צפו: קצר על הפרשה | בפרשת במדבר מתגלה שכל העניין של עם ישראל הוא; "שומר החומות"

צפו: קצר על הפרשה | בפרשת במדבר מתגלה שכל העניין של עם ישראל הוא; "שומר החומות"

מה החשיבות של פרשת במדבר? מדוע אנחנו מצויים לזכור את סדר המסעות של ישראל ואיפה כל שבט ניצב בכל שלב? ומה הקשר האקטואלי? הרב יישכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

author-image
צפו: קצר על הפרשה | צה"ל הוא "שומר החומות"
  מבצע שומר החומות (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

פרשת במדבר: שנים רבות מציקה לי השאלה למה כל כך חשוב להכיר את פרשת במדבר? מה יש בה?  סדר המסעות לפני שלושת אלפים שנה? השבט הזה היה פה והשבט הזה היה שם, מה זה משנה?

עם ישראל הלך במדבר ארבעים שנה עד שהגיע לארץ ישראל, עבר בדרך מה שעבר, מה זה משנה איפה הלוויים חנו ואיפה שמעון ואיפה ראובן?

השבוע, בעקבות האירועים הקשים חשבתי על הסבר לעניין.כשמסתכלים בפרשה, רואים בצורה ברורה שבמרכז יש את מחנה לוויה, את המשכן, את משה והלוויים, ומסביב חונה כל עם ישראל בצורה מאוד מסודרת.

המשכן הוא הלב של עם ישראל, הוא המרכז. כשמסתכלים על עמים ומדינות בעולם מה הדבר הכי חשוב להם? – יכול להיות אתר היסטורי, יכול להיות בנייני תקשורת, הבנק המרכזי, דברים שונים מהווים את מרכז האומה, הם סמלי השלטון, וסביבם מלוכד העם.

עוד באותו נושא

מרהיב! ספר במדבר מזווית אחרת; תמונות מספרות

בעם ישראל הלב הוא המשכן, ואם נתבונן בצורה יותר רחבה מהמשכן נתבונן במקדש, ידוע שכל מערכת המשפט נשענה על לשכת הגזית בבית המקדש, על הסנהדרין שישבו דווקא שם, ואז היו להם מלוא הסמכויות ההלכתיות, כשהם גלו מהלשכה סמכויותיהם פחתו, מערכת המשפט עובדת בעם ישראל בצורה מלאה דווקא בבית המקדש.

שלמה המלך בונה את ארמונו על הר הבית צמוד לבית המקדש. נבואה, אומרים חז"ל כל נביא שלא כתוב שם עירו סימן שהוא היה ירושלמי. אם כן, מרכז עם ישראל הפוליטי-מדיני של המלך, הרוחני של הנבואה והמשפטי, כל המהות היהודית מתנקזת מסביב למשכן.

במדבר, משה ריכז את כל הדברים הללו והוא גר סמוך למשכן, במחנה לוויה.עד כאן דברים ידועים.באה הפרשה ומחדשת לנו דבר מעניין, בפרשה אנחנו קוראים על ספירת עם ישראל על פי המפתח של "כל יוצא צבא" "וצבאו ופקודיהם", לאמור, גם הצבא הוא סביב העניין הזה.

כל מהותו של הצבא הישראלי, עיקר תפקידו הוא לשמור על מקום המשכן, להיות שומר החומות, להיות זה שדואג למשכן, להר הבית, לשמור על המקום המרכזי הזה.

יהי רצון שהצבא יצליח לעשות את מלאכתו בצורה מלאה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בתנחומא מובא שסדר...
אלון בן דוד | 14-05-2021 7:51
בתנחומא מובא שסדר המסעות היה זהה בדיוק לסדר עם ישראל סביי מיטתו של יעקב אבינו.מסקנה: לא לשנות מימה שאבותינו הנחילו לנו שכן רצונם מבוטא גם ברצון ה' ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל