יום השואה: להאמין גם כשלא מבינים את הקב"ה
כשאנו מגיעים לנקודת הקצה שבה איננו מסוגלים להבין, עלינו להתמלא בענווה ואמונה שלעולם לא נבין באופן שלם ומלא את דעתו יתברך ואת דרך הניהול שלו את העולם
יום השואה: אמונה בערפל
השואה היא אירוע מאוד קשה, שגם היום ממרחק הדורות קשה לעכל שדבר כזה קרה בעם ישראל. מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין בסרטון של הרבנית ד"ר חני פרנק על אמונה בשואה:
עד כמה השואה הייתה אירוע קשה, ניתן ללמוד גם מדבריו של הרבי מפיאסצנה, בעל ה"אש קודש", שהיה בשואה ונספה בה. בכסלו תש"ג, הוא מוסיף הגהה מצמררת לדברים שכתב בערב שבת חנוכה שנת תש"ב ובה הוא מעיד: "כהצרות משונות, ומיתות רעות ומשונות, שחידשו הרשעים הרוצחים המשונים עלינו בית ישראל, משלהי תש"ב, לפי ידיעתי בדברי חז"ל ובדברי הימים אשר לישראל בכלל, לא היה כמותם."
הוא אומר שדבר כזה עוד לא היה בתולדות ישראל! ואף על פי כן, תביעתו מאיתנו בדיוק באותו הקטע עצמו – להישאר ולהאמין וחס ושלום לא לפקפק אפילו קצת ביסוד האמונה! איך יכולה להגיע תביעה כזו?
לשם כך צריך להבין מהי אמונה בכלל. אחד מיסודות האמונה שלנו הוא ההבנה שאנחנו לא מבינים. ששכל אנוש הוא מוגבל ולא יכול להבין הכל. התפיסה שיש משהו מעבר לי שהוא הרבה יותר גדול ממני, ושיש דברים שלא נבין אותם לעולם. ננסה להסביר על ידי הדוגמא הבאה: הקדוש ברוך הוא הוא אינסופי, הוא היה הווה ויהיה. מה המשמעות של משהו שהוא היה הווה ויהיה? משהו שהוא בו זמנית גם בעבר, גם בעתיד וגם בהווה? אנחנו לא מסוגלים להבין, כי אנחנו נמצאים כאן ועכשיו, אנחנו יודעים איפה היינו אתמול, איפה נהיה מחר, אבל אנחנו בוודאי לא יכולים להיות בו זמנית גם אתמול גם היום וגם מחר. הקדוש ברוך הוא יכול, וזה בדיוק משהו שאנחנו לא מסוגלים לתפוס אותו.
לפי כל זה, חלק יסודי מהאמונה שלנו היא ההבנה שאנחנו לא מבינים. ובלשונו של הרבי מפיאסצנה שם: "איך זה נרצה להבין את מעשי ה' אלו. ולהיפגם חס וחלילה כשלא נבין אותם אם גם קלח אחד של עשב שעשה ה' לא נבין… וכל שכן את דעתו יתברך. ואיך זה נרצה בדעתנו להבין מה שהוא יתברך ויתעלה יודע ומבין."
כלומר, מסביר לנו הרבי מפיאסצנה שכשאדם רוצה להאמין – הוא צריך להבין שאין לו שום סיכוי להבין למה הקדוש ברוך הוא מביא את מה שהוא מביא בעולם, למה הוא עושה את מה שהוא עושה. כמובן שמוטלת עלינו החובה לחקור, וכמובן ללמוד את תורתו ולהבין דרכה עד כמה שאנו מסוגלים להבין בשכלנו, אבל עם כל זאת כשאנו מגיעים לנקודת הקצה שבה איננו מסוגלים להבין, עלינו להתמלא בענווה ואמונה שלעולם לא נבין באופן שלם ומלא את דעתו יתברך ואת דרך הניהול שלו את העולם.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו