היום בהיסטוריה: הפלוגה הדתית נלחמת בגוש עציון - סרוגים

היום בהיסטוריה: הפלוגה הדתית נלחמת בגוש עציון

בכ"ה בניסן נלחמה הפלוגה הדתית של חי"ש תל אביב בקרבות נגד הליגיון הירדני בפאתי גוש עציון. 12 לוחמים נפלו. אחד מהם כתב לחברו: "ייתכן שאפול באחת מפעולותיי אך יש טעם לדבר וכדאי!"

היום בהיסטוריה: הפלוגה הדתית נלחמת בגוש עציון
  מגיני כפר עציון בתפילה

היום בהיסטוריה: כ"ה בניסן הפלוגה הדתית נלחמת בגוש עציון

לאחר שלוחמי הגוש חסמו את הדרך לתגבורת מחברון ללוחמים הערבים בסן סימון, ומנעו מתחבורה ערבית לעבור לירושלם, בכ"ה ניסן תש"ח הותקף גוש-עציון בתותחים ומשוריינים, של הלגיון-הירדני וכוחות המנדט-הבריטי.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 100 שנה למאורעות תרפ"א

מטרתם הייתה לסלק את כוחותינו מהמשלטים החולשים על הכביש הראשי, ירושלים-חברון, ולהפסיק את תקיפת התחבורה הערבית. לעזרת תושבי הגוש נשלחה מחלקה בפיקודו של אריה חן ציון מהפלוגה הדתית מחי"ש תל אביב. תושבי הגוש לצד החיילים מהמחלקה הדתית לחמו בגבורה לאורך כל היום ובאחד המשלטים ששלט על הכביש הדפו את חיילי הלגיון.

בקרב נפלו שנים עשר לוחמים מחציתם עולים חדשים ומחציתם ילידי הארץ. אחד מהם מהנופלים אברהם למברגר יליד וינה עלה ארצה והיה פעיל בתנועת הנוער של "אגודת ישראל". כשפרצו הקרבות התגייס לפלוגה הדתית. אברהם נפצע ובמהלך הנסיגה השאירו את אברהם בשטח במהלך הלילה אריה חן ציון ומספר חיילים חזרו לחפש אותו ומצאו אותו חי, אך אברהם נפטר למחרת כשהוא מלמל "שמע ישראל".

תשובתנו נחושה – נצח ירושלים"

אחד מהנופלים נתן האי, יליד צ'כיה ממשפחת רבנים, אמר לחברו "ייתכן שאפול באחת מפעולותיי אך יש טעם לדבר וכדאי!"

שנים עשר הנופלים היו האחרונים שנקברו בצורה מסודרת בכפר עציון. וכשהעבירו את גופותיהם להר הרצל נוצר בלבול בגופות ולא הצליחו לזהות את החללים מספר משפחות פנו לר' אריה לוין וביקשו ממנו שיעשה גם עבורם את גורל הגר"א.

עוד באותו ערב חזרו לוחמי הגוש למנוע מרכבי הלגיון לעבור לירושלים. מפקד האחרון של הגוש משה זילברשמידט (מוש) שהיה לדמות נערצת הן על התושבים והן על הלוחמים, ידע שמשימה זו למעלה מכוחו של הגוש אמר: "…זה צריך להיות קרב מצדה, תוך הכרה כי בעמידתנו עד הסוף אנו עוזרים להצלת ירושלים".

בהלוויית לוחמי קרב כ"ה בניסן אמר מוש זילברשמידט במספר מילים מה העיקר בכל המאבק ועל מה המאבק:

"מה אנו ומה חיינו – העיקר הוא המפעל בו אנו חיים. נכה באוייב בכל מקום שנשיגנו, נפריע לממש את זממו.  תשובתנו נחושה – נצח ירושלים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו