חג מתן תורה. האם מדובר בחומות של הלכה? - סרוגים

חג מתן תורה. האם מדובר בחומות של הלכה?

נשים לב מה השורש של המילה 'הלכה': הלכה היא מלשון הליכה - כמו דרך. אנחנו הולכים עם ההלכה במהלך החיים שלנו. ההלכה אמורה להדריך אותנו במהלך החיים ואנחנו הולכים איתה

חג מתן תורה. האם מדובר בחומות של הלכה?
  צילום: ניסים לב

חומות של הלכה?

לצערנו בימים האחרונים דיבור על גבולות ודרכים בטוחות הפך רלוונטי מתמיד. לכבוד חג מתן תורה, מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין משתפים בסרטון של הרבנית ד"ר חני פרנק על ההלכה וגבולותיה כדרך חיים:

תורה עתיקה כדרך חיים?

אנו נמצאים כעת בערב חג השבועות, החג שהוא זמן מתן תורתנו – בו הקב"ה נתן לנו מתנה מאד גדולה – את התורה. התורה היא דבר מאד גדול ורחב, שצריך להדריך אותנו בדרך החיים.

הדרך הראשונה שבה התורה מדריכה אותנו בדרך החיים היא דרך ההלכה.

עוד באותו נושא

"יחד ננצח": תושבי לוד קוראים לעזרתכם

רוח החירות של ימינו יוצרת רצון של כולנו לבחור ולהחליט מה לעשות ומה לא. לכאורה, נראה שההלכה שניתנה לנו לפני כל כך הרבה שנים, עם כל התפתחותה במהלך השנים עדיין נראית כמשהו ישן, שלא משתנה מספיק עם קצב החיים שלנו. איך מערכת כל כך עתיקה כזו יכולה להדריך אותנו גם היום?

דרך ההלכה

כדי להשיב על כך, נשים לב מה השורש של המילה 'הלכה': הלכה היא מלשון הליכה – כמו דרך. אנחנו הולכים עם ההלכה במהלך החיים שלנו. ההלכה אמורה להדריך אותנו במהלך החיים ואנחנו הולכים איתה.

מה מאפיין דרך? נדמיין דרך רחבה מאוד, כביש מהיר, אפילו אוטוסטרדה. מה מאפיין אותה? לכל דרך יש גבולות, למשל, השדות שכבר אינם חלק מהאוטוסטרדה והם גבולות הדרך. גם להלכה, חד משמעית, יש גבולות! הם קובעים לנו את הסדר, ואת הדרך שמוליכה אותנו. מצד שני לאוטוסטרדה יש גם המון נתיבים, וזה אחד המאפיינים המאוד חשובים של ההלכה. להלכה יש נתיבים. הדרך על פי רוב היא גם אפורה, וכמוה גם ההלכה: פסקי ההלכה אינם 'שחור לבן' כמו שמצטייר לפעמים, אלא להיפך, היא אפורה ומאפשרת תמרון בין הנתיבים.

בחירת הנתיב הנכון

עבודתו של כל אדם שבוחר לשמור הלכה – ובוודאי מי שבוחר להתייעץ עם יודעי הלכה, היא למצוא בעזרת פוסקי ההלכה את המינון הנכון במדויק, בהתאם למי שמשתמש בדרך ונוסע בה: להבין מה הם תנאי הדרך, מה התנאים של החיים שעומדים לפנינו כרגע, ולהתאים אותם – בלי לרדת מהגבולות, בלי לצאת מהדרך – בדרך עצמה – לבחור את הנתיב הנכון. צריך לזכור שמי שאינו יודע את חוקי התנועה לא יוכל להשתמש בדרך בלי לסכן אחרים. בדומה לכך, גם מי שאינו יודע את כללי פסיקת ההלכה, עלול חלילה לטעות. לכן צריך ללמוד הלכה ולהתייעץ, כדי שנהיה בטוחים שאנו בוחרים את המסלול המדויק והנכון לנו. כפי שבדרך, לפעמים ניסע בנתיב הימני, לאט לאט, כי זהו הנתיב המתאים לנו כעת. לעיתים, למשל כאשר אנו ממהרים, נצא לעקיפה דרך הנתיב השמאלי.

כך גם בהלכה: נלמד את כלליה, ואם לא למדנו, נתייעץ עם מי שלמדו, וכך באמצעות הנתיבים השונים, ההלכה מאפשרת לנו את דרך החיים, את מציאת הנתיב הנכון של כל אחד, בתוך גבולות הדרך. חשוב לזכור שבתוך הגבולות הללו, יש המון מקום לתמרון, וממילא זה גם מאפשר לנו את החופש הפנימי של כל אחד לבחור לשמור הלכה, להישאר בדרך ובמסלול, ויחד עם זאת – למצוא את הנתיב שמתאים לו לפי תנאי הדרך השונים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ההלכה חזקה מכל מפרשניה.
רוני | 17-05-2021 23:56
תודו שזה הפלא הכי גדול. כיצד התורה וההלכה שורדים, על אף נסיונות בלתי פוסקים לשנותן ולפרשנן ברוח הזמן. כל המפרשנים והמפרשנות יכלו וזאת התורה לא תהא מוחלפת.
2
נהדר, תמשיכי לכתוב את השטויות שלך
ג'יפה | 18-05-2021 0:39
ככה אנשים יתרחקו ממך ומחבר מרעייך הרפורמים
3
רבנית כזו יש רק בדתי לאומי איבדתם את הכיוון.
שלי | 18-05-2021 1:07
הלבוש לט עפ כללי ההלכה היהודית (שהיא 1)
4
הרבי
נועם | 07-03-2022 11:35
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף