הושענא רבה נקרא כך על שם שאנחנו מרבים באמירת הושענות ביום זה. בכל יום מקיפים את הבימה זכר להקפת המזבח וביום הושענא רבא מקיפים שבע פעמים, הקפות אלו יש בהם רמז להקפות של יהושע סביב ליריחו שמשמעם היה הניצחון לפתיחת הדרך לארץ ישראל כולה, שהרי יריחו היא המפתח של ארץ ישראל.

סממנים רבים של יום דין יש להושענא רבה, יש הלובשים קיטל, יש האומרים לעילא ולעילא בקדיש ועוד. על פי המסורת חתימת הפתקאות נעשית ביום זה שבו נידונים גם על המים ומה ליום דין בתוך שמחת חג הסוכות, כיצד יום דין יכול להיות שמח.

התשובה היא כי יום דין אינו רק זמן של חרדה מפני הסכנה בפתח בהכרעת הדין, אלא גם הזדמנות לעשות שינוי, לתקן את העבר ולקבל על העתיד. גם כשאנחנו שמחים על האורות המיוחדים המקיפים אותנו מאז יום הכיפורים אנחנו עדין עומדים לדין- דין של שמחה שבו אנחנו יכולים עוד לשאוב מים בששון ממעייני הישועה. לקבל ישועות של אור חדש הזורח עלינו בחג הסוכות.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

כאשר אנחנו אומרים בהלל "אנא ה' הושיעה נא" אנחנו מנענעים בלולב, לעצור רוחות רעות וטללים רעים, ומצד שני על ארבעת המינים נאמר ושמחתם לפני ה' אלוקיכם, כי בתוך הדין גנוז החסד ואם אנחנו יודעים לראות אותו אזי הלב מתמלא שמחה של נקיות, של התרת הספקות, של ישרות עצומה הבאה אלינו מתוך הדין. השמחה והדין לא מתנגדים זה לזה, הכל תלוי רק בהבנה שלנו איך לשלבם יחד.

הושענא רבה הוא גם יום של הכנה לקראת שמחת תורה. ההקפות שלנו בהושענא רבה מכשירות את ההקפות של שמחת תורה, והלימוד כל הלילה מכשיר את קבלת התורה שבה נוכל לשמוח בשמחת תורה.

כאשר אנחנו הולכים ללמוד בליל הושענא רבה אנחנו צריכים לזכור כי אין כאן עוד שעשוע תרבותי בלבד, אלא שאנו מקבלים את התורה וממצבים אותה במרכז חיינו. זו המשימה החשובה של החברה הדתית לאומית בדורנו- להעמיד את התורה במרכז. אנו, שיש לנו כל כך הרבה ערכים חשובים ונקודות עניין מיוחדות ומורכבות גדולה, מוכרחים לשמור על התורה כמרכז החיים הפרטיים והלאומיים שלנו.

היום האחרון של חג הסוכות, הושענא רבה הוא כנגד דוד המלך האושפיז האחרון. יש האומרים כי בגלל זה אנו ערים כל הלילה, כיון שדוד לא ידע שינה בימיו ובלילותיו יותר משיתין נשמין של סוס, והיה בלילות עוסק בשירות ובתשבחות ובלימוד תורה שחוט של חסד משוך על לומדה בלילה. אנו בכל שנה אוספים את האורות המיוחדים הללו ולוקחים אותם אל החורף הקר הצפוי לנו. אורות אלו לא נעלמים לעולם. השנה, יותר מתמיד ניקח את אותם אורות ונציבם בכל פינה ופינה בארץ כדי שאור זה יאיר בכלל האומה.

הרב חיים רטיג הוא ראש ישיבת בינות ברעננה ויו"ר זהות-איגוד המרכזים לזהות יהודית