האם חול נקי צריך הכשר? על נטילת תרופות בפסח - סרוגים

האם חול נקי צריך הכשר? על נטילת תרופות בפסח

מה צריך לדעת לגבי תרופות וכשרותן בפסח, וכיצד ניתן לדעת האם התרופות שלכם בטוחים לשימוש בחג? הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, עושה סדר לקראת החג

האם חול נקי צריך הכשר? על נטילת תרופות בפסח
  (צילום: שאטרסטוק)

לפני מספר שנים פנה אליי מנכ"ל השלוחה הישראלית של אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, והתחנן בפניי שאסייע לו בפתרון הלכתי לאחת התרופות שמהוות מקור הכנסה משמעותי לחברה. הוא ציין, שבעבר הם היו המשווקים היחידים של תרופה זו, אך בחלוף השנים הם אבדו את הבלעדיות וישנן תרופות מתחרות.

הבעיה היא, שהתרופה של החברות המתחרות כשרה לפסח, ואילו התרופה של חברה זו, שיש בה טעם, לא הצליחה לקבל הכשר לפסח. החשש של החברה היה שמשתמשי התרופה שלהם, יעברו לכבוד פסח לתרופה המתחרה ו'ישכחו' לחזור לשלהם. במיוחד לאור העובדה, שישנו שוני מסוים בין התרופות באופן ובתכיפות נטילתן – דבר המקשה יותר על מעבר מאחת לשניה.

אמרתי למנכ"ל החברה שאשמח מאד לעזור, אך לשם כך אצטרך להיעזר בכימאי ולקבל את רשימת הרכיבים של התרופה, ואני מבין שזה סוד בינלאומי. המנכ"ל אמר, שאם אחתום על סודיות אוכל לקבל את רשימת הרכיבים. החברה שלחה לי את החומר ואכן ראיתי שמאד מורכב להתיר זאת לפסח.

פניתי אל מו"ר הרב מרדכי אליהו, והוא אמר לי שלפי הרכיבים הקיימים ניתן להתיר את השימוש בתרופה בפסח רק אם יכניסו אותה לקפסולה כשרה לפסח, כך שהחיך לא יהנה מטעם התרופה.

אכן, ניתן לרכוש כיום בבתי מרקחת רבים קפסולות ריקות. אך, הבעיה היא שבקפסולות המצויות ישנה בעיית כשרות עקרונית, כיוון שהן עשויות מג'לטין שמקורו לפעמים בבעלי חיים שאינם כשרים. על כן, סידרה החברה שיהיה ניתן להשיג קפסולות כאלו עם הכשר.

בדיקת כשרות של תרופות היא נושא רחב כשלעצמו, אך כאן נתמקד בנושא כשרות התרופות לפסח.

לפני שניכנס לסוגי התרופות השונים, נציין כי מידי שנה, מכבי שירותי בריאות מפרסמת מנוע חיפוש בו ניתן לבדוק האם התרופה שאתם משתמשים בה במשך כל השנה מאושרת לשימוש בפסח. ניתן להיכנס לקישור הזה ולבדוק את שם התרופה.

בנוגע לסוגי התרופות: חלק גדול מהתרופות הן חסרות טעם, ואדם נורמלי אינו אוכל מזון מסוג כזה. תרופות כאלה אינן צריכות הכשר לפסח, כשם שחול נקי אינו צריך הכשר. אך, ישנן תרופות בעלות טעם, כגון סירופים למיניהם, או כדורים המצופים בציפוי מתוק על מנת להנעים את נטילתן. תרופות אלו צריכות הכשר, כי החיך של האדם נהנה בנטילתן.

לגבי תרופות הניטלות שלא דרך הפה, ישנה הסכמה רחבה בין הפוסקים שכל סוגי המשחות הרפואיות המיועדות לשימוש חיצוני וכן כל סוגי הטיפות המיועדות לעיניים ולאוזניים, זריקות, פתילות וכל חומרי החיטוי שעל פני העור מותרים לשימוש בפסח ללא הכשר. ישנם גם רבים מן הפוסקים הסוברים שאף משאפים וכיו"ב, על אף שניתנים בפה – מותרים גם הם לשימוש בפסח ללא הכשר.

לכן, בחוברות המתפרסמות מדי שנה קודם הפסח, המציינות את סוגי התרופות הכשרות לפסח, מצויות רק התרופות שנלקחות בבליעה – טבליות, כמוסות ותרחיפים, וכן תכשירים מיוחדים לחלל הפה.

עוד באותו נושא

לחצו ובדקו: האם התרופות שלכם כשרות לפסח

כדי לדעת באיזה סוג מדויק של תרופה מדובר, מצוינת ליד השם של כל תרופה – צורת ההגשה שלה: כמוסות – CAPS, קפליות – CAPL, טבליות – TABLS, תרחיף – SUSP, סירופ – SYR, נוזל – LIQ, תמיסה – SOL, מציצה – LOZ, טיפות – DROPS.

כל שנה נבדקות קודם הפסח כל התרופות המופיעות בספר 'המדיק' (אינדקס התרופות והמוצרים הרפואיים, המיועד לאנשי מקצועות הרפואה). ספר 'המדיק' יוצא לאור פעם בחודשיים. רשימת התרופות מתבססת על העדכון האחרון של הספר שמופיע לפני חג הפסח.

כמו כן, מוכנסות לרשימת התרופות הכשרות לפסח תרופות נוספות המופיעות ברשימת התרופות החדשות שאושרו על ידי משרד הבריאות, וכן תחליפי חלב אם ושאר סוגי המזון הרפואי.

חשוב לעקוב מדי שנה אחר רשימת התרופות המעודכנת, כיוון שישנן תרופות ותכשירים שבשנה קודמת אושרו לשימוש, ובשנה הבאה כבר אינן מאושרות ומוצאות מהרשימה. כמו כן ישנן תרופות חדשות שלא היו בעבר, ומאושרות לשימוש. לכן, אין לסמוך על הרשימות מהשנים הקודמות.

על כן, מומלץ לכל אחד הצורך תרופות באופן קבוע, לבדוק כבר בשלב מוקדם קודם הפסח האם התרופה נכללת ברשימת התרופות הכשרות, ואם אינה כלולה ברשימה – לברר אצל הרופא אם קיים לה תחליף הכשר לפסח. אם אין, יש לעשות שאלת חכם כיצד בכל אופן ניתן לצרוך את התרופה.

כאמור, כדי לבדוק האם התרופה שאתם משתמשים בה במשך כל השנה מאושרת לשימוש בפסח, תוכלו להיכנס לקישור הזה של מכבי, ולבדוק את שם התרופה.

כמובן שאם מדובר על פיקוח נפש או ספק פיקוח נפש, בוודאי שניתן לצרוך את התרופה אף אם לא נמצא לה תחליף כשר לפסח.

אזהרה חשובה בעניין שימוש בתרופות בפסח

הרב שמואל אליעזר שטרן שליט"א, תלמידו של הגר"ש וואזנר זצ"ל, פרסם בזמנו גילוי דעת חשוב זה:

"מצאתי חובה בנפשי לפרסם בשער בת רבים, בהסכמת מרנן ורבנן הרב וואזנר בעל שבט הלוי והגרי"ש אלישיב. שכל אותם האנשים אשר נוטלים תרופות מחמת בעיות רפואיות, כגון: לחץ דם, סכרת או חולי לב, כליות ושאר איברים פנימיים, וכן אלו הסובלים מבעיות נפשיות וכד' – רשאים לקחת את תרופותיהם בלי שום חשש ופקפוק כלל, בין אם הם מופיעים ברשימת התרופות הכשרות ובין אם הם אינם מופיעים.

מענה הייעוץ של מכון פוע"ה בחג הפסח:

בתחומי פוריות, הריון, לידה, טהרת המשפחה וגנטיקה – המענה יפעל במתכונת חג לשאלות דחופות בלבד בשעות: 9:00-14:00 במספר: 02-6515050

בתחום קדושת החיים – שאלות במצבי חולי קשים ומסוכנים – שעות המענה יפעלו כרגיל 24/6 במספר: 079-5555955

יועצות פוע"ה – רגשי-אישי-נשי בתחומי פוריות, הריון, לידה ואישית –  המענה יפעל כרגיל לאחר החג בשעות 20:00-22:00. במספר: 02-6515050

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הרבי
נועם | 12-05-2021 7:12
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
2
אני
נועם | 12-05-2021 7:12
אני בולע 2 כדורים