישואים על פי מקובל

ש: החלטתנו להתחתן אך מישהו ממשפחתנו שאל מקובל והוא קבע על פי שמותינו שאיננו מתאימים. מה לעשות?

ת: אין להתחשב בזה. אפשר להתחתן. אין לדרך הזו שום מקור. ד' יברך אתכם.

ויכוח

ש: איך יודעים שויכוח הוא באמת לבירור האמת ולא רצון להיות צודק?

ת: אם יש אהבה בין המתווכחים, כמו בית הלל ובית שמאי שזה היה לשם שמים, כי היו משאילים כלים זה לזה ומתחתנים זה עם זה. יערות דבש לרבי יהונתן אייבשיץ.

משה רבנו

ש: כיצד קראו למשה רבנו לפני שבת פרעה משתה אותו מן המים?

ת: היו לו שבע שמות: אביו קראו לו חבר, אמו יקותיאל, אחותו ירד, אחיו אבי זניח, מניקתו אבי סוכי, עם ישראל שמעיה. ילקו"ש שמות קסז. אבל זה שכרם של גומלי חסדים שנקרא על פי השם שנתנה לו בתיה בת פרעה. שמו"ר א כו.

כח התפילה

ש: אם רבונו של עולם קובע גורלו של אדם, מה התועלת של התפלה, הרי ד' כבר קבע?

ת: ד' קובע אך זה גם רצונו שהתפלה תהיה חלק מהקביעה.

כיפה

ש: מה הסיבה שצריך כיפה?

ת: יראת שמים. צניעות. רמב"ם ה' דעות (שו"ע או"ח ב ו הגה. מ"ב יא – רשם מ"צ).

גז ביום טוב

ש: שמעתי שאסור להשתמש במבער גז ביתי עם מנגנון חשמלי אוטומטי שסוגר את הגז במקרה שהשלהבת נכבית, כדי למנוע דליקה?

ת: מותר. נכון שהדלקת השלהבת גורמת להפעלת חיישן חום שמזרים זרם, ובכל זאת מותר, כי זהו דבר שאינו מתכוון בפסיק רישא דניחא ליה בדרבנן של מוליד זרם, בגרמא כי חמום מתכות החיישן הוא שיוצר זרם.

ש: יש איסור בונה?

ת: זה חידוש של חזון איש, שאינו מוכרח.

שמירה בבית משפט

ש: מותר לעבוד באבטחת בתי משפט או יש בזה סיוע לערכאות שאינן על פי תורה?

ת: זו מצוה ככל שמירה על חיי אדם, ללא קשר על מה שעושים.

גרים בחופה

ש: האם הוריו הביולוגיים של גר צדק יכולים להובילו לחופה?

ת: לא לכתחילה. אם הכרחי, לצרפם לאחרים בחכמה.

אשה וכבוד מלכות

ש: כיצד אכבד כאשה את ראש הממשלה, הרי בילקוט שמעוני כתוב שזו פריצות שנשים יביטו בנויו של שאול המלך?

ת: כדי לכבד, אין צורך להסתכל. גם אין איסור לאשה להסתכל באיש, ולא נפסקה ההלכה כאותו ילקו"ש, ולכן מותר לה לשמוע קול זמר איש כגון חזן בבית הכנסת.

ספרות רומיות

ש: האם מותר שיהיה בבית שעון עם ספרות רומיות?

ת: כן. גם הספרות הנהוגות הן ממקור גוי.

עוונות ויסורים

ש: איפה יש ספר שמסביר על כל סוגי יסורים שבאים על האדם ומהו החטא שגרם – למשל כאב עיניים על אי שמירת עיניים?

ת: אי אפשר לנו לדעת כאלה בלי רוח הקודש. אלא מי שבאות עליו צרות, עליו לשוב בדברים בהם הוא חוטא.

זריקת אבנים

ש: אם ערבים זרקו עליי אבנים, אני רשאי להחזיר להם מדין פיקוח נפש, מדין כיבוש ומדין להראות שיהודים אינם מושפלים?

ת: כן אם זה פיקוח נפש. שני הנימוקים האחרים – הם תפקידו של צה"ל.

פדיון נפש

ש: האם כסף שנתתי לצדקה נחשב לי פדיון נפש או שיש לתת צדקה למטרה זו?

ת: אין הבדל. חז"ל אמרו צדקה תציל ממות (שבת קנו ב – רשם מ"צ).

היסטוריה צבאית בבית כנסת

ש: מותר לקרוא היסטוריה צבאית שלנו בבית הכנסת?

ת: לא. זה חול.

ברכה על גרעינים

ש: האם על גרעיני חמניות וכדומה מברכים ברכה אחרונה?

ת: לא, כי אין אכילת שיעור תוך כדי זמן קצר.

לו"ז בשבת

ש: מותר לעיין בלוח זמנים בשבת או יש גזרה שמא ימחוק?

ת: ישים בניילון.

כשרות הרבנות הראשית

ש: האם כשרות הרבנות הראשית על מוצרים חלביים ופרווה, היא אמינה?

ת: גם על מוצר בשרי. ואתה צריך לעשות תשובה על עצם השאלה מפני בזיון תלמידי חכמים והשופט אשר יהיה בימים ההם.

פרי עץ הדעת

ש: האם יש אצל חז"ל דעה שפרי עץ הדעת היה תפוח?

ת: לא. זה ציור גוי.

הגשמת עצמית

ש: למדתי שהאידיאל של האדם בעולם הוא הגשמה עצמית, אז למה לקיים מצוות?

ת: איני יודע איפה למדת זאת. מכל מקום, קיום מצוות הוא ההגשמה העצמית.

ראוי להיות ש"צ

ש: הרב שלי רוצה שאהיה שליח ציבור אך אני חושב שאיני ראוי?

ת: להיות שליח ציבור ולעשות תשובה.

הכשר דבש

ש: אני בחוץ לארץ. האם מותר לאכול דבש בלי הכשר?

ת: כן אם הוא נקי, כגון מרגליים של דבורים.

הר הבית

ש: מה ההוראות המדוייקות של הרבנות הראשית לישראל של טבילה לפני העליה להר הבית?

ת: אין הוראות כאלה אלא פסיקת איסור לעלות כפי שרואים בשלטים השונים מטעמה.

קדושה באמצע לימוד

ש: מותר לאנשים שלומדים להפסיק לימודים כדי לענות קדושה לאדם שמבקש?

ת: כן. אך הוא מצידו אין לו לגרום ביטול תורה וגם לא להטריח אנשים.

שליח ציבור שונא

ש: האם אדם שמכנה את השוטרים בשם S.S. יכול להיות שליח ציבור?

ת: ודאי לא. אבל לא להיכנס לריב.

כיבוד הורים

ש: הוריי אינם רוצים שאתגייס, האם אני חייב לשמוע להם?

ת: לא. אין כבוד הורים לדבר שהוא מצוה. כמובן יש לפייסם ולהרגיעם (שו"ע יו"ד רמ יד – רשם מ"צ).

אומנות לחימה

ש: האם זה טוב לשלוח ילד לחוג אומנות לחימה למטרת הגנה עצמית וחיזוק בטחון, או זה מרגילו לאלימות?

ת: זה טוב. אין זה מרגיל לאלימות אלא אדרבה לשליטה עצמית.

קברי צדיקים בחו"ל

ש: האם יש לנסוע לקברי צדיקים בחוץ לארץ כגון של רבי נחמן מברסלב?

ת: אין יוצאים לחו"ל אלא לפרנסה או למצוה, לרמב"ם רק מצוה גדולה, לתוספות כל מצוה. אך ביקור קברי צדיקים אינו מצוה לא מן התורה ולא מדרבנן, אלא מעלה ובשביל זה אין יוצאים. סוף שו"ת משפט כהן. ומעלות כדי לזכות לגן עדן יש הרבה פה: חסד, לימוד תורה, תשובה וכל המצוות, ולאו דווקא קברים. ואם רוצים דווקא קברים, המבלי קברים אנו בארץ ישראל. ומי יותר גדול מישני חברון?! וכסף הנסיעה לתת לצדקה שמצילה ממות.

ש"ץ מגמגם

ש: האם מגמגם יכול להיות שליח ציבור?

ת: אם הציבור מסכים.

ש: ומה עם כבוד ד'?

ת: יראת שמים יותר חשובה מחסרון זה. הגמרא מספרת על ש"צ שלא ביטא טוב אותיות (מגילה כד ב. ע' שי כהן של הג"ר שאר ישוב כהן א א – רשם מ"צ).

צדקה

ש: האם אני יכול לתת כסף כפרות לאימי שזקוקה לכסף?

ת: ודאי. היא קודמת לכל. וכל זה אם זה הכסף היחיד שאתה יכול לתת לה.