אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צריך לעשות הכל כדי לכבות את האש בין יהודים וערבים

בין אידיאל הקדושה לבין אש השנאה המלבה את מדורת העימות ומחללת את ה': ברגעי חרום אלו, אין טעם לחפש אשמים באש השנאה שהתלקחה, אלא למנוע כל תגובה של עוינות, הכפשה, גזענות, וכוחנות

צריך לעשות הכל כדי לכבות את האש בין יהודים וערבים
  אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

אש השנאה שפרצה בימים האחרונים בין ערבים ויהודים ביפו ובירושלים מדירה שינה מעיני ומעיני רבים. כל מי שעיניו בראשו וחיי אדם יקרים לו מבין שבשעה זו צריך לעשות כל מה ביכולתנו על מנת לכבות את אש האלימות הזרה שפרצה בתוכנו, או לפחות להנמיך את גובה להבותיה. שתיקה בעת הזו והימנעות מצעדי 'כיבוי' עלולים לגרום לגיצי הדליקה להתעופף למטחווי קשת ולהרחיב את מעגלי השרפה שיהיה קשה מאד לכבותם.

מן הסתם כמה גורמים חברו להתלקחות אש זו, וחיוני הדבר שגורמי הממסד, כלי התקשורת וכל הנוגע בדבר ידונו בהם בכובד ראש וינסו למוצאם, ע"י הקשבה מרבית ויציעו, בהקדם האפשרי, דרכי תיקון.  ברגעי חרום אלו, אין טעם לחפש אשמים, אלא למנוע כל תגובה של עוינות, הכפשה, גזענות, וכוחנות. כל אלו הם בבחינת תוספת שמן למדורה הרותחת! במקום להניף אגרוף מאיים של נקמה יש להושיט יד פתוחה לשלום, לשיח המקשיב למצוקות ולסבל הנובעים מהאלימות או מהחיים שקדמו להם.

 החברה בארץ, כבכל מקום אחר בעולם, מורכבת מבני דתות והשקפות עולם שונות ומנוגדות זו לזו ולכן אם חפצי חיים, ולא מלחמות אנו, חובה עלינו ללמוד לחיות יחד, תוך מתן כבוד עמוק ואמיתי איש לרעהו, למרות ההבדלים התהומיים בינינו. לשם כך שומה עלינו לאתר מכנה אנושי משותף  ולחפש יחדיו דרכי חיים משותפים ופתרונות לצרכים בסיסיים של הקבוצות והיחידים מהמגזרים השונים.

כנגד קולות, מפי פוליטיקאי בכיר, הרומזים ל "צו (פסבדו) דתי" לגרש מי שאינו יהודי מהארץ ע"י ציטוט פסוק מספר במדבר ל"ג, נ"ה, חובה להגיב שזו אינה תורת אמת אלא  בגדר בורות וגזענות גמורה! שהרי הפרק שם מתייחס לעובדי עבודה זרה, שלא מצויים בארצנו ומעולם לא נשמעה פסיקה לגירוש אכזרי כזה! כנגד קריאה זו, שמהוה השראה לקריאות שלא אחרו להגיע שקראו ברשתות לאלימות ואף לרצח של ערבים, חובה לצאת לרחובות, הפיזיים והתקשורתיים, ולהציב כנגדה, אמת יהודית ותורנית אחרת של קדושה ולא של חילול שם שמים.

קדושה זו, הכלולה במצות "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם" הפותחת את פרשת קדשים שנקרא בשבת הקרובה, את המצוה של "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם [=גר תושב, בן מיעוטים] לֹא תוֹנוּ [=תגרמו לו צער] אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם (!) וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ (!) כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם (!) אֲנִי ה'" (ויקרא י"ט). בפרק כ"ה מצויה מצוה אף לתמוך ב'גר' זה, כמו ביחס לכל יהודי וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ". כך נפסק בהלכה, שקראה גם לנחם אבלי גויים ולבקר חוליהם 'משום דרכי שלום'! מעמדו וכבודו של 'גר' שוה לכל אדם "הַקָּהָל – חֻקָּה אַחַת לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר…כָּכֶם כַּגֵּר יִהְיֶה לִפְנֵי ה' תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם" (במדבר ט"ו).

ביהדות אין חובה לנקום (דבר שנאסר בפרשת השבוע) אלא דוקא לרדוף אחר עשיית הטוב והשלום " סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ" (תהלים ל"ד). משום כך חייבים אנו בעת הזו ובכל עת לנסות לקרב את השלום, האחוה והכבוד האנושי  בינינו ולהיאבק בכל כוחנו כנגד  אש השנאה שעלולה לכלות כל חלקה טובה בתוכנו.

הכותב הוא פעיל בארגון תג מאיר, הפועל נגד פשעי שנאה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
הזיות ליברליות ששוללות ניסיון היסטורי
ישי | 22-04-2021 14:09
כשיש גויים ויהודים, הגויים עושים פרעות ביהודים אחרי תקופת דו-קיום קצרה, עע פרעות תרפט או הפוגרום בלבוב ב-1941.
2
תג מחשיך
אנשי חושך | 22-04-2021 14:10
חלאס להתחזות, אתם שמאלנים ובעד חלוקת ירושלים
3
לכתוב בכותרת
יהודה | 22-04-2021 14:32
היה צריך לכתוב בכותרת שהוא מתג מאיר ככה זה לא היה מבזבז את הזמן על לקרוא את הכול ורק אז להבין שמי שכתב הוא בעייתי.
4
מיהו גר תושב"?"
יעקב | 22-04-2021 14:37
טעות בידך, ידידי גדעון.גר הוא מי שהוא אכן מכיר בבעלותנו על הארץ. מי שאינו מכיר בה - כל עוד אין הוא פועל כנגדה - מגיעים לו זכויות אזרחיות בסיסיות כלכל אזרח אחר. מי שפועל ברמה כלשהי לחורבנה של מדינת ישראל כמדינתו הבלעדית של עם ישראל - אין הוא זכאי לזכויות אזרח, לא ראוי להשתתף בבחירות, ובמידה ובמעשיו הוא פועל במישרין כנגד המדינה -אף ראוי לגרשו מן הארץ, ודאי שאין הוא גר תושב. אם התורה אינה מכילה סכנה רוחנית של עז, ודאי שאינה סובלת סכנה פיזית - קיומית.
5
שאין אש מהצד היהודי?
זהרק אני לא שמתי לב | 22-04-2021 14:39
על מי באים לעבוד?
6
כמה יהודים הרביצו לערבים?
הזוי. | 22-04-2021 14:41
נו באמת
7
מאמר משעשע
בבא | 22-04-2021 15:00
לפתע מהיכן שהוא, לא ברור, פרצה לה אש שנאה בין הערבים והיהודים. מדובר בשני עמים שידועים בדו קיום הנפלא שיצרו פה במאה שנים האחרונות. אז כולנו פליאה מהיכן מגיעה אש זרה זו. ידידי, זו לא אש זרה, זו המציאות הרגילה פה בשכונה שנקראת ישראל.
היתה כאן...
מוני | 22-04-2021 16:40
היתה כאן אידיליה והכותב פשוט לא ראה, השינאה הזאת מבעבעת עוד מימי ישמעאל,ובני הפילגשים,ואחרי כל המילחמות של עשיו ביעקב,אז אתה צריך לילמוד מעט היסטוריה,והיה כאשר תריד....
8
תג מחיר,תעשה טובה...
צביקה | 22-04-2021 16:46
תג מחיר,תעשה טובה ותלך חזרה לתייג את המישנה שלך,אתה לא מבין דבר אחד אים לא הינו נחושים במדינה,גם תג מאיר לא היו קימים,הערבים לא רוצים ולא מעונינים בשקט,אבל הם יודעים שהם יפסידו יותר אים הם יתפרעו,אז מורא המימסד הוא שמרתיע,תחזור חזרה למאורה ותתחיל להפנים שאים תהיה להם החזדמנות, הם לא יהססו להוריד,
היהודי אין לו...
קצת הלכה | 25-04-2021 0:00
היהודי אין לו חצי דבר עם ההלכה! שיפתח ויראה את התנאים של גר תושב ומתי הם חלים(בזמן שיובל נוהג) פשוט בזבוז הבנאדם
9
כשמדובר ביהודים שתקפו...
המיואש | 25-04-2021 3:33
כשמדובר ביהודים שתקפו ערבי אתהן לא כאלה פייסנים, גם כששדדו את הרכב של הבוס שלך לא שמענו ממכם כלום אסופה של סחבות
10
המשטרה שלנו בדיחה,...
לילו | 26-04-2021 2:41
המשטרה שלנו בדיחה, אם זה היה קורה בשכונות יהודיות כבר היו מפזרים בצורה מסיבית יותר, אבל כשזה נוגע לערבים הולכים איתם ברחמנות. הם לא מסכנים, מי שמסכן לא יוצא לרחוב הורס מצלמות ורכבים או פוגע באדם כי הוא יהודי. הגיע הזמן להוציא את הזרנוק ולהראות להם של מי המדינה באמת.