הנשיא ריבלין: "לא נפקיד אי פעם את גורלנו לחסדי אחרים"

הנשיא ריבלין: "לא נפקיד אי פעם את גורלנו לחסדי אחרים"

הנשיא ראובן ריבלין נשא הערב את נאומו האחרון בתפקיד בטקס ביד ושם תוך פנייה לשורדי השואה: "אינני נפרד מהמחויבות שלי כאדם, כיהודי, כישראלי, לזכור ולהזכיר ולחנך לאור הערכים שאתם הנחלתם לנו"

author-image
ריבלין: "לא נפקיד אי פעם את גורלנו לחסדי אחרים"
  צילום: קובי גדעון לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא הערב (רביעי) דברים במהלך טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. בדבריו הזכיר את 900 ניצולי השואה שנפטרו כתוצאה ממגפת הקורונה, ביניהם אליזבטה גוטמן שנפטרה מהמגיפה, כשהיא לבד וללא משפחתה.

"אזרחי ישראל. לפני שמונים שנה, ביוני 1941, החלו עוצבות המבצע של הנאצים ואיתן משתפי הפעולה ועוזריהם המקומיים ברצח המוני של יהודים, בשטחי ברית המועצות והשטחים המסופחים. המטרה הייתה לפגוע בכולם. "עד היהודי האחרון".

"רצח אכזרי, שמטרתו השמדה טוטאלית, שיטתית, של העם היהודי. קהילות יהודיות בנות מאות שנים נמחו מעל פני האדמה. בתעלות, בבורות ובגאיות ההריגה, בפונאר בבאבי יאר ובמקומות האחרים. 33 אלף ו – 771 יהודים בהם תינוקות, ילדים, נשים וזקנים, נורו ונטבחו במשך יומיים בספטמבר 41, ערב יום הכיפורים, רק בגיא ההריגה של באבי יאר. אפילו שמם לא נרשם. ואמנם זכרם חרות על לוח לבנו."

"יקירי, שורדי השואה, אזרחי ישראל, עול הזיכרון, אותו אנו נושאים בלבבותינו, הוא חובתנו הקדושה. אם נרצה בכך ואם לאו, זיכרון השואה מעצב את זהותנו כאומה. השואה מעמידה אותנו, קורבנותיה, בני העם היהודי, ואת מדינת ישראל, מול משימת זיכרון האינסופי. והנשיאה, בנטל הזיכרון, איננה קלה כלל ועיקר. עם הנושא בזיכרון ההיסטורי שלו, חווית תהום כל כך עמוקה, כל קשה, כל כך בלתי אפשרית, איננו עם ככל העמים."

רחבת הטקס ביד ושם (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"הזיכרון ההיסטורי, מצווה עלינו להוסיף, ללמוד וללמד על השואה. לחקור ללא מגבלה, וללא שום מורא, להכיר את הפרטים ההיסטוריים, לדון בנסיבות החברתיות שהובילו אליה, להשתומם נוכח האמיתות שהיא גילתה לנו על המצב האנושי, להפוך כל אבן. לנסות לגעת, להבין את מה שהדעת לא תופסת. לשמר את זיכרון השואה, כזיכרון קדוש. לא לעשות בזיכרון, או בשואה, שימוש אינסטרומנטלי, ככלי – בהתאם לצרכי המקום והזמן. ועם זאת, לא להניח לפצע המדמם הזה לשתק אותנו מלפעול, מלהביט אל העתיד."

"מכובדי. אני עומד כאן, בהרי ירושלים העברית, בירת ישראל, ערב יום השואה תשפ"א. לפני למעלה משנה, במלאת 75 לשחרור אושוויץ, הייתה לי את הזכות והכבוד, לארח כאן במקום הזה ממש, עשרות מלכים, נשיאים, וראשי ממשלות, שבאו מכל קצוות תבל. הבטחנו, ביחד, לזכור את השואה, ולהילחם באנטישמיות, בגזענות, בשנאה, בדה לגיטימציה, כל אותם אויבים קטלניים, מבית ומחוץ, שעלולים להכריע אומות, לקעקע את החירות ואת כבוד האדם. היה זה עבורי שיאו של מסע אישי מטלטל."

עוד באותו נושא

נזף בקצין SS ושרד; בגיל 93 עדיין מתנדב במד"א


5

"בשנים האחרונות עמדתי ניצבתי, לצד מנהיגי אומות אחרות, במחנות מוות, בבורות הריגה, באתרי זיכרון, ובמוזיאונים ברחבי אירופה. לא לבדי עמדתי, לצדי ניצבו, ששה מיליון מאחינו ואחיותינו "שישה מיליון קטגורים", ששה מיליון עדים. אבל, לא רק הנספים עמדו איתי. איתי עמדתם גם אתם, השורדים – הניצולים. אין מילים בפי, לתאר את העוצמה, ששאבתי מכם. אתם שורדי השואה, גיבורי התקומה, שמצאתם את תעצומות הנפש לקום מהאדמה הספוגה בדמעות ובדם, להביט קדימה, לבחור בחיים, לאהוב, לצחוק, לשמוח. להאמין, לבנות וליצור. להקים בית לאומי ופרטי. לגדל ילדים לאהבה ותקווה."

"מכם למדתי, שלא נגזר עלינו, לגדול ולהתפתח, מתוך השלילה, הפחד, והאימה. בשמכם, הקפדתי, להביע באזני בני שיחי, כי אנחנו בני העם היהודי, לעולם, לעולם, נגן על עצמנו בעצמנו, ולא נפקיד אי פעם את גורלנו, לחסדי אחרים. בשמכם, נשבעתי לא להיכנע לצל שהשואה מטילה עלינו, לא לתת לאין הנורא הזה את הכח לשתק את חיינו. לזכור ולהזכיר, שמדינת ישראל איננה פיצוי על השואה, ושהעם היהודי, לא נולד באושוויץ, ולא שם עוצבה דמותו, הרוחנית, הדתית, והמדינית. אני מודה לכם על הזכות שהענקתם לי לצעוד איתכם בנתיבי הזיכרון משואה לתקומה. אני מרכין את ראשי בפניכם. לנצח אשא בליבי את עדויותיכם."

"בקרוב אני נפרד מתפקידי הרשמי כנשיא, אבל אינני נפרד מהמחויבות שלי כאדם, כיהודי, כישראלי, לזכור ולהזכיר ולחנך לאור הערכים שאתם הנחלתם לנו. כפי שכתב, גאבור ארדש, נער יהודי בן 13, אשר נורה למוות בדצמבר 44 על גדות הדנובה: "אך קרן תקווה בי זוהרת עדיין, זורחת כקשת, בוהקת באור…. בכול זאת, אינני נפרד". אינני נפרד. יהי זכר אחינו ואחיותינו נצור בלב האומה, מדור דור."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
ריבלין הטיפש. אף 1 לא האזין לך חתיכת תחמן
רחמנות עליך רובי | 07-04-2021 22:55
תחמן הצועק זאב זאב, לא מאמינים לו. לך למושב זקנים ונוח על משכבך. תחלום על בני עמי הטרוריסטים. לעולם לא תיכנס לדפי היסטוריה של המדינה. רק לדראון מיסטר רובי
, לפחות...
שקט. פשוט שקט. | 08-04-2021 6:09
, לפחות ביום הזה תנו לנו קצת שקט. בלי הפלגנות, השינאה והרישעות שבפוליטיקה הקטנונית הזו. בלי החשבונאות הפוליטית והמרושעת. אין שמאל ואין ימין. יש ששה מיליון יהודים שנספו בשואה. ביניהם כל אלה שלא זכיתי להכיר : הסבים והסבתות שלי, הדודים והדודות שלי, ילדים והוריהם, תינוקות וזקנים. תניחו לנו היום להתייחד עם זיכרם ופשוט תשתקו. תתאפקו יום אחד. יום אחד בלי הגיגי שינאה ורשע. יום אחד של אחדות. יום אחד של שקט.
2
מה לריבלין ולערכים,...
ירמיהו | 07-04-2021 23:59
מה לריבלין ולערכים, מאז שנטה שמאלה , הוא הפך האנטישמי בדיוק כמו רבין , פרס. ברק , וגולדה . איש זבל ,
, כבן...
יום הזכרון לשואה ולגבורה, מעל למחלוקות הקטנוניות | 08-04-2021 6:03
, כבן הדור השני לניצולי שואה, אני אומר לך פשוט : סתום כבר את הפה המלוכלך והמרושע שלך. יש ימים שאנשים כמוך צריכים פשוט לסתום. להשאיר את שינאתם וטיפשותם לעצמם ולהניח לכלל הציבור. שמאל וימין, דתיים וחילוניים, מזרחיים ואשכנזים - כל זה לא רלבנטי היום. אז פשוט תסתום. שב בשקט ואל תדחף את הפוליטיקה הקטנה והמטומטמת הזו גם ליום הזה.
3
ברוך שפטרנו מזקן...
מוני | 08-04-2021 7:38
ברוך שפטרנו מזקן עילג וחסר חשיבות,לך הביתה יצור סנילי וחסר הכרת הטוב,במקומך לא הייתי נישאר דקה בבית הביזיון הזה שכל דקה מיתבזבזים שם עשרות אלפי שקלים מכספי הציבור,מוסד מיותר וחסר חשיבות חוץ מלשלם על החזקתו מכספי משלמי המיסים 68,000,000, שישים ושמונה מיליון שקלים בשנה להחזיק אדם סנילי וצוות של יועצים,פקידים שומרים, וכו' לסגור ולתעדף בסכום הזה חילים משוחררים,
, לא תנוח...
גם היום ? | 08-04-2021 8:06
, לא תנוח ? לפחות ביום העצוב הזה, יום הזכרון לשואה ולגבורה, תניחו לנו משיח השינאה והרשעות. שקט. פשוט שקט.
4
נשיא של הזיין...
אבי יצחק | 08-04-2021 8:42
נשיא של הזיין שלי
, תגובה...
תגובה יהודית הולמת | 08-04-2021 9:24
, תגובה אנושית, מנומקת. מתאימה ליום הזכרון לשואה ולגבורה. כמה שינאה. מרחם עליך.
5
לך ...
נמאסת | 08-04-2021 11:57
לך
6
מזבלה אתה לא...
מנדלבלוף | 08-04-2021 16:43
מזבלה אתה לא מעניין אף אחד
7
נשיא מגעיל מגעיל...
גלכמן | 08-04-2021 16:57
נשיא מגעיל מגעיל ברמות יותר מנחש קוברא.....
, זו...
כמה שינאה יש בך ? | 08-04-2021 17:14
, זו משטמה מטורפת, שינאה עיוורת שלא מאפשרת לשונאים להתאפק אפילו יום אחד. גם ביום הכואב, הקשה והקדוש הזה - מקהלת השינאה העיוורת מצווחת. כמה נורא.