אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב נריה לרב שלמה הכט: איך אפשר לעקם את האמת?

הרב יצחק נריה מגיב למאמרו של הרב שלמה הכט שהתיר לצלם על ידי טלפון בהר הבית: "איך אפשר להתעלם מדברים כל כך פשוטים ולעקם את האמת?"

הרב נריה לרב שלמה הכט: איך אפשר לעקם את האמת?
  (צילום: ללא קרדיט)

תגובה לרב שהתיר צילום עצמי בהר הבית.

כבודו דן ומאריך להתיר להצטלם צילום עצמי וצילום סתם בהר מרום הרים, ולדעתו אין חשש מצד מורא מקדש, ופלפל בדבר כדי מדתו ורוחו הטובה עליו.

ואני לא כן עמדי, אוחז אני במורא, במה שהורו רבותיי שאסור לעלות להר. ומפציר אני באלה העולים לחדול מהמנהג המגונה של עליה וצילום על ידי אחרים או עצמי במקום הקודש.

תפילת נשים בהר הבית (צילום: חיים קרויזר/מטה ארגוניהמקדש)

וחפץ אני להעיר נקודה עקרונית שהכותב הנכבד התעלם ממנה. ראשית חכמה יראת ה'. ולכן עוד לפני שרצים להגדרה ברמב"ם אני מבקש להזכיר פסוק בקהלת: "אל תבהל על פיך. ולבך אל ימהר להוציא דבר לפני האלהים, כי האלהים בשמים ואתה על הארץ, על כן יהיו דבריך מעטים".

כל קרבה אל הקודש אמורה לעורר יותר ויותר הרגשות של קדושה. הקדושה הזו עניינה הוא אחד: לדעת מחד גיסא מי אנחנו ומאידך גיסא לפני מי אנו עומדים. מתוך כך ברורים דברי הרמב"ם שלא מן המקדש אתה מתיירא. כל מהות המקדש הוא ביטול למי ששיכן שמו בבית הזה.

עוד באותו נושא

"סלפי בהר הבית ואני מרגיש את מורא מקדש נרמס"


17

כבר הרמב"ם ביאר במו"נ שעניין הטומאה והטהרה יסודם כדי להרחיק את בני האדם פן יהרסו אל ה'. ולכן אני ניצב בתמהון כיצד כבודו השמיט את העיקר מכל הדיון. כל מהותו של הצילום ובפרט זה הצילום העצמי הוא הנכחת האדם המצטלם. שיתוף עם חבריו וגאווה מדומה שהנה הוא (האדם האומלל שרואה עצמו מבעד למסך, ולא כאן המקום להאריך בתרבות הצילום והמסכים) מדמיין שכבש עוד יעד.

ההמצאה הזו של הצילום, ובפרט זה העצמי שנעשה למגפה עולמית, היא תולדה של תרבות ששואפת להנכיח את האדם ורק אותו. כיצד העמדה הנפשית הזו יכולה בכלל להתחבר למצוות מורא מקדש.

דגל ישראל מונף בהר הבית (צילום: ארנון סגל)

אני מתמלא חלחלה למראה תמונות וצילומים המופעים באתרים החדשותיים מהר הבית, בלי הפרדה בין נשים לגברים, עם נגיעות אסורות, עם הפניית גב. וכי לזה ייקרא מורא מקדש? יעיין כבודו ביומא נג' וברמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"ז הלכה ד'. ובהמשך שם כותב הרמב"ם: "וכל הנכנס לעזרה יהלך בנחת במקום שמותר לו להיכנס לשם ויראה עצמו שהוא עומד לפני ה'. כמו שנאמר 'והיו עיניי ולבי שם כל הימים'. ומהלך באימה וביראה ורעדה שנאמר בבית אלהים נהלך ברגש".

איך אפשר להתעלם מדברים כל כך פשוטים ולעקם את האמת, היש מאן דהו שיכול לקיים את דברי הרמב"ם כפשוטם וגם להצטלם?

עוד באותו נושא

האם מותר לעולי הר הבית להצטלם על ההר?


9

הייתי נוכח בימים האחרונים באירוע שהתקיים ברובע היהודי מול הר הבית . נכח שם תלמיד חכם שלא יכול היה לאכול באותה השמחה כי היה זה מול מקום המקדש. זוהי יראת שמים.

ועוד הערה עקרונית: איני מכיר את הרב הכותב, ועם כל הכבוד אליו ואל משנתו סבור אני שרק אותם גדולים המתירים לעלות להר הם אלו אשר צריכים לחוות דעתם בשאלה זו, ותמהני אם הם יתירו את הדברים.

הניסיון הנואל להצדיק צילום עצמי במקום כל כך קדוש, מוכיח כאלף עדים שהאדם המצטלם אינו מבין לפני מי הוא עומד. ולדידי פשוט שזה ביטול בידיים של מורא מקדש. ולית דין צריך בשש.

=======

הרב יצחק נרי'ה הוא ראש הישיבה הגבוהה 'תורה בציון' ויו"ר ארגון החסד 'אחד לאחד'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
גם באירועים של...
ישראל | 02-04-2021 8:32
גם באירועים של מצוה וקדושה כמו ברית וחתונה נהגו לצלם, וגם בבית הכנסת ובכותל המערבי. זה דבר נאה שאדם רוצה מזכרת המקודש, אין בכך שום פגם. הסחת הדעת הגלישה בנייד וואטסאפ ברור שצריך לאסור
אתם לא מבינים את ההבדל בין ביהכנס לבית המקדש?
א | 02-04-2021 18:33
כאן מתחילה הבעיה
היום כל...
נו באמת | 02-04-2021 8:50
היום כל אחד חושב שהוא רב
2
לסגור את ההר...
יש רק פתרון אמיתי אחד | 02-04-2021 9:48
לסגור את ההר לכולם
3
אין נגיעות אסורות בתמונות של עולי ההר
נריה תחזור בתשובה | 02-04-2021 9:59
אין נגיעות אסורות בתמונות של עולי ההר. הוצאת שם רע מדאורייתא ממש. הכותב צריך לעשות תשובה גדולה.
4
פשוט עצוב
יצחק | 02-04-2021 9:59
דבריו של הרב נריה כל כך פשוטים, פשוט עצוב לאן הידרדרנו שרבנים מפלפלים כדי להתיר את השרץ בקנ טעמים... פני הדור...
5
בכלל משכו ידכם מההר והדירו רגלכם ממנו.
משה אהרון | 02-04-2021 10:01
בסד. בגאולה זו כגאולת הקץ ,בית שלישי ייבנה על ידי ה', כנבואת משה בשירת הים לאמור מקדש ה' כוננו ידיך. שניבא שכל מקדש שייבנה על ידי אדם ייחרב לבסוף. והנה בכוונת מכוון , הוסיף והציב ה' במקום המקדש בית תפילה זר. להבטיח כי חמומי המוח לא יעיזו לבנות שוב בית שייהרס. וכן להכשיר את המקום להיותו בית הנצח האלוקי שלא ייחרב לעולם ובכבית תפילה לכל העמים.......
6
הרב נריה, אתה פסול לדון בזה
שלום | 02-04-2021 10:02
הדיון מתחיל אם מתירים לעלות להר הבית. רב שסובר שאסור לעלות, מוזמן לכתוב על נושא העלייה ולנמק את התנגדותו, אבל לא על מה מותר ומה אסור כשעולים להר, כי לדעתו אסור לעלות. הנושא הזה שמור לרבנים המתירים עלייה להר הבית.
7
האשם הוא במודרנה...
תרבות המערב משוקצת | 02-04-2021 10:13
האשם הוא במודרנה המערבית הנוצרית! צריך לחזור לימי קדם! חימם פשוטים וערכיים ! אמנם מתים בגיל 45, אבל לפחות חיים חיים מלאים
רק בגלל האפיפיור אנחנו עולים להר. זהו!
עולה להר | 02-04-2021 16:28
רק בגלל האפיפיור אנחנו עולים להר. זהו! עלית עלינו! אתה כזה גאון! הרב ליאור, הרב רבינוביץ זצל וכל שאר הרבנים הצטלמו על ההר בגלל האפיפיור!
8
הרב דב ליאור מתיר להצטלם.
אליה | 02-04-2021 13:25
.
9
אולי מספיק עם הסגנון השחצני הזה
יובל | 02-04-2021 13:38
לרב המכובד אם אתה רוצה לכתוב את העמדה שלך תכתוב את העמדה שלך. אתה לא בעל הבית על האמת ואתה רק יכול לכתוב את העמדה שלך. הסגנון שאתה כותב על רב אחר לא עושה לאף אחד שום דבר טוב וגם לא למה שאתה כותב עליו. אתה סתם משתחצן ולא מברר דברי תורה כמו שצריך. די כבר עם הסגנון המתנשא והזה. הוא לא מוסיף כבוד לתורה. אני נורא כואב את המחלוקות האלה. מותר להתווכח כמה שרוצים אבל איך רב אחד כותב על רב אחר בצורה המגעילה הזו.
/ בשונה...
אני 2 | 02-04-2021 16:03
/ בשונה ממך אני חושבת שהרב נריה נוגע בנקודה חשובה מאד בייחסו להר הבית ובכלל; טענתו היא כי לא כל מרבה הרי זה משובח. כי מרוב ריבוי צילומים והסחות דעת; חל זילות במעמד שיהודים רבים רואים בו מקודש. אסתיע בדבריו של;;רבי אברהם דב מאבריטש ראש קהילת צפת, זצל. הנל סירב לעלות להר אף שניתאפשר לו בטענה שאינו קדוש מספיק למעמד זה. איזו ענווה לאדם שמזכירו של מונטיפיורי מציין כי לא נתקל באדם ברמתו בין היהודים שנותן לאחרים ולא מבקש מאומה לעצמו ולסובבים אותו.
10
הלווים שרו וניגנו על ההר
הלווים שרו וניגנו שם | 02-04-2021 17:56
הלווים שרו וניגנו על ההר ובמקביל אנשים עשו על האש מהקרבנות. הר הבית זה מקום מלא חיים ולא אבלות ודיכאון. אתה פשוט לא מבין מה זה הר הבית.
11
נראה שהרב הכותב...
צבי | 04-04-2021 2:27
נראה שהרב הכותב מתאמץ להצדיק איסור שלא היה ולא נברא.
12
אם ההר היה...
בעל שכל ישר | 04-04-2021 11:13
אם ההר היה עומד בשיממון היה מקום בדוחק לפילפול הזה, אך במצב הנוכחי? אתמהה
13
צורך השעה. זה כמו לירות כשכובשים
פשוט | 04-04-2021 14:06
קצת הגדלת ראש
14
הפוסל במומו פוסל
שוחר ציון | 04-04-2021 21:09
הוא מאשים את הרב הכט שליטא שאינו גדול מספיק כדי לפסוק בעניין, האם הכותב הוא גדול הדור? ומה עם הרב דוב ליאור שליטא, אשר מתיר ואף הצטלם בעצמו בהר הבית? ומה עם הרב נחום רבינוביץ' זצל שהצטלם בהר? העולים להר הבית, עולים מתוך רצון עז להתקרב למי ששיכן שמו במקום הזה, תוך שמירה על הלכות מורא מקדש. הצילומים נעשים בעצה אחת עם מורי הוראה. למה הכותב מוציא לעז ומוציא שם רע על יהודים כשרים? ראו נא את הנשים הצדקניות בסרטון המצורף לכתבה. מי יתן וכולנו נידבק בקצת מיראת השמים שלהן. הכותב הנכבד מביא הלכה על הנכנס לעזרה, אך כיום אף אחד לא נכנס לעזרה. מדובר על הר הבית. ולמען האמת, נראה שהתמונות מפריעות לכותב הנכבד, שכן הן מעודדות עליה להר הבית. זכותו של כב' להתנגד לעליה להר הבית, אך יאמר נא את האמת, שהבעיה מבחינתו היא פרסום העליה בטהרה להר הקדוש ולא עצם הצילום. הלוואי שבקרוב נזכה לראות בשידור חי את הקרבת התמידים מדי יום, את שירת הלויים, את ברכת הכהנים ונתמלא כולנו ביראת שמים. יברכך ה' ציון וראה בטוב ירושלים.
15
צחקול-אין שום דבר קדוש בעולם
השם לא ירחם | 06-04-2021 20:07
שום דבר.