דיברנו שבוע על חירות, לאיזו חירות יצאנו? צפו - סרוגים

דיברנו שבוע על חירות, לאיזו חירות יצאנו? צפו

היהדות רואה את העולם שיש בו שמים ויש ארץ. יש חיים ויש מוות. יש טוב ויש רע. יש ברכה ויש קללה. וכאן הבחירה החשובה - "ובחרת בחיים". ולבחירה הזו יש הקשר של אבות ושל דור המשך - "למען תחיה אתה וזרעך". זו הבחירה היהודית

הרב חיים נבון, חדשות סרוגים
דיברנו שבוע על חירות, לאיזו חירות יצאנו? צפו
  צילום: מכון ידעיה

עם תום חג החירות, מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין משתפים בסרטון של הרב חיים נבון על יחס היהדות לחירות, לעומת היחס של העולם הפוסטמודרני.

היהדות מאמינה בחירות, מאדירה אותה, וגם טוענת אותה במשמעות. לא לחינם, החג המכונן את קיומו של העם היהודי, חג הפסח, נקרא גם חג החירות.

לעומת היהדות, הרלטיביזם הפוסט מודרני שאומר: 'לכל אחד יש האמת שלו', או במילים אחרות – אין אמת, לכאורה מעצים את הבחירה החופשית שלנו. כי לא רק שהאדם יכול לבחור אם לעשות טוב או רע, הוא גם יכול לבחור מהו הטוב ומהו הרע, מהי האמת ומהו השקר. 

אבל בכך למעשה הוא לא מעצים את הבחירה שלנו, אלא מעקר אותה ממשמעות. כי אם אין שום מערכת ייחוס גדולה יותר שאליה אנחנו יכולים להשוות את הבחירות שלנו, הן כולן נעשות בחלל ריק. 

אמר הפילוסוף הקנדי, צ'ארלס טיילור: בעולם שאין בו אמיתות מוחלטות, אתה אפילו לא יכול לדעת איזו בחירה היא גדולה ואיזו בחירה היא קטנה. 

לי כיהודי ברור שהשאלה עם מי אני מתחתן היא שאלה ענקית. יש לי מערכת ערכים מסוימת שאומרת "נישואין", "משפחה" –  ערכים עליונים, חשובים ביותר. אבל בעולם שאין מערכת ערכים מוחלטת כזאת, השאלה עם מי אני מתחתן, חשובה בדיוק כמו השאלה מה אני אוכל לארוחת בוקר. 

החירות הפוסט מודרנית המעצימה הזאת מתגלה כחירות דלה מאד שאין בה שום הבדל בין גדול לבין זוטר, בין ערך עילאי לבין מעשה חסר פשר. 

בסופו של דבר העולם הפוסט מודרני מצמיח אותנו בישימון צחיח שאין בו שום תוואי קרקע בולט, ואין לנו לא מפה ולא מצפן. ואומרים לנו שאפילו לא יכולים להיות בעולם מפה או מצפן, אבל אנחנו חופשיים ללכת. איזה ערך יש לחופש הזה שבו כל הכיוונים חסרי פשר באותה מידה? 

מה היא לעומת זאת החירות של היהדות? 

"העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ. החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה. ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" 

היהדות רואה את העולם שיש בו שמים ויש ארץ. יש חיים ויש מוות. יש טוב ויש רע. יש ברכה ויש קללה. וכאן הבחירה החשובה – "ובחרת בחיים". ולבחירה הזו יש הקשר של אבות ושל דור המשך – "למען תחיה אתה וזרעך". זו הבחירה היהודית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הבחירה בחיים בכלל
משה אהרון | 04-04-2021 0:37
הבחירה בחיים איננה רק הבחירה בחיים שלך אלא בחיים בכלל של כלל האדם והבריאה. לכן גם נקראו השמיים והארץ לעדות לגלם את כל הפרספקטיבה. משה אהרון
2
פוליסת הביטוח לקיום האנושי לדורות
משה אהרון | 04-04-2021 1:07
הבחירה בחיים איננה רק הבחירה בחיים שלך, אלא בחיים בכלל כמושג ושל כלל האדם והבריאה. לכן גם נקראו השמיים והארץ כמעטפת כולית לעדות לגלם את מכלול הפרספקטיבה כאמור. וכן ,רק זה יבטיח את חיי האדם ואת דורותיו לעתיד [למען תחייה אתה וזרעך]. משה אהרון
3
הרב נבון יר"ש, למד בישיבה הלא נכונה..
עדו | 04-04-2021 16:33
הרב נבון היה צריך ללמוד בישיבה אחרת, איש ירא שמים, וחבל שבגלל מוצאו חושבים וטועים בו שאינו כזה. תח ראוי לעם ישראל
4
הלקח מהשואה
משה אהרון | 05-04-2021 7:06
הלקח של השואה להנחיל לעולם את ערך קדושת החיים בכלל ודוק חייו של כל אדם באשר הוא אדם. זו גם משמעות המושג האלמותי : צלם אלוהים. אלוהים חיי רק אם יציר לא מושחת. שלפיכך נקרא צלם. ערך זה הנחילה לנו התורה כדלהלן : העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ. החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה. ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך הבחירה בחיים איננה רק הבחירה בחיים שלך, אלא בחיים בכלל כמושג כולי ומחלט החיים של כלל האדם והבריאה. זו ורק זו קדושת החיים לכן גם נקראו השמיים והארץ כמעטפת כולית לעדות, וגיבוי לגלם את מכלול הפרספקטיבה כאמור. וכן ,רק זה יבטיח את חיי האדם ואת דורותיו לעתיד כמודגש בסיפא : למען תחיה אתה וזרעך . משה אהרון