בחג הסוכות הופץ בבתי הכנסת מסמך של גוף רבני הדוגל בגמישות הלכתית והתאמת ההלכה לרוחות הזמן, ובו הצעות לדרכי ציון שמחת תורה בקהילה. המסמך מכיל הרבה הנחיות, חלקן טובות וחשובות כגון דאגה לזקנים, לנכים, אמירת דברי תורה ועוד. ובין השאר מציע המסמך להשוות את הנשים לגברים גם בשמחת תורה. אחת ההצעות המוצעות בחוברת, היא שבמקום המנהג המקובל לפיו יש רק שני חתני תורה גברים, כדאי לבחור גם שתי כלות תורה – נשים שתרמו השנה תרומה חשובה לקהילה, לרומם אותן ולכבד אותן. בכך יתוקן העוול הנותן עדיפות לגברים.
מבחינה הלכתית, ההצעה הזאת הרבה פחות בעייתית מההצעה השנייה שהם מציעים (שאשה תרקוד עם או ליד ספר תורה), אלא שנדמה שבארגון הזה לא כל כך מבינים מה זה שמחת תורה.
כבר משמו של החג 'שמחת תורה' ניתן להסיק כי מדובר בחג שהוא לכבוד התורה. עיקר הכבוד ביום זה מופנה לתורה. לפעמים, הדרך לכבד את התורה היא על ידי כיבוד לומדיה. ובהקשר זה צריך להבין את חתני התורה: לוקחים שני אנשים שההבדל היחיד בינם לבין שאר הקהל הוא שהאנשים האלה זכו לעמוד בבית הכנסת, ולקרוא בתורה את הפסוק המתחיל או מסיים את התורה, מכבדים אותם, ומכאן יוכל כל הקהל ללמוד על חשיבותה של התורה. הכבוד הגדול הוא של סיום התורה ותחילתה, ואת זה מבטאים על ידי השניים שעולים לתורה וזוכים לכבוד. לא כבוד האנשים משפיע על התורה, אלא כבוד התורה מאציל על האנשים. אם מכבדים אדם שלא קרא בתורה את הפסוק הראשון או האחרון, כנראה חושבים שהנושא הוא האיש. זו טעות, לא האיש הוא הנושא. הפסוק הראשון בתורה והפסוק האחרון בתורה הם הנושא המדובר. כדי לכבד את הפסוקים האלה (ואת התורה המתחילה או מסתיימת בהם), אנו מכבדים את האנשים שקראו אותם. אבל האנשים האלה לא באמת מעניינים אותנו, התורה היא שמעניינת אותנו.
אם ננהג כהצעת אותו ארגון ונכבד בשמחת תורה את מי שלא קרא בתורה, כנראה שפספסנו את המובן של שמחת התורה. במקום לכבד את התורה הנצחית, אנחנו מכבדים את האנושי, זה אולי יפה ודומה, אבל ברמה נמוכה יותר. דרך משל, מכירים את המצב בו ילד מאד רוצה לללכת עם שעון, אז ההורים קונים לו בשקל שעון עם מחוגים מצויירים, הוא מאושר וחושב שאין שום הבדל בינו לבין המבוגרים. על היד יש לו שעון, אבל אין לו משמעות.
החוויות
אין זאת הפעם היחידה שבה אנשים בעלי תפישות עולם כאלה מעוררים סימני שאלה. לפני כמה שנים, קראתי באחד מעלוני פרשת השבוע, מאמר של רבנית פמיניסטית, שניתחה את פרשת העקדה. השאלה שהיא העלתה היתה מדוע שרה לא נזכרת בפרשת העקדה. שאלה מעניינית שזוכה להתייחסות מאז ימי חז"ל ועד ימינו. המסקנה של אותה כותבת היתה שאברהם נכשל, כי הוא היה צריך לשתף את שרה בחוויית העקדה. חוויית העקדה. זה ציטוט מדויק של מה כתבה.
גברתי היקרה. העקדה לא היתה חוויה, היא היתה נסיון. אברהם לא הלך לעקוד את יצחק, הוא הלך לשחוט אותו. בדרכו, הוא אכן חשב שה' רוצה שהוא ישחט אותו, והוא הלך לעשות זאת לא בשביל שום חוויה.
פלורליזם
תנועות פמיניסטיות דוגלות בדרך כלל גם בפלורליזם. אינני יודע איך הם מסתדרים עם כל מיני פסוקים כמו "כִּי אִם כֹּה תַעֲשׂוּ לָהֶם מִזְבְּחֹתֵיהֶם תִּתֹּצוּ וּמַצֵּבֹתָם תְּשַׁבֵּרוּ וַאֲשֵׁירֵהֶם תְּגַדֵּעוּן וּפְסִילֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ". ועם כמה הלכות שנלמדות מפסוקים אלה. בדרך כלל הם משיבים: "בנאדם רוצה להתפלל, לא תתן לו? אלה צרכי דתו. אתה היית רוצה שימנעו ממך להתפלל?"
להתנדנד
ואני תוהה, אולי יש איזה קשר בין התופעות? אולי לא במקרה אלה שרוממות השוויון בפיהם, הם גם אלה שלא ממש מבינים מה עושים בבית הכנסת?
מי שמבין מה עושים בבית הכנסת, מי שמבין שיש אלהים ואותו באנו לעבוד, מי שמבין שהעיקר זה תורה, לא יוציא מפיו משפט כמו "אנו מתפללים והם מתפללים", או "לנו חוויה ולהם חוויה ובואו נשתף את כולם בחויה" או "בואו נכבד את כולם". מי שאומר כך, כנראה חושב שהעיקר בבית הכנסת הוא להתנדנד ולהנות מחוויית הנדנוד. (או מהכבוד הנלוה להם) אם העיקר הוא החוויה – מה ההבדל בין שעון אמיתי לשעון מצוייר, או בין חוויה אמיתית לשאון מדומה?
ואם העיקר הוא החוויה האנושית – באמת למה להפלות בין אדם לאדם? תן לאלה ולאלה לחוות את החוויות. אם לא מדובר בתפקיד ובטול האדם כלפי א-להים, אלא בשימוש בא-להים לשם החוויה האנושית – תן לכולם את החוויה. אם באים לבית הכנסת לא כדי לכבד ולרומם את ה' אלא כדי לכבד ולרומם את האדם – מה בין אדם לאדם.
אם העיקר הוא האדם וחוויותיו, תחושות הרוממות שלו וכו', אז באמת אין הבדל בין עובדי ה' לעובדי אלילים, באמת אפשר להסתפק בשעון מצויר. זה יפה מאוד, אבל רק בבקשה, לא בבית הכנסת. בית כנסת הוא מקום עבודת ה', לכאן לא באים בשביל חוויות, לכאן באים בשביל לעבוד. בשביל חוויות יש מקומות אחרים, בתי קולנוע למשל.
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
0 דיונים
עמוס
רק מה, אני שומע שדעת הנשים קלה גם מאלה שאני יודע שנשיהם חכמות מהם.
12:47 06.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
מתאים לסדר העדיפויות של זקנים. במיוחד איני מתלהב מהעולים לתורה ומברכים לאט לאט. ממש "תראו אותי".
12:39 06.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי
הדוסיות לא חולמות על שינוי!! הבעייה היא, שאת מזרחיסתית שקוראת לעצמך דוסית,בגלל שאת גרה בישוב שיחסית למזרחי הוא דוסי.
17:59 29.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי
כחרדי, אני ממש מתענג. כבר שנים שאנחנו טוענים שהמזרחיסטים בדרך לרפורמים. ועונים לנו ש'מה פתאם'... ההלכה היא אותה הלכה. אז הנה כבר יש לנו נשים שרוקדות עם ספר תורה ויש...
כחרדי, אני ממש מתענג. כבר שנים שאנחנו טוענים שהמזרחיסטים בדרך לרפורמים. ועונים לנו ש'מה פתאם'... ההלכה היא אותה הלכה. אז הנה כבר יש לנו נשים שרוקדות עם ספר תורה ויש לנו מניינים שיוויוניים, ויש לנו מסמסים בשבת ועוד כמה דברים טובים. בדרך או לא בדרך?
המשך 11:59 29.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
אתן הרס היהדות!
18:31 28.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
אישה לא מקריבה קורבנות,הגבר כן או כהן והם בשם הנשים אבל הם כשלעצמן לא עושות זאת בפועל. לרעיה פרעה ראה בכוכבים שהנשים והטף לא מקריבות קורבנות לכן אמר למשה לך רק...
אישה לא מקריבה קורבנות,הגבר כן או כהן והם בשם הנשים אבל הם כשלעצמן לא עושות זאת בפועל. לרעיה פרעה ראה בכוכבים שהנשים והטף לא מקריבות קורבנות לכן אמר למשה לך רק אתה והגברים והנשים והטף תשאיר.
המשך 18:30 28.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
דבריך על משמעות חתני התורה מרחבי לב ודעת - ונאים כשלעצמם ונאים לאמרם. אבל הבעיה היא שהמעניין בהם בשנית מגלה שאין בהם סיבה למנוע קריאה בתורה לנשים של נשים בשמחה עפ"י...
דבריך על משמעות חתני התורה מרחבי לב ודעת - ונאים כשלעצמם ונאים לאמרם. אבל הבעיה היא שהמעניין בהם בשנית מגלה שאין בהם סיבה למנוע קריאה בתורה לנשים של נשים בשמחה עפ"י ההלכה - כולל כלות תורה שמכבדות ומקבלות את כוחן ושמחתן מהתורה הקדושה. וכאשר הבנת זאת בחרת בחירה שאיננה ראויה - לתקוף לתקוף ולתקוף: השוות במשתמע כמובן ולכאורה בין נשים שקוראות בתורה לעובדי ע"ז - למה מדוע בשביל מה??? התחלת בציטוט של רבנים ללא שם ועבת לציטוט של קבוצה פמניסטית ללא זהות כאילו זה אותו דבר וסיימת בכאילו ציטוט של מישהי שכתבה משהו די מזמן - נו באמת האם היית רוצה שככה יצטטו את דברך??? האם הדרך לחלוק על ארגון רבני שאתה לא מסכים איתו זה על ידי השוואה שלו לגורמים אנטי הלכתיים - די נמאס לנו מהסגנון הזה- תכבדו את מי שחולק עליכם ותסבירו מה הבעיה במה שהוא אומר וכותב - הוא בעצמו ולא תפיסת עולם שדומה וכאילו היא המשך של דבריו...
המשך 00:02 25.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נוף איילוניקית
יש שזועקים אך הרכבת כבר יצאה מזמן מהתחנה. כן, גם נשים דוסיות במיינסטרים הדתי רוצות שינוי ומתן ביטוי הולם לקול הנשי בעבודת ה׳ ובמרחב הקהילתי. מוזמנים לקבוצת פמיניסטיות הלכתיות* כדי...
יש שזועקים אך הרכבת כבר יצאה מזמן מהתחנה. כן, גם נשים דוסיות במיינסטרים הדתי רוצות שינוי ומתן ביטוי הולם לקול הנשי בעבודת ה׳ ובמרחב הקהילתי. מוזמנים לקבוצת פמיניסטיות הלכתיות* כדי לחזות במו עינכם בדוסיות ובבינ״ישים, חברי גרעינים תורניים וישובים, אשר רוצים לקדם את מעמדה של האשה הדתית. לינק לקבוצה: https://www.facebook.com/groups/111728475664913/
המשך 22:34 24.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נוף איילוניק
מה לנו ולהם? הכיפה הסרוגה? החצאית הקצרה? הכיסוי ראש הסימלי? מה לנו ולהם.. הרב עמיטל זצל מתהפך בקברו שלא נדבר על מרן הרב קוק
19:08 24.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
18:23 24.09.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר