אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שו"ת: האם ניתן למכור חמץ של אדם ללא ידיעתו?

אם אנחנו מכירים אדם, שאנו יודעים שלא ימכור את החמץ, או שישכח או שכלל אין זה מעניין אותו, האם ניתן למכור עבורו את החמץ? ומה הדין של מי שמכר את החמץ וממשיך להשתמש בו?

שו"ת: האם ניתן למכור חמץ של אדם ללא ידיעתו?

האם ניתן למכור חמץ גם למי שאינו מודע או אינו מבקש זאת?

הרב יאיר בן מנחם בשו"ת על מכירת חמץ

המשנה במסכת פסחים (כח, א) מלמדת אותנו שחמץ שעבר עליו הפסח, ושבמהלך הפסח עברו עליו בבל יראה ובבל ימצא, אסור בהנאה, ואפילו אם החמץ הושאר בשוגג ובאונס.

אך מה יהיה הדין במי שאנו יודעים שלא ימכור, או שישכח או שכלל אין זה מעניין אותו, האם ניתן למכור עבורו את החמץ?

מכירת חמץ באתר סרוגים

עוד באותו נושא

פסח תשפ"א: מכירת חמץ דרך אתר סרוגים

ומה יהיה הדין אם מי שמכר את החמץ לגוי המשיך למכור אותו במהלך הפסח לכל דיכפין, האם מעשים שכאלה מבטלים את המכירה?

ולבסוף דן הרב בשאלה האם ניתן למכור חמץ עבור חנות שכזו גם אם בעליה לא ביקש זאת?

==

הרב יאיר בן מנחם דיין בבית הדין הרבני בתל אביב ורב של מספר קהילות בירושלים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
במקום לשרוף או למכור חמץ
משה אהרון | 26-03-2021 14:44
אגדת שרפת החמץ =================. שלוש רגלים ניתנו לנו לצרוב בתודעתינו. כ לעולם יתהלך האדם על שלוש רגליים רגל אחת - לעצמו , הרגל הנוספת - לזולתו והרגל השלישית הערטילאית - לאלוהיו והנה שלושת הרגלים מתחברים באש. שבועות באש של סיני. באש של תורת ישראל שליבתה : ואהבת לרעך כמוך והנה האש של סוכת מוכמנת בלוב אשר לו הלב לחבר את כולם. ומשבא הפסח אנו שורפים באש את החמץ. ודע אם האדם נאלץ לשרוף הרבה חמץ או למכור הרבה חמץ. סימן הוא שליבו לא היה ער די לסביבתו לפזר את היותר שיש לו לכל בריותיו של הקבה. וכסמל לעניין זה : יש הנוהגים לשרוף בשרפת החמץ את הלולב של סוכות משל עצם שרפת החמץ מלמדת על אי מימוש תכליתו הייעודית של הלולב. לאמור : לא קיימנו חובתינו כדי כך שיאמרו עלינו במרום אכן : לו- לב. שהרי אם היינו מפזרים את היותר לנזקקים. לא היינו נזקקים לה למדורה כה גדולה. והנה הלב הלולב נשרף סמלית.לעינינו. ביחד עם החמץ שהחמיץ את ייעודו. והנה יש דרך ויש מוצא והיא פשוטה להיות אור לגויים. לאגור כל החמץ במשאיות איסוף מכל הרחובות והערים לתיתם לבני אברהם שבתוכנו.... יהא זה קירוב אדיר לימות המשיח הדבר גם מזכיר את האיסור להקריב שאור. -שהקבה מבקש שהשאור - כשמו. יתן אור בעולם ולא יתכלה באש חג שמח מאיר ומאחד משה אהרון