לוח זמנים פוליטי: מה צפוי בדרך להטלת המנדט? - סרוגים

לוח זמנים פוליטי: מה צפוי בדרך להטלת המנדט?

נמשכים מאמצי הצדדים לגייס ממליצים להטלת הרכבת הממשלה, לקראת החלטת הנשיא ריבלין שבוע הבא. מה סדר הזמנים הפוליטי שיביא להקמת ממשלה או בחירות חמישיות?

לוח זמנים פוליטי: מה צפוי בדרך להטלת המנדט?
  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שישה ימים אחרי הבחירות, ותוצאות האמת מעידות כי ישראל נותרה במערבולת פוליטית, כמעט בלתי ניתנת לפיצוח. ובכל זאת, החוק מחייב את המשך ההליכים החוקתיים להרכבת ממשלה.

השלב הבא יהיה הגשת התוצאות הרשמיות לנשיא המדינה וקבלת המלצות מקרב ראשי הסיעות שנבחרו לכנסת בדבר המועמד שעליו יוטל מלאכת הרכבת הממשלה ה-36. כמו פעמים קודמות, גם הפעם יועברו הפגישות בשידור חי לציבור.

בשבוע קרוב צפויים הצדדים לנסות למשוך עליהם כמה שיותר ממליצים בקרב חברי הכנסת. לפי החוק, שיקול הדעת של הנשיא רחב בסוגיה הזאת, בייחוד עם אף מועמד לא זוכה להמלצה בקרב מרבית חברי הכנסת, קרי לפחות 61 ממליצים. נכון לעכשיו גם לפיד וגם נתניהו לא יקבלו זאת.

עוד באותו נושא

הפתרון למניעת בחירות מונח בידי החרדים?


31

לנתניהו יש כעת 52 ממליצים בטוחים אך ח"כ יאיר לפיד מתקשה לגייס סביבו מספר גבוה מכך, ותלוי בהחלטה של הסיעות הערביות.

כעת צפויים ללפיד התמיכה של ישראל ביתנו, העבודה ומרצ, שיחד מעניקות לו 37 ממליצים. השאלה מה יעשו גם תקווה חדשה וכחול לבן, והאם יהיה מצדם מאמץ ליצור מחנה יחד עם ימינה של בנט, שיחד שוות 21 מנדטים.

זה לוח הזמנים הצפוי:

ביום רביעי הקרוב, 31 במרץ, יגיש יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, באופן רשמי את תוצאות הבחירות הרשמיות לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. מיד לאחר קבלת תוצאות הבחירות (שלא יהיו שונות ממה שכבר פורסם), יוכל הנשיא לזמן אליו את נציגי 13 הסיעות שנבחרו לכנסת ה-24 ולקבל מהם את שם המועמד המועדף עליהם.

כזכור, זה יכול להיות כל חבר כנסת שנבחר, מהסיעה שלהם או סיעה אחרת, וכן זה לא חייב להיות ראש הרשימה. סיעה יכולה גם שלא להמליץ על אף מועמד.

לנשיא ניתן מסגרת של עד שבוע ימים לקיים את ההתייעצויות ולשקול למי להעניק ראשון את המנדט לנסות להרכיב ממשלה. המועד האחרון להודעתו של ריבלין הוא יום רביעי, 7 באפריל, אז על פי חוק יוטל מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, שהסכים לכך. השנה זה יוצא בערב יום השואה.

מרגע קבלת המנדט, יתאפשר למועמד 28 ימים לנסות להרכיב ממשלה, אך יש באפשרות המועמד לבקש הארכה של עוד 14 ימים. אם בתום כל התקופה הזו לא עלה בידי המועמד הרכבת ממשלה (או לחלופין הוא הכנסת דחתה את ההצבעה) המנדט יוחזר לנשיא, בסדר הזמנים מדובר באמצע חודש מאי (סביב חג השבועות).

נציגי הליכוד בסבב ההמלצות הקודם (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

במצב כזה, עומדות בפניו שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: 1. להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה. 2. להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם יוטל על מועמד אחר, כאמור ייתן גם לו תקופה של בין 4-6 שבועות לנסות להרכיב ממשלה משל עצמו, כך שיהיה לו עד אמצע-סוף יוני להציג בפני הכנסת ממשלה חדשה.

בשלב הזה, אם אותו מועמד כשל בניסיונו, אז רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים הקרובים, מה שנגרר כבר על תוך חודש יולי 2021.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ נוסף נכשל בהצגת ממשלה ואישורה במליאה, הכנסת ה-24 תתפזר באופן אוטומטי ובחירות 2021 מועד ב' יתקיימו לאחר 90 יום, בחודש אוקטובר 2021, ככל הנראה ישר אחרי חגי תשרי תשפ"ב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
בעזרת השם ניפטר מהצורר ביבי
דוד | 29-03-2021 10:12
בעזרת השם ניפטר כבר מהצורר ביבי שמטריל את המדינה והעם כבר כמה שנים בשביל לשמור על כסאו. ביבי ילך ותקום ממשלה יציבה ושלום על ישראל.
בישראל היום...
ערוצי ה"ימין" | 29-03-2021 11:13
בישראל היום ובמקור ראשון (רן ברץ וכיוצב) לא חושבים כך
2
יש מלאאא זמן
אבו יהוד | 29-03-2021 10:44
עכשיו המפלגות ימשכו את הזמן עד הרגע האחרון כאילו אין קורונה, אין גרעון, אין משבר כלכלי, כי הרי - יש ממשלה, יש שרים, יש תקציב
3
אבוי לנו, שנציגי...
אני | 30-03-2021 21:49
אבוי לנו, שנציגי מחמוד עבאס בכנסת יקבעו מי יהיה ראש הממשלה הבא.