ביקורת סדרות: "המפקדת" תעשה לצבא את מה ש"חזרות" עשתה לתיאטרון

ביקורת סדרות: "המפקדת" תעשה לצבא את מה ש"חזרות" עשתה לתיאטרון

היא לא ביקורתית כלפי המערכת הצה"לית, לא מנסה להיות נוקבת ובעיקר לא מנסה לשתול מסרים סמויים על כוח נשי. "המפקדת" של כאן 11 פשוט שואפת להביא יצירה נשית אנושית - וזה עובד!

"המפקדת": לא 'עוד סדרה' על צבא וכוח נשי | ביקורת
  (צילום: משה נחומוביץ')

ביקורת סדרות: "המפקדת" (כאן 11)

גם אני, כמו רבים וטובים, ניגשתי לצפייה ב"המפקדת" עם מחשבה מוקדמת וקווי דמיון ברורים ל"אפס ביחסי אנוש". אך צפייה של ארבעת הפרקים הראשונים גרמה לי להתבדות די מהר: "המפקדת", שיצרו עטרה פריש וניר ברגר, היא יצירה נהדרת שקרובה ברוחה יותר ל"עושות כותרות" פינת "כתום זה השחור החדש", מאשר לאותו סרט ישראלי מצליח.

חרף המשותף בין השתיים, "המפקדת" מחזיקה בדנ"א מעודכן וייחודיות משל עצמה שהרבה ממנה בזכות הארסנל המשובח של השחקניות שמעטרות אותו. הן עצמן תוצאה של מלאכת ליהוק נכונה ומדויקת, והימור שלי – הסנסציה של "המפקדת", תעשה לצה"ל את מה ש"חזרות" עשתה לתיאטרון.

 

המפקדת

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

בעולם של "המפקדת" הצבא הוא למעשה רק תפאורה מתחלפת. הבנות שמעטרות את הסדרה, (תיכף נגיע אליהן) יכלו באותה מידה לשמש כאסירות בכלא, פועלות במפעל, או אפילו חבורת בנות בתיכון. המצבים שעמן הן מתמודדות ברמה האישית, החברתית והמנטלית, יכלו להילקח באותה מידה גם מהעולמות הללו.



נועה (אלונה סער) היא מ"מ מסורה ויש שיגידו אפילו מדי. היא פדנטית, חסרת קשיחות מינימלית, והאוריינטציה הפיקודית שלה זהה יותר לזו של מדריכה בצופים מאשר למפקדת בצה"ל.

יום אחד היא מקבלת הזדמנות לא צפויה לפקד על טירוניות מופרעות – סוג של כיתה טיפולית צה"לית. אלו מביאות אותה למגוון סיטואציות שמותחות את קצה גבול היכולת שלה ומוציאות אותה למסע שחושף את הגמישות, הפגיעות, והחולשות שלה. כל אלה, בסופו של דבר, מובילים אותה לגלות את הישות הפיקודית שלה גם אם הדרך לשם תוציא אותה לעיתים מדעתה.

(צילום: ורד אדיר)

לצדה של נועה יש את סמלת המחלקה (מיה לנדסמן) ועוד מ"כיות נוספות (כרמל בין, עלמה קיני ונועה אסטנג׳לוב). מעל החבורה הוורסטילית הזו, יש את מפקד הפלוגה (דור הררי, יוצא תאג"ד) שלמען האמת נוכחותו המגדרית בסדרה נדמית כהערת שוליים ותו לא.

כל אחת מהבנות מבטאת בדרכה אריכטיפ צה"לי מובהק והיא שונה מרעותה: הצהובה, הקשוחה, המורעלת, הכנועה והשבוזה. השוני ביניהן מוליד מגוון רחב של סיטואציות שנונות, משעשעות, ומבריקות שמגלמות בתוכן את הנוף והז'רגון הצבאי שכל מי ששירת בצבא יכיר היטב ומהשנייה הראשונה.

העידן שבו יוצא "המפקדת" הוא עידן שידידותי מאוד לסדרות על נשים. אך חרף ההקלה הזו, "המפקדת" מצליחה לעמוד בזכות עצמה מאחר והיא לא מנסה להיות מה שהיא לא.

היא לא ביקורתית כלפי המערכת הצה"לית, לא מנסה להיות נוקבת ובעיקר – לא מנסה לשתול מסרים סמויים על כוח נשי וכיו"ב. את אלה ראינו כבר באינסוף יצירות קודמות, ונראה שהיא פשוט שואפת להביא יצירה נשית אנושית וזה עובד.

הפריצה הגדולה של אלונה סער (צילום: ורד אדיר)

יותר מכך, היא עושה כל שביכולתה כדי להתרחק מאזורי החיוג של "בופור", "יוסי וג'אגר", "תאג"ד" וכאמור גם מהסינר של המייסדת של הז'אנר – "אפס ביחסי אנוש".

וכמו בכל סדרה, גם כאן יש כוכבת מרכזית שיכולה כבר מעכשיו לסמן לעצמה את הפריצה הגדולה. אלונה סער הייתה מוכרת עד עליית הסדרה בשל הייחוס המשפחתי שלה.

נראה כי הסדרה הזו מוציאה אותה לחלוטין מצילו של האב (גדעון סער) ומסמנת אותה כאחת השחקניות האיכותיות והמעולות שעוד קרוב לוודאי נשמע עליהן הרבה.

=================================

"המפקדת" – שני וחמישי, בשעה :0021 בכאן 11 ובדיגיטל  | 10 פרקים, משך כל פרק: כ-35 דקות.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
ואז נגיד שהסיבה...
ח | 18-04-2021 14:12
ואז נגיד שהסיבה לדתלשיות היא בגלל שהערכים שלנו קשים ליישום, אולי נכון לומר שהסיבה היא שלחלקנו לצערנו הרב אין ערכים , מה ילד צריך להבין כשמצד אחד מדברים איתו על הבעיות שבפמיניזם קיצוני וגיוס בנות לצהל , ומצד שני באתר שמתיימר לייצג אותו נותנים שבחים לסדרה כזו....
2
לא רוצה לראות הסדרה
נאוה | 18-04-2021 14:26
מעבירה לערוץ אחר! זה לא נראה לי סדרה על בנות בצבא .
3
אתר דתי עאלק.
רם | 18-04-2021 15:14
אתר חילוני לחלוטין וכבר לא בתחפושת.
4
את הדתיים לייט הכי קל להנדס
אני | 18-04-2021 16:42
מביאים להם סדרה יפה עם מסרים בין השורות והם אומרים בגאון סדרה נקייה ללא מסרים סמויים! למה דווקא עכשיו יש סדרה על נשים בצבא, במיוחד כשעכשיו על כל תפקיד שלא פתוח בפני בנות הם ישר הולכות לבגץ? זה נקרא להכשיר את התופעה. חפשו בגוגל חלון אוברטון
אתם החרדים הכי רחוקים מלהיות יראי שמיים שיש!
מתנחל משייח' מוניס | 19-04-2021 7:05
אתם יותר כת עם דת משלה, מאשר שומרי תורה ומצוות. דפים, סוגיות ופרקים שלמים שלא מתאימים לאג'נדה שלכם נתלשים מהספרים, לא משנה אם זה גמרא, זוהר, ראשונים, שוע, אחרונים, מדרשי חזל, ספרות הנסתר - כל אמירה חיובית בעד כל יהודי באשר הוא, גם כזה שנקרא חילוני, כל אמירה חיובית בעד מדינה, בעד ריבונות, בעד התגרות בגויים ואי התחשבות בהם (לא ההפך), בעד בית מקדש, בעד ארץ ישראל בגבולות ההבטחה - הכל נתלש כאילו לא קיים. אפילו חילונים יותר קרובים ממכם לה' יתברך, אצלם יש כולה חוסר ידע ויכולת בעניינים מסויימים - אצלכם זה דעות כחש וכזב, מעשים כנגד רוח התורה, והתעלמות וביזוי גדולים שלא לרוחכם.
5
אלונה חורי
מתנחל משייח' מוניס | 19-04-2021 6:53
אנחנו נמשיך להזכיר לך מי את. אבא שלך שומר השבת, היה צריך לנדות אותך.
@ התפוח לא...
נו באמת | 26-04-2021 11:45
@ התפוח לא נופל רחוק מהעץ
6
משעממממם
צופה | 19-04-2021 23:10
אלונה סער בעלת פנים משמימות שדי מדכא לצפות בה. שני הפרקים שצפיתי בהם חלולים לגמרי.
7
אחרי סצנת המקלחת...
דנידליה | 21-04-2021 21:16
אחרי סצנת המקלחת הפורנוגרפית-וולגרית הבנתי לאן הסדרה הרדודה הולכת. גם המכיות רדודות, מלבד ספיר שמתנהגת כמו מכית אמיתית. חזרות הגעילה אותי ברמת הטכסט והשחקנים. נמוכה מים המלח.
8
בטח ראתה את...
חח | 26-04-2021 11:44
בטח ראתה את אבא סער, עומד כל בוקר מול הראי ומתרגל: משוחררים
9
הכי אהבתי את...
סדרה מדהימה | 08-05-2021 16:01
הכי אהבתי את הקטע במגדל , שאחת הבנות עומדת עם הראש בחלון ונותנת הוראות לשנייה שמלקקת לה את הכוס
ללקק כוס...
קצת שפיות | 15-05-2021 10:22
ללקק כוס זה גס? זה טבעי, כיף גדול ומענג מאד. ממליצה בחום שקודם תתנסי.
אשכרה
. | 11-05-2021 22:03
אשכרה מעלים פה חופשי תגובות עם מילים גסות גועללל
10
מזעזע להכשיר את...
שפויה | 08-05-2021 20:30
מזעזע להכשיר את השרץ ...סידרה שרק מוכיחה שאין מקום לבנות בצבא , וכמובן לא לבנות דתיות .זה מה שעושות בנות בצבא ?! מוציאה את הבנות והמפקדות רדודות פרוצות וחסרות תועלת .ובעיקר זעזוע מהאתר שממליץ על הסידרה פשוט בהלם
11
ממליץ לכל הצדקניות...
הצעה | 08-05-2021 22:42
ממליץ לכל הצדקניות הפורטיניות פה לצפות אך ורק בשיעור השבועי של סיוון אהב מאיר
12
של משפחת...
השתלטות | 10-05-2021 23:37
של משפחת סער על השידור הציבורי
13
סדרה ממש טובה
. | 11-05-2021 22:07
אני אהבתי ! דווקא כאחת שלא תהיה בחיים בצבא(אני דתיה) ודווקא ממש רוצה להיות בצבא אבל אין לי ממש סיכוי כנראה... זה נתן לי סקירה מרתקת מצחיקה וגם סוטה .... על הצבא בפן הנשי.. אני אהבתי מממש! במיוחד את המשחק המצויין של אלונה סער ! מוכשרת ממש!! לא דומה בגרם לאבא שלה????????