"לעולם לא עוד" | יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"א

"לעולם לא עוד" | יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"א

בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות ואחריה יחלו טקסי הזיכרון ביד ושם וברחבי המדינה. אמש אמר נשיא המדינה בטקס המרכזי: "העם היהודי לא יפקיד את גורלנו לחסדי אחרים"

author-image
"לעולם לא עוד" | יום הזיכרון לשואה ולגבורה
  צילומים: יצחק הררי, יונתן זינדל, נעם רבקין פנטון\פלאש 90)

עם ישראל מרכין ראש.

תחת הסיסמה "עד היהודי האחרון", השנה מוקדש יום השואה, לציון 80 שנה להתחלת ההשמדה ההמונית של יהודי אירופה.

בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות לזכר ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה. מיד לאחר הצפירה יחלו טקסי הזיכרון ברחבי הארץ, כאשר המרכזי יהיה במוזיאון "יד ושם, שם יתקיים טקס הנחת זרים.

בשעה 11:00 יתקיים הטקס הממלכתי בטרקלין שאגאל – "לכל איש יש שם", במהלכו יקראו ראשי המדינה בשמות נספי שואה ונרות זיכרון יודלקו על ידי חברי כנסת וניצולי שואה.

מחנה ההשמדה בירקנאו (צילום: יצחק הררי/פלאש 90)

בשעה 15:00 יתקיים מצעד החיים במתכונת וירטואלית בגלל מגבלות הקורונה. השנה מוקדש המצעד לנושא "הרפואה בשואה", ובמסגרת המצעד, יצדיעו צוותי הרפואה של היום לגבורתם של הרופאים  והאחיות, שהצילו יהודים בשואה, בתנאים בלתי אפשריים תוך סיכון חייהם. בין המשתתפים: מנכ"ל חברת התרופות פייזר, אלברט בורלא; הממונה על המאבק בקורונה בבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י;  ומנכ"ל טבע, קאר שולץ.

בשעה 17:00 יתחיל העצרת המסורתית של תנועות הנוער ב"בקעת הקהילות" ביד ושם.

בשעה 19:00 יתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות טקס הסיום של אירועי יום השואה.

עוד באותו נושא

מספר היהודים בעולם עדיין נמוך מהמספר לפני השואה


11

הנשיא ריבלין: "לא נפקיד אי פעם את גורלנו לחסדי אחרים"

בטקס ברחבת גטו ורשה, אמר נשיא המדינה: "יקירי, שורדי השואה, אזרחי ישראל, עול הזיכרון, אותו אנו נושאים בלבבותינו, הוא חובתנו הקדושה. אם נרצה בכך ואם לאו, זיכרון השואה מעצב את זהותנו כאומה. השואה מעמידה אותנו, קורבנותיה, בני העם היהודי, ואת מדינת ישראל, מול משימת זיכרון האינסופי. והנשיאה, בנטל הזיכרון, איננה קלה כלל ועיקר. עם הנושא בזיכרון ההיסטורי שלו, חווית תהום כל כך עמוקה, כל קשה, כל כך בלתי אפשרית, איננו עם ככל העמים."

"בקרוב אני נפרד מתפקידי הרשמי כנשיא, אבל אינני נפרד מהמחויבות שלי כאדם, כיהודי, כישראלי, לזכור ולהזכיר ולחנך לאור הערכים שאתם הנחלתם לנו. כפי שכתב, גאבור ארדש, נער יהודי בן 13, אשר נורה למוות בדצמבר 44 על גדות הדנובה: "אך קרן תקווה בי זוהרת עדיין, זורחת כקשת, בוהקת באור…. בכול זאת, אינני נפרד". אינני נפרד. יהי זכר אחינו ואחיותינו נצור בלב האומה, מדור דור."

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השווה בנאומו בין זיכרון השואה לאיום מאיראן: "בשעה שאנחנו נעים קדימה, יש דברים שעלולים להחזיר אותנו אחורה. הסכם הגרעין עם איראן שוב עולה על השולחן, אך ההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה עם משטרים קיצוניים שווים כקליפת השום" הבהיר. "גם לידידינו הטובים ביותר אני אומר: הסכם גרעין שיסלול את דרכה של איראן לנשק גרעיני- לא יחייב אותנו. יש רק דבר אחד שיחייב אותנו – למנוע ממי שחותר להשמידנו לבצע את זממו".

נתניהו, בטקס אמש (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

"אנחנו עברנו היפוך – מחולשת גלות לעוצמה במולדת. מאבק אדם שנפוץ ברוח לעם חזק וגאה שנטוע בארצו. היפוך מתהומות אושוויץ, לפסגות האור בירושלים. בניגוד לעבר, היום אין אף גורם שימנע מאיתנו את הזכות והכח להגן על עצמנו מפני איום קיומי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ואכן אך סמלי שתפנה כיסא נשיאותך למנהיג אמיתי
קרלמרקס | 08-04-2021 11:39
מנהיג שיאחד ולא יתנהל עפ האינטרסים הפוליטיים שנראים לו ויפה דקה אחת קודם