הכל בידי הנשיא: מה קורה למנדט אחרי חצות? - סרוגים

הכל בידי הנשיא: מה קורה למנדט אחרי חצות?

הלילה בחצות יפוג תקופת המנדט של נתניהו לנסות להרכיב ממשלה. מה הן האופציות שעומדות בפני הנשיא ריבלין ולאן מושכים השחקנים הפוליטיים? עושים סדר

author-image
הכל בידי הנשיא: מה קורה למנדט אחרי חצות?
  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

המערכת הפוליטית מגיעה היום לנקודת שיא, עם סיום המנדט של ראש הממשלה נתניהו.

בעוד כשעה יסתיימו 28 הימים שהטיל נשיא המדינה, ראובן ריבלין, על נתניהו לנסות להרכיב ממשלה חדשה, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, נתניהו לא צפוי להודיע על הצלחה.

חבר הכנסת שמחזיק במנדט רשאי אמנם לבקש ארכה של עוד 14 ימים לטובת המאמצים שלו, אך אין צפי שנתניהו יבקש זאת וממילא סיכוי נמוך מאוד שריבלין היה מאשר, לאור כך שלא נראה שיש אופציה לפריצת דרך לטובת נתניהו.

לפי החוק, לנשיא יעמדו שלושה ימים לשקול מה לעשות עם המנדט להרכבת ממשלה: אופציה אחת היא להטיל על מועמד אחר ואופציה שנייה היא להעביר את הכוח לכנסת, לאפשר לה חלון הזדמנות של 21 ימים למצוא ח"כ שיש לו 61 תומכים אקטיביים, צעד קשה יותר שימנע הקמת ממשלות מיעוט.

עוד באותו נושא

שקד בהקלטה: "סמוטריץ' הכי לא מקשיב לרבנים"


28

מה יעשה הנשיא?

הקרב הפוליטי הצפוי ביממות הקרובות יהיה למנוע מריבלין להחזיר את המנדט לכנסת אלא להטיל אותו על חבר כנסת, כאשר הוויכוח הוא על זהותו.

בגוש מתנגדי נתניהו דורשים שהמנדט יינתן לח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד. לפיד זכה ל-45 ממליצים בסבב ההמלצות הקודם ולכן מבחינתם הוא השני לקבל את האפשרות להקים ממשלה, לאחר שנתניהו נכשל.

אתמול (שני) ראשי "גוש השינוי" הביעו אופטימיות לגבי אפשרות הקמת ממשלה חדשה. לפיד טען כי "ביום יומיים אפשר להשביע ממשלה חדשה. היא לא תהיה מושלמת אבל תיקח אחריות ותעסוק בניהול המדינה."

מצד השני, הליכוד היה רוצה לשמור את המנדט בצד הימני של המפה ושוקלים האם להביא את המנדט לידיים של ח"כ נפתלי בנט או אולי בכיר ליכוד אחר.

חלק מהמאמצים מתמקדים כעת בסיעת רע"מ. אם הם ימליצו בעד מועמד מהימין, הוא יכול לזכות ב-61 ממליצים, ואז לכאורה שיקול הדעת של הנשיא יצטמצם ויהיה לו קשה שלא להעניק את המנדט לאותו מועמד.

והשאלה שנותרה – האם ריבלין באמת יסכים להעניק את המנדט לאיש ליכוד אחר או ליו"ר ימינה, מתוך חשש שמדובר במריחת זמן, שהרי נתניהו הוא בפועל מי שישלוט בסיטואציה הפוליטית, זאת למרות שכשל בניסיון האישי שלו.

צילום: יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי ותומר נויברג, פלאש 90

החשש בגוש מתנגדי נתניהו, שאם המנדט יהיה אצל בנט, הוא יוכל להמשיך "לרקוד על שתי החתונות" – להמשיך משא ומתן מקביל עם לפיד אך גם עם נתניהו, ולכן הם רוצים לוודא שהמנדט בידיים שלהם, למנוע מבנט להפתיע אותם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הכל בידי שמים...
יהודה | 04-05-2021 9:29
הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. איני יודע מי אחראי לכותרת החילונית הזאת אבל ריבלין לא מחליט כלום. תרתי משמע.. ה' אלוקי ישראל מנהל הכל והכל בידיו. בו אנו בוטחים ולא באחר חלילה בעה משיח בן דוד בקרוב והתגלות מלכות ה' יתברך בעולמו. בשורות טובות לכל בית ישראל
הטורף מרחביה אורב לטרף. עיניו של חיה
פוייה איכסה ריבלין | 04-05-2021 12:08
אומרים שרובי רוקד כל היום משמחה שביבי הולך. אבל בקרוב נזרוק אותך רובי למושב זקנים
2
להעביר המנדט לכנסת
מפוכח | 04-05-2021 10:13
על מנת שחבר כנסת אחר מן הליכוד יקים ממשלת ימין - דתיים יציבה.
הליכוד בחר...
נו באמת | 04-05-2021 11:00
הליכוד בחר את נתניהו. ומי שלא טוב לו - יום טוב לו
3
על גוש הימין להמליץ על דרעי לראשות הממשלה
משה | 04-05-2021 11:45
על גוש הימין להמליץ על דרעי לראשות הממשלה בניסיון להקים ממשלת אחדות יחד עם הליכוד , גנץ וימינה . כך המנדט יישאר בגוש הימין ואין סכנה להעבירו לבנט שעלול ללכת עם לפיד. ואם יומלץ לאיש אחר מהליכוד הנשיא עלול למנוע העברת המנדט. כאשר אם לדרעי יומלץ יקבל 52 תומכים מול 45 של לפיד ולא תהיה ברירה לנשיא מאשר להעביר לדרעי ולא ללפיד
4
לפיד
חיים | 05-05-2021 21:38
לפיד חבל שלא עשיתה בגרות אבל זה לא מאוחר .תחזור למיקצועך הקודם .התפקיד שרציתה גדול עליך.