צפו: קצר על הפרשה | מה פירוש המילה תועבה? - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | מה פירוש המילה תועבה?

המילה תועבה מוזכרת בתנ"ך פעמים רבות, לא רק בגילוי עריות, אלה גם בהקשרים נוספים, למשל על מאכלות אסורות, על עבודה זרה, ועוד. אז מה בדיוק מסמלת המילה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע

author-image
צפו: קצר על הפרשה | מה פירוש המילה תועבה?
  אילוסטרציה (Photo by Daniel Dreifuss/Flash 90)

בפרשות אחרי מות-קדושים התורה מדברת בהרחבה רבה על גילוי עריות, מה מותר, ובעיקר מה אסור. בשתי הפרשות התורה משתמשת במילה "תועבה". מה פירוש המילה תועבה?

בצורה פשוטה תועבה היא דבר משוקץ, מאוס, מגונה, דבר לא לעניין, והתורה אומרת שגילוי עריות מגונה לחלוטין, זו תועבה. אבל הגמרא במסכת נדרים מביאה את דעתו של בר קפרא שאומר "תועבה – תועה אתה בה", מה הכוונה?

מתי אדם תועה בדרך? – אדם מגיע לצומת יש לו שלוש אפשרויות, ימינה, שמאלה וישר, והוא לא יודע לאן ללכת, הוא לא יודע לאיזה כביש עליו לפנות, הוא פנה ימינה או שמאלה, אבל הוא טעה, כי היה צריך להמשיך ישר. טועה ותועה אלו מילים הקשורות זו לזו. האדם מתבלבל. לאותו אחד שהגיע לצומת ויש פניה ימינה שמאלה או ישר, אין אלכסון, כי יש שם איזה בניין, והוא לא ילך לתוך הבניין עם הראש בקיר.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת אחרי מות – קדושים תשפ"א

ישנן דרכים שהן אפשריות לכאורה, אבל תועים וטועים בהן. אומר בר קפרא, ישנם דברים שבהם יש הווה אמינא, יש היגיון, יש טעם, יש עניין שהאדם עלול לתעות בו. אפשר לשבת עם אדם שיסביר לך בלב תמים ושלם למה התנהגותו לגיטימית, באה התורה ואומרת זו טעות, "תועה אתה בה", האופציה קיימת אבל היא לא נכונה.

המילה תועבה מוזכרת בתנ"ך פעמים רבות, בהקשרים נוספים, למשל על מאכלות אסורות, על עבודה זרה, ועוד. בכל המקרים הללו מדובר על העיקרון הזה, על אדם שיכול להסביר למה בריא, לגיטימי וראוי לאכול אוכל מסוים שאינו כשר, אבל זו טעות. וכן בעבודה זרה, אפשר לשמוע הסבר מה הרעיון בדת כזו או אחרת, איך היא מדברת, מה ההיגיון הטמון בה, מה המיסטיקה המניעה אותה וכו', ועל כל זה התורה תגיד זו תועבה, זו טעות, תועה אתה בה.

הקב"ה נתן דרך שבה צריך ללכת, למרות שיש אפשרות לתעות בדרכים אחרות, שיש בהן איזה היגיון, או עניין אחר. ודי לחכימא ברמיזא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הרבי
נועם | 23-04-2021 8:35
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
2
"תועה בה "
משה אהרון | 25-04-2021 13:20
מה היא תועבה ?. דבר שהוא כל כך מאוס .שלא רק את הטועה בו טקטית. אלא גם ובעיקר תועה בו גם איסטרטגית בדרך. שהטעייה מובילה אותך גם להיות תועה בדרך. דרך שאתה הולך בה היא לאיבוד. אז עשיית מעשה תועבה, אחורה פנה מיד שסופה של זו הדרך להביא עליך כיליון .[משה אהרון]